הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מבצע להצלת דג אמנון הירדן בשמורת עיינות צוקים


במסגרת פעילות משותפת של רשות הטבע והגנים ומשרד החקלאות להצלת דגי אמנון הירדן בשמורה אשר לחופו של הים המלח, הצליחו חוקרי אגף הדיג להעמיד דור חדש לדג הייחודי והנדיר. הבוקר הושבו הדגים לשמורה לאחר שעברו תהליך אקלום ושיקום בתחנת המחקר

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-03-2014



הבריכה החדשה בשמורה עיינות צוקים, צילום: גילי שם טוב - רשות הטבע והגנים 

שמורת עיינות צוקים שלחופו הצפוני של ים המלח היא שמורת הטבע הנמוכה ביותר בעולם, ומהיפות בארץ. נווה מדבר ירוק וייחודי בין המצוק החום לבין הים הכחול. בפלגי המים ובבריכות הטבעיות במקום מתקיימים לאורך שנים מינים שונים של דגים, בניהם נווית ים המלח, ודגי אמנון הירדן הנדירים והייחודיים בזהותם הגנטית. הם הגיעו לכאן בעבר עם זרימת הירדן ויובליו, ומאז הם חיו והתרבו במעיינות המקומיים.

אולם, נסיגתו המהירה של ים המלח, בקצב של כמטר לשנה, גרמה למעיינות שמזינים את השמורה "לנדוד" לכיוון דרום מזרח, יחד עם קו החוף. הבריכות והאגמים בשמורה, אשר היו בעבר בית למינים נדירים רבים של צמחים ובעלי חיים, החלו להתייבש, כאשר הם מותירים את החי והצומח במקום בסכנת הכחדה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשנים האחרונות, ניהלו אנשי רשות הטבע והגנים מלחמה עיקשת בניסיון לשקם את שמורת עיינות צוקים.  במסגרת המאמצים לשימור נוף השמורה הוקמו במקום שתי בריכות מים חדשות בגודל של כ-3 דונם כל אחת, שמיועדות להחליף את מקורות המים שהתייבשו ולשמש מפלט לצומח ולחי במקום. במקביל להקמתן, החלה פעילות משותפת של רשות הטבע והגנים ואגף הדיג במשרד החקלאות, לשימור דגי אמנון הירדן ולהקמת גרעין רבייה של הדג הייחודי והנדיר.

חוקרי אגף הדיג במשרד החקלאות אספו כ-200 דגימות של דגים מהשמורה, אשר הועברו לתחנת המחקר בדור לצורך אקלום ושיקום. העמדת הדור הבא של הדגים התאפשרה רק בתנאים מבוקרים, תוך השקעת מאמצים רבים. בסוף התהליך הצליחו החוקרים ליצור דור המשך בריא לאוכלוסיית דגי האמנון. לפני מספר שבועות הוחזרה בהצלחה הקבוצה הראשונה אל השמורה, ובעקבותיה הושבו היום קבוצות נוספות לטבע. בתחנת המחקר בדור נשמר גרעין רבייה המונה 120 דגים, מתוכם כ-70 נקבות, לשימור המין ולאכלוס מחדש במקרה הצורך. גרעין רבייה נוסף נשמר במכון וולקני.


השבת דגי אמנון הירדן למי השמורה, צילום: גדעון מרקוביץ  - משרד החקלאות ופיתוח הכפר

מנהלת תחנת המחקר דור במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, עיינה בנט-פרלברג: "ישראל הינה גבול התפוצה הצפוני ביותר בעולם של דגי אמנון ובה התפתחו שני מינים, אחד מהם הינו אמנון הירדן אשר מקורו בבקעת הירדן. דגי האמנון מוכרים בכל העולם כדגי מאכל פופולאריים, ומגודלים באופן מסחרי גם בישראל. לפני 10 שנים, ערך צוות תחנת המחקר של אגף הדיג בדור, סקר בחיפוש אחר מקורות נוספים בעולם לדגי אמנון ירדן טהורים, ועל פי התוצאות התברר כי המקור הטבעי היחיד בעולם של מין זה הינו בשמורת עין פשחה בצפון ים המלח.  שימור גרעין רבייה של האוכלוסייה הטבעית הינו בעל חשיבות רבה מטעמי שמירת טבע ומגוון מינים בעיקר נוכח סיכונים ואיומים על בתי גידול כמו שמורת עין פשחה".


השבת דגי אמנון הירדן למי השמורה, צילום: גדעון מרקוביץ  - משרד החקלאות ופיתוח הכפר