הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משקמים את נחל ראש פינה


בשבת הקרובה ישוחררו לערוץ הנחל מי המעיינות עין כדן, עין פינה ועין גיא אוני, והם יזרמו בו במשך כל השנה. המטרה היא לשקם את בתי הגידול בערוץ. רשות הטבע והגנים תסגור את השמורה לכניסת כלי רכב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-03-2014



צילום ארכיון: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

בשבת הקרובה (15.3) רשות הטבע והגנים תזרים מחדש את המעיינות עין כדן, עין פינה ועין גיא אוני אל ערוץ נחל ראש פינה במטרה לשקם את בתי הגידול החשובים במקום ולשמור עליהם לאורך כל ימות השנה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשנת 2007 הוכרז נחל ראש פינה כשמורת טבע, זאת במטרה לשמור על מסדרון אקולוגי המחבר בתי גידול טבעיים ומאפשר לבעלי חיים לחצות בבטחה מכשולים כמו כבישים, תעלות ומסילות רכבת. המעבר נועד לבעלי חיים מכל הסוגים והגדלים, החל בחיפושיות ובעכבישים וכלה ביונקים גדולים. נחל ראש פינה מהווה חלק ממסדרון זה, העובר מרכס נפתלי, יערות בירייה, מורדות הר כנען נחל עמוד ודרומה.

הנחלים הזורמים מספקים שירותים אקולוגיים לרווחת האדם, כמו השקעת סחף בקרקע והגברת פוריות הקרקעות, טיהור מים מעודפי סחף וממזהמים אורגניים – רמות גבוהות של חנקות ופוספטים המתנקזים לנחלים מהשדות החקלאיים מצטמצמות באופן משמעותי במהלך הזרימה לאורך הנחל. בנוסף מתפקדים הנחלים כמסדרונות מעבר לבעלי-חיים וזרעי צמחים התורמים לשימור הרצף האקולוגי במערכות טבעיות וכמובן משמשים כמרחבי פנאי ונופש.

רשות הטבע והגנים תסגור את השמורה לכניסת כלי רכב 4 על 4. חציית הערוץ בכלי רכב גורמת נזק ניכר לבית הגידול הלח בשל רמיסה של צומח וחי במקום ופיזור לערוצי זרימה משניים ע''י הגלגלים.