הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה בישראל: תערוכת הגנת הצומח


התערוכה האינטראקטיבית חושפת את המבקרים לאחד מהאתגרים המורכבים בעולם כיום - ייצור מזון בעידן של משאבים הולכים וקטנים. איך נראה המזון שלנו לפני שהוא מגיע לצלחת? וכיצד מדע וטכנולוגיה משפיעים על הסביבה, החקלאות והמזון. חוויה מרתקת המחברת בין השדה, המעבדה ו.. ארוחת הצהריים שלנו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-03-2014



צילום: נטלי כהן קדוש 

באירוע חגיגי שנערך בשבוע שעבר בפארק קרסו למדע בעיר העתיקה בבאר שבע , הושקה תערוכה ייחודית מסוגה בנושא "הגנת הצומח". התערוכה הוקמה על-ידי הצוות המקצועי של פארק קרסו למדע, בשיתוף 'אדמה פתרונות לחקלאות', עיריית באר-שבע וקרן רש"י, ומטרתה לאפשר למבקרים להיחשף לאחד מההאתגרים המורכבים בעולם היום - אספקת מזון בעידן של משאבים קטנים והולכים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

תערוכת הגנת הצומח מתחקה אחר המסלול המרתק שעובר המזון מהשדה ועד הצלחת שלנו. בתערוכה מגוון מיצגים אינטראקטיביים באמצעותם יוכלו המבקרים להכיר בדרך חוויתית את האתגרים בפניהם ניצבים החקלאים, בעידן בו הביקוש למזון עולה, בעוד ששטחי הגידול והיבולים הולכים ומצטמצמים. המבקרים התערוכה יגלו את המורכבות הטכנולוגית הכרוכה בחקלאות בת ימינו, וכן יכירו את הבעיות המשפיעות על הצומח ועל גידולים, ובהן: דמוגרפיה, תנאי אקלים, מחסור במים וקרקע, תופעת הידלדלות הקרקע ומזיקים.

האורחים יתוודעו גם לפתרונות המדעיים והטכנולוגיים המסייעים להתמודד עם אתגרים אלו, כמו פיתוחים חדשים של מוצרי הגנה וטיפול בצומח המאפשרים להניב יותר גידולים בפחות משאבים. במסגרת התערוכה, ייבחנו דרכים חדשניות להתמודדות עם האתגרים, לצד הבעיות העולמיות שהשימוש בטכנולוגיה מציף.

תערוכת הגנת הצומח מצטרפת ל-10 התערוכות המרתקות המוצגות במתחם פארק המדע, המשתרע על שטח נרחב של כ-17 דונם. הפארק מכיל מתחמי חוץ ופנים של תערוכות ומיצגים אינטראקטיביים בנושאי מדע וטכנולוגיה, לרבות אור וחוש הראייה, אנרגיה, תקשורת, ביולוגיה מולקולארית וגנטיקה ועוד.


השקת התערוכה, צילום: נטלי כהן קדוש

אירוע ההשקה של התערוכה התקיים בהשתתפות ראש עיריית באר-שבע רוביק דנילוביץ, מנכ"ל 'אדמה פתרונות לחקלאות' חן ליכטנשטיין, בעלי תפקידים בעירייה ובמשרד החינוך מחוז דרום, מנהלי מוסדות תרבות מובילים בעיר, מנכ"ל קרן רשי ונציגים נוספים מהקרן, הנהלת חברת אדמה והנהלת מפעל מכתשים.

ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ אמר בארוע: ''אדמה מכתשים מספקת תעסוקה לאלפים במישרין ועוד אלפים בתעשיות המשך ותעשיות שירותים נלווים, ומהווה עוגן כלכלי חשוב באזור הדרום. באמצעות ההשקעה של הקבוצה בקידום מצוינות לחינוך בתחומי פעילויות הליבה שלה, נחשפים ילדים ובני נוער לעולמות התוכן החשובים הללו ומפיצים אותם לסובבים אותם - מדובר בשגרירים הטובים ביותר".

