הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השר פרץ לועדת יוגב: זרקתם בלון ניסוי, והריני להודיעכם שהוא התפוצץ


השר להגנת הסביבה תקף את המלצת ועדת יוגב לביטול פרויקט התקנת הפילטרים שיפחיתו את זיהום האוויר בתחנות הכח של החברה. למרות העלות הגבוהה של הפרויקט, טוען השר כי הוא יביא לחסכון אדיר בעקבות ירידה בתחלואה ובתמותה. ''אני מציע לכל העוסקים במלאכה לא לנסות לשחק עם האוויר שאנו נושמים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-03-2014



חברת החשמל באשקלון צילום: אילן מלסטר - המשרד להגנת הסביבה 

השר להגנת הסביבה, ח״כ עמיר פרץ, פנה אתמול (ג') לוועדת יוגב לקידום הרפורמה במשק החשמל, בעקבות פרסום מסקנותיה כי יש לבטל את פרוייקט התקנת הסולקנים (הפילטרים) בתחנות הכח של החברה, שהיה אמור להפחית את זיהום האוויר הנפלט מהארובות בחדרה ובאשקלון בכ-90%. ״זרקתם בלון ניסוי לאוויר, והריני להודיעכם שהבלון התפוצץ'' אמר השר פרץ. ''שאף אחד לא ישלה את עצמו, כל עוד אני השר להגנת הסביבה זה לא יהיה. אני מודיע שמכיוון שאני המוסמך להעניק היתרי פליטות והיתרי רעלים למפעלים ובהם גם לחברת החשמל, אני מציע לוועדת יוגב לגנוז את הפרק הזה, כי אין לי שום כוונה לסכן את בריאות הציבור ולחזור אחורה לשיטות ישנות ומזהמות''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

וועדת יוגב המליצה על ביטול הפרויקטים או הקפאתם, בשל העלות הכלכלית הגבוהה שלהם ביחס למצבה של חברת החשמל, ועל כך אמר פרץ: "ההשקעות הסביבתיות שיפחיתו את זיהום האוויר הנפלט מארובות תחנות הכוח עולות 3 מיליארד דולר באופן חד פעמי, אבל מלבד שמירה על בריאות הילדים החיים באזורי תחנות הכוח, יביאו לחיסכון של 3.6 מיליארד שקלים בכל שנה בעקבות ירידה בתחלואה ובתמותה, אשפוזים ועוד. ההפסד יהיה גם כלכלי, גם בריאותי וגם סביבתי. פעילות בניגוד להיתרים וזיהום האוויר של אזרחי המדינה הוא מהעבירות החמורות ביותר ואני מציע לכל העוסקים במלאכה לא לנסות לשחק עם האוויר שאנו נושמים'' אמר השר להגנת הסביבה.

מלבד ביטול פרויקט הסולקנים הצפויים ועדת יוגב ממליצה בדו''ח הביניים שפרסמה, להעדיף את הפעלת פרויקט D באשקלון באמצעות פחם מזהם ולבטל את הסבת תחנת הכוח אורות רבין לייצור חשמל באמצעות גז טבעי.  פרוייקט תחנת הכוח הדו דלקית (גז בגיבוי פחם) באשקלון אושרה בממשלה לפני 12 שנה כתחנת כוח פחמית בהספק של 1,260 מגה וואט, כ-10% מכושר הייצור, אולם עד היום הוא לא קודם בשל התנגדות התושבים וארגוני סביבה.