הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר סופית: תוחמר הענישה על פשיעה חקלאית


על פי החוק החדש תוכל המשטרה לאכוף עבירות של פריצות וגניבות במשקים חקלאיים ובית המשפט יוכל לגזור על העבריינים עד חצי שנת מאסר. הצעת החוק קודמה עקב תלונות רבות של חקלאים שהרגישו כי המדינה מפקירה אותם. בשנים 2009-2012 נפתחו 254 תיקים על עבירות מסוג זה, אולם מרביתם נגנזו

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-03-2014



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

מליאת הכנסת אישרה אתמול (ג') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק העונשין של חה"כ איילת שקד מהבית היהודי וחברי כנסת נוספים, שמטרתה להחמיר את הענישה עם עברייני הפשיעה החקלאית. על פלישה מכוונת של אדם או בעל-חיים לשטח חקלאי יוטלו שישה חודשי מאסר במקום שלושה חודשים הקבועים היום, או קנס שגובהו כ-30 אלף שקלים. על פלישת בעל-חיים שבעליו לא נקט אמצעים סבירים כדי למנוע אותה יוטלו שלושה חודשי מאסר במקום חודש אחד הקבוע היום, או קנס שגובהו ככ-30 אלף שקלים. בשני המקרים, הקנס המוצע הוא כפול מהקנס אותו ניתן להטיל לפי החוק כיום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בדיון בהצעת החוק שהתקיים בוועדת החוקה חוק ומשפט טרם הבאתו להצבעה במליאה, התברר כי המשטרה אינה אוכפת עבירות שעונש המאסר הקבוע עליהן בחוק נמוך משלושה חודשים. נציגת המשטרה ציינה בדיון כי בשנים 2009-2012 נפתחו 254 תיקים על עבירות מסוג זה, אולם מרביתם נגנזו.

פריצות למשקים וגניבות חקלאיות הפכו מזמן לשגרה מתסכלת עבור החקלאים. התרחבות תופעת הגניבות והשחתת רכוש חקלאי גורמת לנזקים כספיים אדירים למגדלים שנפגעו, ומגדלים אחרים נאלצים להשקיע סכומי עתק במיגון ואבטחה. בקרב החקלאים ישנה תחושה כי המדינה הפקירה אותם. את הואקום ממלאות התארגנויות מקומיות של חקלאים או ארגון כמו 'השומר החדש'.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "בשנים האחרונות חשוף ענף החקלאות בארץ לנזקים עקב פלישות בהיקפים המאיימים על כדאיותו הכלכלית ומעמידים בספק את יכולתם של החקלאים להתפרנס בכבוד ולשרוד בתחום. על רקע הקלות הרבה שבפלישה לשטח חקלאי, על רקע הרווח שבצדה ועל רקע הסיכוי הנמוך להיתפש ולעמוד לדין, רף ענישה נמוך זה אינו מרתיע דיו, והפלישה עשויה להיתפס כסיכון מחושב ומשתלם. הצעת החוק נועדה להגביר את הרתעת הרבים מפני ביצועה. בנוסף, ההצעה נועדה להדגיש, על ידי שינוי סטאטוס העבירה מחטא לעוון, את החומרה שרואה המחוקק בעבירה זו, במטרה לסייע במיגור התופעה ולהגן על ענף החקלאות".

תופעה שתוצאותיה הם ייאוש ונטישה של אדמות הלאום

חה''כ איילת שקד, שזו הצעת החוק הראשונה שלה שעברה בכנסת, כתבה בתום ההצבעה בדף הפייסבוק שלה: ''חקלאים רבים במדינת ישראל סובלים מפלישה לשטחי המרעה שברשותם, ונאלצים להגן בגופם על רכושם. המצב מהווה איום של ממש על החקלאות הישראלית. החוק יחמיר את הענישה עם הפושעים כך שבית המשפט יוכל לגזור עד חצי שנת מאסר על הפורצים. נפעל עד אשר נמגר את התופעה. זה הזמן להודות לארגון רגבים וארגון השומר החדש שדחפו ועזרו בקידום החוק''.

יואל זילברמן, מראשי ארגון 'השומר החדש' אמר בתגובה לאישור הצעת החוק: ''פלישות עדרים לא חוקיים לשטחי המרעה של הבוקרים והחקלאים, היא תופעה שתוצאותיה הם ייאוש ונטישה של אדמות הלאום. באירועי הפלישה שאנו חווים בשנים האחרונות, ניראה כי ידיהן של רשויות האכיפה קשורות ושאין בידיהם חקיקה שמאפשרת ענישה והרתעה שתביא לחיסול תופעת הפלישות וההשתלטות האלימה על שטחים חקלאיים. חוק העונשין החשוב שקידמה חברת הכנסת איילת שקד, מחמיר את העונש לעבירת כניסה לשטח חקלאי ועשויי להיות נקודת אור במאבק היום יומי שאנו מקיימים בנושא. עם כל האופטימיות, נצטרך להמשיך ולפעול בכדי לוודא שרשויות האכיפה והפרקליטות מרימים את הכפפה ומובילים את השינוי בשטח."