הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תרומות ישירות וחיצוניות של החקלאות הישראלית


עבודה של החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות אשר בוחנת את תועלות החקלאות והאופנים השונים בהם ניתן לתמוך בה להעצמת תועלות אלה. הבחינה כוללת השוואה של הנעשה במדינות שונות, תוך דגש על האיחוד האירופי ותכנית התמיכה הנהוגה בו במסגרת המדיניות החקלאית המשותפת של האיחוד

אורי צוק-בר  27-03-2014



כעץ השדה, צילום: אדוה ביטון שטיין/ דגניה ב - תחרות קנט 

במסגרת עבודת החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות נבחנת המדיניות החקלאית לטווח הארוך, תוך התאמתה לחזון ולמטרות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר.

בשנה האחרונה בחנו לעומק את תועלות החקלאות והאופנים השונים בהם ניתן לתמוך בחקלאות ובכפר להעצמת תועלות אלה. בחינה זו כללה השוואה של הנעשה במדינות שונות בעולם, תוך דגש על האיחוד האירופי ותכנית התמיכה הנהוגה בו במסגרת המדיניות החקלאית המשותפת של האיחוד (CAP).

לעבודה לחצו כאן

כחלק מהמלצות ארגון ה-OECD אשר ניתנו עם הצטרפות ישראל לארגון נכללה התובנה הכללית כי התמיכה בחקלאות בישראל נמוכה יחסית וירדה לאורך השנים אך יש לנסות ולהכוין אותה ככל הניתן לתמיכה ישירה המסייעת למשקים החקלאים ולפיתוח החקלאות והכפר וגורמת למינימום עיוותים בסחר ובהקצאת המשאבים.

בשנת 2013 קיבלה הממשלה החלטה להקים ועדה משותפת למשרד החקלאות ולמשרד האוצר אשר אמורה לתת המלצות בהיבט זה של הסבת התמיכות לכאלו שלא פוגעות ביעילות הכלכלית ובסחר. במסגרת זו ערכנו מספר עבודות חקר, הן לסוגי התמיכות השונים בעולם והן לפערי העלויות מול הייצור בעולם בענפים השונים.

עבודה זו מתמקדת בסקירת התועלות של החקלאות וכן במיפוי התמיכות הסביבתיות המהוות נדבך חשוב בתמיכה בחקלאות ובקידום ממשק בר קיימא. תמיכות אלה מהוות נדבך אחד במערך הכולל של הכלים לחיזוק ופיתוח החקלאות והכפר. משרד החקלאות ופיתוח הכפר פועל במגוון כלים, אשר חלקם גם יורחבו ויועצמו, לפיתוח החקלאות

לטווח ארוך, באמצעות חיזוק המרחב הכפרי, העצמת המחקר החקלאי, שמירת שטחים פתוחים ועוד.

בברכה,

אורי צוק-בר - סמנכ"ל למחקר, כלכלה ואסטרטגיה