הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בחג הפסח והמימונה יצרכו הישראלים 800 טונות של דבש


השנה צפויה ירידה של כ-10% בהיקף ייצור הדבש האביבי עקב מיעוט משקעים בחורף האחרון. למרות זאת, במועצת הדבש מציינים כי מחירי הדבש לא יעלו לקראת החג. בחג האביב צורכים הישראלים כ-800 טון של דבש, שהם כ-20% מהצריכה השנתית שנמצאת בעלייה מתמדת מזה מספר שנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-03-2014



צילום: מועצת הדבש 

על פי הערכות מועצת הדבש, צריכת הדבש לקראת חג הפסח והמימונה, תעמוד השנה כמו בשנה שעברה על כ-800 טונות דבש, שהם כ-20% מהצריכה השנתית בישראל. צריכת הדבש נמצאת בעלייה מתמדת מזה מספר שנים. הדבש אינו משמש רק כממרח, אלא גם בבישול ובאפייה. עם העלייה במודעות של הסכנה הבריאותית בשימוש מוגזם בסוכר, החליף את מקומו הדבש אצל רבים כממתיק טבעי. כמו כן בחג המימונה, שהפך כבר לחג לאומי בישראל, ישנו שימוש רב בדבש בהכנת המופלטות והעוגיות המסורתיות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יחד עם זאת, לדברי מנכ''ל מועצת הדבש הרצל אבידור, בשל מזג האוויר החריג והשחון בחורף האחרון, חוששים במועצת הדבש לתפוקת הדבש השנתית, וההערכה היא כי תחול בה ירידה של כ-10% מהכמות הממוצעת של כ-3,500 טון. מיעוט הגשמים בחורף האחרון פגע בהיקף הפריחה ובאיכותה, ואף הביא להקדמתה. הטמפרטורות הנוחות לאחר הגשם גרמו להתעוררות אביבית מוקדמת במכוורות וכך גם הוקדמה פעילות הדבורים בכוורות. עצירת הגשמים הממושכת עלולה לתת אותותיה גם באגירת הדבש במהלך הקיץ עקב השפעתה על הצמחייה החד-שנתית אשר עלולה להיות קשה יותר, דבר שיביא לתפוקה נמוכה בקיץ הקרוב'' אומר אבידור.


צילום: עומר שביט

"אנו עוקבים בדאגה רבה אחר מצב הפריחה במטעים ופרחי הבר בישראל המשמשים כמקור צוף לדבורי הדבש'' אומר אבידור. ''הירידה בתפוקה לא תביא למחסור בדבש או לעליית מחירים הואיל וקיים יבוא דבש על פי הסכמי הסחר עם האיחוד האירופי, ארה"ב ודרום אמריקה. גם בקרב היצרניות הגדולות של דבש כדוגמת ארגנטינה, פגעו שינויי מזג האוויר בתפוקה, דבר שהביא להאמרת מחירי הדבש בעיקר בארה"ב''.

עצירת הגשמים הממושכת הביאה גם להופעתם המוקדמת של מזיקים בגידולי החקלאות ברחבי הארץ, דבר שהגביר את הצורך בשימוש בחומרי הדברה. לפני כחודש ארע מקרה חמור שגרם לחיסול של כ-1000 כוורות דבורים ברחבי הארץ, ונבע ככל הנראה משימוש חריג בחומרי ריסוס להדברת מזיקים, וגרם לפגיעה קשה בגידולים החקלאיים ובייצור הדבש. עלות הנזק שנגרם לחקלאים נאמד בכ-5 מיליון שקלים.

לא רק שינויי מזג האוויר משפיעים לרעה על תפוקת הדבש, אלא גם ובעיקר תופעת התמוטטות המושבות שגרמה עד כה להעלמותן של כשליש מדבורי הדבש. הסיבה העיקרית שנחקרת, הינה התמעטות מקורות הצוף לדבורים. עקב התרחבות שטחי הבנייה והצטמצמות האזורים החקלאיים, קיים מחסור אמיתי בפרחי צוף המשמשים מזון לדבורים וחרקים. בשל החשש הגובר לעתיד החקלאות והמזון, מומחים בארץ ובעולם חוקרים את הסיבות לתופעה ומעודדים נטיעות צופניות כדי לספק מזון לדבורים, שכן דבורת הדבש אינה רק יצרנית דבש, אלא גם בעלת חשיבות אדירה בתעשיית המזון, בשל היותה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקתם ולהמשך צמיחתם של 80% מהיקף הגידולים החקלאיים.

לדברי אבידור, באמצעות האבקת הגידולים דבורת הדבש תורמת לתל"ג החקלאי בישראל כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה. כיום, ישנם בישראל 500 דבוראים המטפלים ב- 100,000 כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ וכ- 60,000 כוורות המשמשות להאבקת גידולים חקלאיים של פירות וירקות. ''בימים אלו מתמודדים ארגון הדבוראים ומועצת הדבש עם החלטת משרד החקלאות לחוקק חוק להלאמת ענף הדבש והדבורים ובכך להביא לחיסול ענף הדבורים ולסיכון ביטחון ייצור המזון בישראל'' אומר אבידור.