מנכ"ל אדמה פתרונות לחקלאות, חן ליכטנשטיין: "קבוצת אדמה מהווה חוליה חיונית בשרשרת שנועדה לספק מזון לאוכלוסיית העולם, והתערוכה שאנו חונכים היום נותנת לנו הזדמנות להראות מול אילו אתגרי מזון העולם ניצב, להדגים מהן הבעיות של החקלאי וכיצד אנו פועלים כדי לפתור אותן''. ליכטנשטיין התייחס גם למעורבות של הקבוצה בקהילה וציין כי במהלך 8 השנים בתפקידים שונים בקבוצה, היה לו העונג להיות עד לשינוי החיובי בבאר-שבע, שנוצר בין-היתר על-ידי השקעות של הקבוצה בתכניות חינוכיות מחוללי שינוי בעיר. ''כשפרויקט פארק קרסו למדע בעיר באר שבע יצא לדרך, היה ברור לנו כי אדמה, שליבת העשייה שלה משלבת מדע, טכנולוגיה וחקלאות תיטול בו חלק מרכזי. לאדמה קשר הדוק עם הנגב והדרום, שם ממוקמים מפעלי הייצור שלנו, ולכן אנו שמחים לתת ביטוי לתחומים חשובים אלה דווקא בפארק הממוקם בבאר שבע".

מאיר בקשי, מנכ"ל פארק קרסו למדע: "חזון פארק קרסו למדע הינו לקדם את החינוך המדעי טכנולוגי בקרב בני הנוער והמשפחות בדרום וברחבי הארץ. הפארק מציע להכיר את המדע והטכנולוגיה שמקיפים אותנו בחיי היום יום, דרך כלים ושפה עכשווית. תערוכת הגנת הצומח מהווה דוגמא מצוינת להצלחה ישראלית בתחום הפתרונות הטכנולוגיים להגנת הצומח. משולבים בה למידה והתנסות חווייתית, דרכם יכירו המבקרים את הפיתוחים המדעיים של חברה ישראלית-גלובלית המתמודדת עם אתגר המזון".

אדמה פתרונות לחקלאות בע"מ מסייעת לחקלאים בעולם להגדיל את תפוקת היבולים שלהם בעזרת יצור והפצה של פתרונות להגנת הצומח. ב- 2013 עמד מחזור המכירות שלה על למעלה משלושה מיליארד דולר ארה"ב והיא מדורגת כחברה הגנרית הגדולה ביותר בעולם. החברה ידועה בזכות היקף הידע והניסיון שלה, יכולות טכנולוגיות והנדסיות גבוהות, מומחיות ברישום מוצרים, שמירה על תקנים מחמירים להגנת הסביבה, בקרת איכות וערוצי שווק והפצה גלובליים.

פארק קרסו למדע הינו שילוב של מוזיאון מדע אינטראקטיבי וגן משחקי מדע בעיר העתיקה בבאר שבע. מטרתו לעורר עניין במדעים וטכנולוגיה ולאפשר הזדמנות לרכישת ידע וכישורים בתחומים אלה. הפארק ישתרע על שטח נרחב של כ17 דונם, ויהווה בית לעולם המדע והטכנולוגיה, במסגרתו יוצגו כל ההמצאות, הגילויים והפיתוחים בתחום. 10 מתחמים אינטראקטיביים יציגו תערוכות בנושאים שונים, ביניהם: מדע הגרעין; מיקרו אלקטרוניקה; אור וחוש הראיה; קול וחוש השמיעה; מיקרו ביולוגיה וגנטיקה; תקשורת והעברת מידע ועוד. עלותו הכוללת של הקמת הפארק נאמדת בכ-160 מיליון ₪, מייסודם של קרן רש"י, עיריית באר שבע ומשרד החינוך, ובמימון משותף של משפחת קרסו, מפעל הפיס ותורמים נוספים.