הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר בוועדה בכנסת: תוגבר התחרות בענף המזון


הצעת החוק הממשלתית שמטרתה להוזיל את מחירי המזון, אושרה אמש בתום דיון מרתוני של 15 שעות. בין הסעיפים - הסרת חסמים שנותנים עדיפות לחברות המזון הגדולות ורשתות השיווק, הגבלת שטחי המדף לענקיות המזון, וחיוב קמעונאים לפרסם מחירים ברשת

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-03-2014



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה וועדת הכספים, אישרה אמש (ג') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לקידום התחרותיות בענף המזון. האישור ניתן בתום סדרת דיונים, שהשלב האחרון שלהם התקיים אתמול במשך כ-12 שעות ונמשך אל תוך הלילה, זאת בכדי להספיק לאשר את החוק סופית במליאת הכנסת עוד לפני פגרת האביב. במידה  שיעבור, האיסורים המרכזיים המתייחסים בחוק לענקיות המזון והספקים הגדולים ייכנסו לתוקף ב-15 בינואר 2015.

הצעת החוק נועדה להגביר את התחרות בתחום המזון שמתאפיין בריכוזיות ובמחירים גבוהים ביחס לעולם. ההצעה שמתבססת על המלצות ועדת קדמי, הוגשה בשיתוף משרד הכלכלה והממונה על ההגבלים העסקיים.

שר האוצר יאיר לפיד, בירך היום על אישור הצעת החוק ואמר כי היא מהווה עוד חוליה במאבק חסר פשרות ביוקר המחיה. ''מדובר במאבק מורכב שנמצא עדיין בתחילת הדרך. אנו פועלים ליישם את הפתרונות הראויים כדי להגביר את התחרות, לצמצם את הריכוזיות, להוריד את רמת המחירים הגבוהה בישראל ולהקל על מעמד הביניים הישראלי".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מטרת החוק העיקרית הוא להביא להוזלת מחירי המזון בהסרת חסמים שנותנים עדיפות לכוחן של חברות המזון הגדולות ורשתות השיווק. לפיכך נקבע כי מגבלותיו יחולו על "ספקים גדולים" שמחזור המכירות שלהם מעל 300 מיליון שקלים, או שיש להם מונופול בקטגוריה מסוימת, ועל "קמעונאים גדולים" - בעיקר רשתות השיווק, שבבעלותם רשת של 3 חנויות לפחות ומחזור המכירות השנתי שלהם הוא מעל 250 מיליון שקל.  הממונה על הרשות להגבלים עסקיים יוכל למנוע מרשתות השיווק לפתוח סניפים חדשים, ואף להורות על מכירת סניפים בשכונות ובמקומות שבהם ימצא שאין תחרות אזורית.

עוד נקבע כי מגבלת הספק הגדול תחול גם על זכיינים לייצור ושיווק מוצרים מסוימים, באופן שימנע מספקים להפוך לזכיינים כדי לעקוף את החוק. ברגע האחרון נקבעה בחוק קטגוריה נוספת של "ספקים גדולים מאוד" שמחזור המכירות השנתי שלהם מגיע למעל 1 מיליארד שקלים, דוגמת תנובה, שטראוס ואוסם. 

הרשתות יפרסמו מחירים באינטרנט

במסגרת הדיונים בוועדה אתמול, אושרה הצעתם של היו"ר ברוורמן ושל חה"כ יצחק וקנין לאיסורים נוספים על ענקיות המזון, שלהן מחזור של למעלה ממיליארד שקלים בשנה, והגבילה את שטחי המדף שלהן ל-50% מהשטח ברשתות המזון. בתוך חודשיים מיום החלת החוק ידווחו הרשתות לממונה על ההגבלים העסקיים על אחוזי שטחי המדף המוקצים לספקים אלו. חודש לאחר מכן ידווח הממונה לוועדה על הממצאים בשטחי המדף ויהיה רשאי לקבוע באישור הוועדה, שיעור אחר להקצאת שטחי המדף.

החוק החדש קובע גם הוראות להגברת שקיפות המחירים ברשתות המזון, וממחייב את רשתות המזון לפרסם את המחירים העדכניים בכל סניף ברשת האינטרנט. צעד זה יאפשר פיתוח אתרים להשוואת מחירים של סל הצריכה האישי של הצרכן בין חנויות המזון שבסביבת מגוריו.

בדיונים הקודמים שקיימה הוועדה, אושרה הצעתו של היו"ר ברוורמן, לאסור על כל תשלום עבור הקצאת שטח מכירה לספקים הגדולים, כדי למנוע מהם לדחוק את הספקים הקטנים. כמו כן יחול איסור על ספק גדול להתערב בסדרנות המוצרים, או לקבוע מחיר מומלץ לצרכן, כדי למנוע מצב שבו הספק הגדול קובע מחיר שהופך להיות מחיר מרבי ובכך מונע מהספקים הקטנים את האפשרות לתחרות.

עוד נאסר לבצע תמחור אסור וקשירה טורפנית, על מנת להגביל את הספקים הגדולים להתנות מכירה של מוצר מוביל בקניית מוצר פחות נמכר, או מכירה של מוצר במחיר נמוך מעלות האספקה לקמעונאי (לוס לידר). כן ניתנה לממונה על ההגבלים העסקיים סמכות לתת הוראות לקמעונאי גדול באשר למותג הפרטי שלו, אם ישנו חשש לפגיעה בתחרות.

''צריך שהיצרנים הקטנים יעלו בצורה משמעותית על המדף"

במהלך הדיון אמר יו''ר הועדה חה''כ אבישי ברוורמן כי הוא חושש שאין בחוק בשורה גדולה, למעט פרק השקיפות שיחשוף את מחירי המוצרים. "הדבר היחיד שמעניין אותי זה שהמחירים ירדו. אני לא משוכנע שגם השקיפות תביא את הבשורה. אני מקווה שתהייה בתהליך הזה ירידת מחירים, אך אני מסופק ומקווה שאתבדה. לכן, צריך להביא לשינוי משמעותי, שהביטוי שלו שהיצרנים הקטנים יעלו בצורה משמעותית על המדף''.

היו"ר ברוורמן אף הודיע כי בכוונתו להקים היום ועדת משנה של ועדת הכלכלה שתבחן את ביצוע החוק והמצב בשטח, ולהמליץ כי בראשה יעמוד ח"כ יעקב אשר. כמו כן, ביוזמת היו"ר ברוורמן נוסף להצעת החוק סעיף שמחייב את שר הכלכלה לדווח לוועדה, חצי שנה לאחר כניסת החוק לתוקף ולאחר מכן פעם בשנה, על יישום הוראות החוק והשפעתו על הגברת התחרות וירידת המחירים.

ח"כ גילה גמליאל אמרה לאחר אישור החוק כי "חברי הכנסת נתנו לחוק המזון שיניים. החוק שיצא מהכנסת הוא לא חוק המזון שכתבה הממשלה, אלא חוק שמחמיר הרבה יותר עם היצרנים הגדולים להם אחריות כבדה למחירי המזון הגבוהים. היצרנים הגדולים לא יוכלו יותר לשלוט במדפים בסופרמרקטים. מדובר בחלק ראשון של חוק, שלא יספיק במידה ולא יתווסף המשך לחוק שיפרק את המונופולים ויפתח את השוק לתחרות.