הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תעוד ראשון של התקהלות ינשופים ביער משמר העמק


תופעה של התקהלות ינשופי עצים על עצי אורן נצפתה לראשונה ביער משמר העמק. עומרי בונה, המדען הראשי בקק''ל: ''לאחרונה קיימת מגמה של עלייה בתצפיות גם על עופות דורסים ביערות בוגרים, המדגישה את חשיבותם כריאות ירוקות ובתי גידול אקולוגיים למינים רבים של בעלי חיים וציפורים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-03-2014



ינשוף ביער משמר העמק. צילום: יוסי אשבול

במסגרת סיור עבודה שגרתי של יערני קק"ל ביער משמר העמק, נגלה לעיניהם מחזה נדיר ומרהיב: להקת ינשופים ששהתה על עצי האורן, וככל הנראה בילתה שם את החורף. הינשופים הם חלק מקבוצה של מיני עופות שהתאימו עצמם להתפשטות שטחי יער שנטעו ע''י האדם ומאמצים אותם כביתם בחלק מהשנה. בקק''ל אומרים, כי מדובר בתופעה מוכרת של התקהלות ינשופים לקראת עונת הקינון, אך עד עכשיו הם לא נראו ביערות האלה. לקראת עונת הקינון שתחל בקרוב, הלהקה תתפצל לזוגות שיתחילו לעמול על הרבייה ובהמשך על הקינון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התמונה שצולמה ע''י הצלם יוסי אשבול היא נדירה ביותר, מאחר שהינשוף הוא ציפור שפעילה בלילה, ותיעודה באור יום אינו דבר של מה בכך.

''אנו מניחים כי להקת הינשופים בחרה במקום זה היות ומדובר ביער בוגר של אורנים נישאים וגדולים המשמשים לה מחסה ובטחון בתקופת החורף'' אומר ד"ר עומרי בונה, המדען הראשי בקק"ל. ''לאחרונה קיימת מגמה של עלייה בתצפיות גם על עופות דורסים ביערות בוגרים, המדגישה את חשיבותם של היערות כריאות ירוקות ובתי גידול אקולוגיים למינים רבים של בעלי חיים וציפורים."

הינשופים הם עופות דורסים הניזונים בין השאר מנברנים, נחשים ולטאות. את מזונם הם יכולים למצוא בשטחים חקלאיים ובשטחי המרעה הסמוכים ליערות. מאחר ומרבית היערות נמצאים בסמוך לשטחים אלו, יש פה שילוב של שני תנאים חיוניים למחייתם. היערות מספקים להם מקומות מסתור וקינון, והשטחים הפתוחים הסמוכים ליערות ממשמשים להם כמקור למזונם.

בעבר, נחשב הינשוף למקנן נדיר בישראל אך בשנים האחרונות הוא התרבה מאוד. לדברי אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים "ינשופים נמצאים כיום באזורים רבים שבהם צמחייה שנטע האדם. בשנים האחרונות היה אפילו קינון באזור שדה בוקר".