הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אזור הבטיחה בצפון הכינרת יסגר לדיג למשך חודשיים


כמו בכל שנה יסגור משרד החקלאות את האזור בשטח של 1250 דונם בצפון הכנרת, על מנת להגן על דגי האמנון שמתקרבים לחוף בעונה זו כדי להטיל את הביצים. אזור הבטיחה המתאפיין במים חמימים, רדודים ובעלי צמחיה רבה, מהווה מקום אידיאלי ומוגן לאמנונים בעונת הרבייה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-03-2014



ספינת הפיקוח 'כינרת 1' צילום: רשות ניקוז ונחלים כינרת 

מגנים על המושטים: שטח של 1250 דונם באזור הבטיחה שבצפון הכינרת, ייסגר לדיג על ידי אגף הדיג במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, החל מסוף חודש מרץ למשך 60 יום. זאת במטרה להגן על דגי האמנון הנמצאים כעת בעונת ההטלה באזור הרבייה העיקרי שלהם באגם.  בעונה זו של השנה, מי הכנרת מתחילים להתחמם ודגי האמנון מתקרבים לחוף בעיקר באזור הבטיחה, המתאפיין במים רדודים וצמחיה רבה, ומהווה מקום אידיאלי ומוגן להטלת ביצי האמנון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מרשות ניקוז ונחלים כינרת נמסר, כי על מנת לאכוף את איסור הדייג בתקופה קריטית זו של השנה ולשמור על הדגה ועל המערכת האקולוגית בכינרת, יפעלו במשותף כלל הגופים המופקדים על הפיקוח בכנרת - יחידת פיקוח צומח וחי במשרד החקלאות, איגוד ערים כינרת, רשות הטבע והגנים והשיטור הימי.

פנחס גרין, מנהל מנהלת הכינרת: "אמנון הגליל, בהיותו דג שניזון גם מאצות, מהווה גורם חיובי במארג המזון ומסייע בשמירת המערכת האקולוגית בכינרת. עם זאת, האיסור פועל גם לטובת הדייגים והמשך פרנסתם בעתיד". גרין מוסיף כי במהלך 60 הימים בהם חל איסור הדייג, האזור הסגור יסומן בקו מצופים גדולים וזוהרים ובשילוט ברור. איסור הדייג בבטיחה הינו רק חלק מניהול וראייה כוללת של ממשק הדייג בכינרת המתקיים לאורך כל השנה ושותפים לו אגף הדייג, רשות המים, המעבדה לחקר הכינרת, הדייגים וגורמים נוספים.

משה הר ציון, מנהל אגף פיקוח ואכיפה באיגוד ערים כינרת, אומר כי מידי שנה מוטלים קנסות ומוחרם ציוד לעשרות דייגים המפרים את התקנה, חלקם דייגים חובבים שהגיעו לדוג בכינרת ללא ידיעה על איסור הדיג, אך עיקר הקנסות הם לדייגים מקצועיים העוברים במודע על החוק. "השנה יתקיים פיקוח על הדיג באזור הסגור 24 שעות ביממה, גם מהים וגם מהיבשה. בכל שנה אנו מאתרים דייגים מקצועיים המגיעים בדרך כלל בחסות החשיכה ומסתירים את הרשתות בצמחיה. דייגים אלו פועלים במודע ובניגוד לאיסור הדיג בתקופה זו ובכך גם פוגעים במו ידיהם בפרנסתם. אותם עבריינים מטופלים על ידי פקחי אגף הדיג במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, שמחרימים את ציוד הדיג שלהם, כולל סירות, רשתות ומנועים. בנוסף, מאותרים גם דייגי חכה חובבנים, אשר חלקם מודעים לתקנה וחלקם לא. אני מקווה, כי על אף המחסור בדגי הבריכות לא יהיו השנה עברייני חוק, בכדי שאוכלוסיית הדגים תשוקם ותשוב לקדמותה לפני כשמונה שנים" אומר הר ציון.

לדברי מגדלי הדגים, המחסור השנה בדגי הבריכות, בניהם הקרפיון והאמנון הפופולאריים, הוביל להתייקרות מחירים לקראת פסח בשיעור של 10-12 אחוזים.