הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בוטל הפטור מהסדרים כובלים למשווקי תוצרת חקלאית


הצעת החוק לתיקון חוק ההגבלים העסקיים שנועדה לצמצם את הפטור מהסדר כובל למשווקי תוצרת חקלאית, אושר היום במליאת הכנסת. מטרת התיקון, להשאיר על כנו את הפטור ביחס למגדלים של התוצרת החקלאית, ולהוציא ממנו גופים שעיקר עיסוקם בשיווק, בדומה למקובל בעולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-03-2014



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לתיקון חוק ההגבלים העסקיים, אשר נועדה לצמצם את הפטור מהסדר כובל למשווקי תוצרת חקלאית בסיטונאות ולהקטנת פערי התיווך בין החקלאי לצרכן, זאת תוך שמירת ההגנה על החקלאים.

הצעת החוק הממשלתית שיזם שר האוצר ומוזגה עם הצעה נוספת של חה''כ מיקי רוזנטל, קודמה כדי להתמודד עם הפטור בחוק ההגבלים העסקיים להסדרים כובלים - קרטלים, תיאום מחירים, תיאום כמויות, וכד', שכתוצאה ממנו לממונה על הגבלים עסקיים אין סמכות לפעול כנגד קרטלים בתחום החקלאי. מטרת התיקון, להשאיר על כנו את הפטור ביחס למגדלים של התוצרת החקלאית, ולהוציא ממנו גופים שעיקר עיסוקם בשיווק, ולא בגידול של תוצרת חקלאית, בדומה למקובל בעולם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המקטע הסיטונאי נהנה מהפטור החקלאי וכולל בתוכו גם הרבה גופים שלא עוסקים כלל בחקלאות. מצב זה אפשר תיאום מחירים ויצירת קרטל שפוגע בצרכן. כך לדוגמא, חברות בנות של משווקים יכולות לתאם מחירים ובכך לפגוע בצרכנים.

החוק שאושר אוסר על סיטונאים לתאם מחירים ביניהם, ובכך לצמצם את הרווח העודף במקטע השיווק הסיטונאי. עם זאת, באפשרות החקלאים להתאגד ביניהם, ליחידות יצור קטנות רבות, בכדי לחזק את משקלם אל מול יצרני המזון והקמעונאים. כך, חקלאי שהוא גם משווק יוכל להמשיך ליהנות מהפטור, כל עוד עיקר עיסוקו הוא בגידול חקלאי ולא בשיווק.

בכדי לעודד התאגדות של חקלאים, הודיע משרד האוצר בחודש שעבר על העברת סכום של כ-10 מיליון ₪ בשנתיים הבאות להקמת קואופרטיבים חקלאיים, ובכך לחסוך את פערי התיווך בין המחיר של החקלאי למחיר לצרכן.

ממשרד האוצר נמסר כי החוק שמהווה ציון דרך משמעותי ביכולתו של הממונה על ההגבלים לפקח על המרווחים בשוק המזון, קודם כחלק מהצעדים שנוקטת הממשלה להורדת יוקר המחייה והוזלת מחירי המזון לטובת אזרחי ישראל.

שר האוצר, יאיר לפיד: ''החוק מהווה נדבך נוסף במאבק להורדת יוקר המחיה וצמצום הריכוזיות ברשתות השיווק. אחרי חמש עשרה שנה של סחבת ועיכובים החוק שאושר היום במליאת הכנסת ישפיע ישירות על כיסו של הצרכן".