הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים בערבה מקווים לשיטפונות מהנחלים ולא לגשם


בעוד שבכל הארץ החקלאים משוועים לגשם, בערבה מקווים להיפך. הגשם גורם לחלחול של מלחים לתוך הקרקע ולאזור השורשים ולכן אינו טוב לגידולים החקלאיים. הלילה צפויה להיכנס לאזורנו מערכת גשמים שתתחיל בדרום הארץ ובמזרחה. ''אנחנו מעדיפים שהגשם ירד באזורים ממערב ומדרום ויגיע אלינו כשיטפונות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-03-2014



בתי רשת בערבה התיכונה, צילום: רבקה אופנבך 

החל מהלילה (שבת) צפויה להכנס לאזורנו מערכת של גשם שתתחיל בדרום הארץ ובמזרחה ותתפשט בימים הקרובים גם למרכז ולצפון. כמו כן קיים חשש כבד משיטפונות בנחלי הדרום והמזרח. בעוד שבכל הארץ משוועים החקלאים לירידת גשמים בימים שנותרו לסיום עונת החורף, חקלאי עין יהב שבערבה התיכונה מקווים להיפך.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כמות הגשמים שירדה עד כה בעין יהב שבערבה התיכונה, הגיעה כבר לממוצע השנתי של 25 מ"מ, אך לא זו הסיבה. רמי שדה, אגרונום מאגודת "יופי של ירקות" בעין יהב, מסביר כי החקלאות באזור הערבה מבוססת על השקיה מסודרת, המותאמת לאקלים המדברי. הגשם שיורד לרוב בצורה מרוכזת ובעוצמה רבה, גורם לחלחול של מלחים לתוך הקרקע ולאזור השורשים ולכן אינו טוב לגידולים החקלאיים. ''אנחנו מעדיפים שהגשם יירד באזורים ממערב ומדרום ויגיע אלינו כשיטפונות מהנחלים שירוו את מי התהום, ושאצלנו ישאר יבש''.

חקלאי עין יהב הם מגדלי ומשווקי הירקות הגדולים בשוק המקומי בישראל ועוסקים בגידול פלפלים, מלונים, אבטיחים, חצילים ועגבניות. סודם של החקלאים הוא בהשקיה בשאיבה מקומית של מים מליחים, שגורמים לצמחים להניב פירות בשיעור מתיקות גבוה. בעת ההשקיה בטפטפות המלח נדחק כלפי מעלה ולכן הגשם הוא התערבות חיצונית לא רצויה.

ישראל חווה את שנת הבצורת החמורה ביותר שידעה המדינה מאז 1927 והמחסור במים מאיים על התוצרת החקלאית. מיעוט הגשמים חסר התקדים הביא לכך שמקורות המים הטבעיים ומאגרי מי ההשקיה בצפון ובמרכז עליהם מסתמכים החקלאים, מתרוקנים. בשבועות האחרונים החלו החקלאים להשתמש במים ממאגרי הקולחים, שטרם התמלאו דיים כדי לספק מי השקיה להמשך השנה. בנוסף לכך, גם צריכת המים השפירים להשקיה החלה השנה כחודשיים מוקדם מהצפוי. על-פי הערכת ארגון עובדי המים, הגירעון הארצי של מי ההשקיה במאגים עומד כיום על כ-250 מיליון מ"ק. התאחדות חקלאי ישראל תפנה לממשלה בבקשה דחופה למצוא פתרון לבעיית הבצורת.

בתוך כך, בשבוע שעבר נפגש יו''ר הלובי החקלאי בכנסת חה''כ זבולון כלפה עם הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו. בתום הפגישה הודיעו השניים על קיום תפילה המונית על הגשם בתענית אסתר, יום חמישי, יא' באדר ב' 13 במרץ.

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו: "בביקור בצפון ראיתי את נזקי הבצורת. חקלאים מדללים את המטעים, ונזקי הבצורת שמתחילים בשדות יגיעו במהרה לשווקים ולבתים. בעז"ה ביום תענית אסתר נקיים יום תפילה מיוחד, בצהרי היום נעמוד בכותל המערבי ונייחל לגשמי ברכה ושובע".

ח"כ זבולון כלפה ציין כי הבצורת הקשה אינה של החקלאים בלבד. ''לצערי כולנו נרגיש אותה יותר, בעיקר בכיס. מלבד הנזקים לגידולים שקמלו, ישנן פגיעות בבעלי החיים וצפויה עלייה משמעותית במחירי המים. עלינו להתפלל ולזעוק אל הקב"ה שינהג עימנו במידת הרחמים ויפתח לנו את אוצרות השמיים"