הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לפני פסח: מחירי העגבניות מזנקים פי שלושה


מחירן הסיטונאי של ק''ג עגבניות זינק הבוקר ל-9.8 שקלים, וצפוי עוד לעלות. הסיבה העיקרית למחסור היא עונת המעבר בין קטיף החורף לזריעת גידולי הקיץ ותחרות המחירים בין הרשתות. ארגון מגדלי הירקות: החקלאים לא אשמים. מנכ''ל תנועת המושבים: פערי התיווך נעשים על גבם של הצרכנים והחקלאים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-03-2014



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

שבועיים לפני ערב פסח ומחירי העגבניות עולים: מחיר ק"ג עגבניות לסיטונאי עמד בתחילת השבוע שעבר על 5.5 שקלים, אולם הבוקר הוא זינק ל- 9.8 שקלים - נתון שהופיע במחירון מועצת הצמחים, בו מצויין המחיר שמשלמים הקמעונאים על התוצרת החקלאית. הפערים בין המחיר הסיטונאי לבין המחיר לצרכן גבוהים בדרך כלל בעשרות אחוזים, כך שכבר מחר ישלמו הצרכנים כ- 13 שקל לק"ג.

כפי שפורסם הבוקר בדה מרקר, ''מחירי העגבניות צפויים לזנק בימים הקרובים על רקע מחסור שנוצר בשל פגעי מזג האוויר. על פי מקורות במשרד החקלאות, ייתכן שתהיינה עליות  גם במחירי המלפפונים והקישואים, שגם הם נפגעו. משרד החקלאות שצפה את המחסור אישר לפני כשלושה שבועות לייבא אלף טון עגבניות מירדן, אולם גם בירדן תנאי מזג האוויר השפיעו בצורה דומה על גידולי הירקות''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ברשתות השיווק הגדולות, המנהלות ביניהם תחרות מחירים לקראת החג, צפויים מחירי העגבניות להישאר נמוכים יותר. לטענת משווקי העגבניות, גם התחרות הזו שבה נמכר קילוגרם עגבניות במחיר של 1.90 ₪, הביאה למחסור ולזינוק במחירים. לדברי מקורות במשרד החקלאות, כך על פי דה מרקר,  "העלייה נובעת בעיקר מהתחרות בין הרשתות שגרמה אמנם למחיר נמוך בטווח הקצר, אך כיוון שצרכנים רכשו בכמויות גדולות מהרגיל, נגרם עתה מחסור שמוביל לעליית מחירים, וכך נפגע הצרכן בטווח הבינוני והארוך. בד בבד נפגעים החקלאים מהתחרות בין הרשתות, כיוון שהיא גורמת גם להם ללחץ להורדת מחירים. בנוסף ראוי לזכור כי היו רשתות שמכרו על גב העגבניה הזולה אורז מיובא ואבקות כביסה במחירים גבוהים יותר".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: משרד החקלאות ופיתוח הכפר כבר אישר יבוא פטור ממס של עגבניות עוד בתחילת החודש (מרץ), ובמהלך החודש כבר נכנסו 1,000 טון עגבניות בפטור ממס. בנוסף, בטווח הארוך פועל המשרד לקידום שיפורים מחקריים ומקצועיים שיפחיתו את ההשפעה של שינויי האקלים על חנטת הפירות ויאפשרו יצור יציב יותר על פני זמן''.

מזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור אמר היום בתגובה: "לצערי הרב, הצרכן הישראלי משלם את מחיר אוזלת היד של המדיניות הממשלתית בסוגיית פערי התיווך, סוגיית היבוא והעסקת העובדים הזרים. גם החקלאי משלם מחיר וכתוצאה ממצב זה נשארו כיום בערבה רק 8 מגדלי עגבניות לעומת 80 מגדלים לפני חמש שנים. פערי התיווך נעשים על גבם של הצרכנים הישראלים ועל גבם של החקלאים".

נוח להאשים את החקלאים, אבל הם לא אשמים

''כבכל שנה, בתקופה זו שלפני חג הפסח, נוצר מחסור בעגבניות, הגורם לעלייה במחירים'' אומר היום מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות "נוח להאשים בכך את החקלאים, אולם הסיבה היא שזוהי תקופת התפר בין שתי עונות הגידול העיקריות, חורף וקיץ, כאשר בשטחי הגידול של החורף כבר יש פחות יבול, ועדיין לא נכנסו לניבה ולקטיף השטחים שנשתלים לקראת הקיץ".

בנוסף, מבהיר יפרח, החקלאים עברו עונה קשה מאוד עם מחירים נמוכים עד כדי בלתי כדאיים לגידול, ולכן לא מעט חקלאים צמצמו את שטחי הגידול. ההוצאות המוטלות על החקלאים מקשות על פרנסתם, ובראש ובראשונה העלות הגבוהה של העסקת עובדים זרים, הכרוכה בתשלום מסים ואגרות ייחודיים לחקלאים בהיקף של מיליוני שקלים. "החקלאים מצמצמים את מספר העובדים שהם מעסיקים, כי עדיף לחקלאי להקטין את שטחי הגידול ולא לשאת בעלויות כל כך גבוהות. זה מביא לתופעה שבה בחודש רגיל יש הספקה של כ-18 אלף טונות עגבניות לחודש, וכיום יש רק 14 אלף טונות, כלומר מחסור בסדר גודל של 4,000 טונות בשוק המקומי" אומר יפרח.

יפרח מעריך שעם סיום שתילת יבולי הקיץ, תוך שבועיים-שלושה, ייכנס היבול של השתילות החדשות והמחירים יחזרו לרמה סבירה. החקלאים עושים כיום כל מאמץ לענות על הביקושים במחירי עלות, אך יחד עם זאת, מזכיר הארגון מבקש מרשתות השיווק להסתפק בתקופה זו בפער תיווך נמוך, שלא כפי שהם רגילים כל השנה, כדי לאפשר הספקת תוצרת במחירים סבירים עד לאחר החג. ''אני מקווה שרמי לוי ושותפיו ימשיכו למכור עגבנייה בשקל, כפי שהם נוהגים להכריז מעת לעת''

מאיר יפרח קורא לשרי החקלאות והאוצר להוריד את המסים והאגרות הייחודיים המוטלים על החקלאים, כדי לסייע ל-15,000 החקלאים בישראל לייצר תוצרת איכותית כל השנה ובמחירים סבירים, וזאת ללא תלות בתוצרת מארצות אחרות, שבהן המחירים גבוהים באותו מידה אם לא יקרים יותר.