הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בוסתן פרי חדש נחנך במרכז מחקר גילת בנגב


בבוסתן שנחנך היום במסגרת 'כנס הנגב' שעסק בהשפעות האקולוגיות החדשות על חקלאות המדבר, נשתלו עשרות זנים של עצי פרי ארץ-ישראלים. הבוסתן יפתח לציבור הרחב בעוד מספר חודשים. במסגרת הכנס הוצגו מחקרים חדשים בתחום 'החקלאות על סף המדבר' שעוסקים בהתמודדות עם תנאי בצורת

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-03-2014



פרדס הגדל על אדמת לס ומושקה במים מושבים, צילום: מכון וולקני 

"בדרכי אל הכנס בדרום ראיתי את שטחי החקלאות בהם החיטה קמלה והשיבולים כמשות. המראה הזה מכמיר את הלב'' כך אמר ראש מכון וולקני פרופ' קפולניק, בכנס הנגב למחקר ופיתוח חקלאי שהתקיים היום בנגב. ''מחקרים בתחום חקלאות מדברית אמנם אינם יכולים לצפות מראש את שנות הבצורת, אך יכולים לעשות למען צמצום הנזקים להם אנו עדים כיום. כך נוכל להפיק את המיטב מתנאים אקלימיים בלתי סדירים שנכפים עלינו."

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כנס הנגב שאורגן על ידי חוקרי מרכז מחקר גילת של מכון וולקני - משרד החקלאות, עסק בהשפעות שיש לתהליכים אקולוגיים על המערכות האקולוגיות בחקלאות ובמרעה הטבעי. נושא האגרואקולוגיה, נושא חדש אשר תופס תאוצה והכרה עמוקים מבעבר, מבסס את מסקנותיו על מחקרים ארוכי טווח ויחסי גומלין בין מערכות אקולוגיות שונות בשטח הפתוח, בשדה ובשטחים הסמוכים להם. במסגרת הכנס הציגו החוקרים מחקרים חדשים בתחום 'החקלאות על סף המדבר' שיאפשרו להתגבר על אובדן מזון בתהליכי הייצור כתוצאה מבצורת ויקלו את ההתמודדות עם התחממות האקלים ומיעוט מקורות מים.

"לא רק שחשוב למכון וולקני, כיחידת מו"פ של משרד החקלאות, להוביל את המחקר למקסימום יצור, אלא גם לייעל את הפחתת האובדנים בבתי הצרכנים. מענה למגמות אלו יינתן תוך שילוב כוחות עם רשויות נוספות במשרד החקלאות ומחוצה לו. מינהל המחקר ישמח לקחת חלק בתוכנית כזו ולעזור לתת מענה גם בתחום זה'' אמר פרופ' קפולניק.

במהלך הכנס נחנך בוסתן פרי חדש שיהיה פתוח לציבור, בו נשתלו עשרות זנים של עצי פרי ארץ-ישראלים שונים, זנים מחו"ל וזנים שפותחו במרכז וולקני.

מהנהלת מרכז מחקר גילת נמסר כי המטרה היא להגביר את ההיכרות של תושבי האזור עם מגוון עצי הפרי. ''לצערנו, גדל בארץ דור חדש שבטוח כי הפירות גדלים ברשתות השיווק, משום שבסביבה הטבעית שלהם כבר אין עצי פרי בנמצא. תוך חודשים ספורים יהיה הבוסתן פתוח לציבור וזאת תרומתנו" אומרים במרכז.

עצות לשימור טוב ויעיל של פירות וירקות במקרר הביתי ניתן למצוא באתר מכון וולקני.