הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מסע מחאה של צעירי החברה להגנת הטבע נגד הרכבת לאילת


קבוצת צעירים מהחברה להגנת הטבע יצאה בסוף השבוע למסע של ששה ימים מדימונה ועד אילת, במטרה להעלות את המודעות הציבורית לנזקים הסביבתיים והנופיים שהרכבת לאילת עלולה לגרום לשמורות טבע בנגב, בערבה ובאילת

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-03-2014



הצעירים צועדים בנחל חתירה. צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע 

הצעירים של החברה להגנת הטבע נרתמים למאבק נגד פרויקט הרכבת לאילת: בסוף השבוע יצאה קבוצה של 20 צעירים למסע מחאה רגלי ורכוב על אופניים לאורך של כ-200 ק"מ בתוואי הרכבת המתוכנן, מדימונה ועד אילת. מטרת מסע המחאה שימשך ששה ימים - להעלות את המודעות הציבורית לנזקים הסביבתיים והנופיים העצומים שהיא עתידה לגרום לאזור הנגב, הערבה ואילת. בין היתר, מתכננים בני הנוער לחשוף את ההשלכות של הפרויקט בפני תושבי הדרום ולהביא להזדהות שלהם במאבק. המסע יעבור בנקודות עיקריות העלולות להיפגע מפרויקט הרכבת לאילת, בהן המכתש הקטן, נחל סיף, מעלה עקרבים, החי בר ועוד ולהסתיים באילת. מפת המסלול מצורפת למעלה – מחוות ממשית ועד הר צפחות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במהלך השבת הלכו בני הנוער בנחל ממשית ונחל חתירה, עד למקום הלינה – בחניון מישור ימין. ביום ראשון עשו את הדרך מחניון מישור ימין, דרך מצד צפיר ונחל גוב, ועד לחניון נחל צין. היום (ב') יצעדו מנחל צין ועד בית ספר שדה חצבה. ביום שלישי ירכבו מבית ספר שדה חצבה ועד לפארן. ביום רביעי ירכבו מפארן ועד מושב קטורה, שם ייפגשו גם עם תושבים מקומיים. למחרת יעשו את דרכם באופניים מקטורה לחניון הר צפחות, אליו יעלו ברגל, ובסופו של המסע, ביום ששי הקרוב, ייפגשו עם תושבי אילת.

"החברה להגנת הטבע שמה לנגד עיניה את הובלת העשייה והפעילות למען עצירת הפרויקט, עד שלא ייבחנו השלכותיו באופן מקיף", מסבירים הצעירים. "אנו דורשים, בשם הציבור, לבחון היטב את הצרכים, ההשלכות וסימני השאלה הרבים שעולים - במיוחד כאשר מסכנים נכסי טבע ציבוריים כארץ בראשית ומפרץ אילת. הציבור הישראלי חייב לדעת שכל פרויקט, במיוחד פרויקט עתיר משאבים כזה, שיעלה למדינה עשרות מיליארדי שקלים, ייבחן ויישקל באופן מקצועי ומקיף לפני שדוהרים לשפיכת כספים מיותרים. אם לא נעצור עכשיו, הילדים שלנו יחשבו שירדנו מהפסים".

את פרויקט הרכבת לאילת מובילים חברת נתיבי ישראל ומשרד התחבורה. מדובר על קו מהיר בין באר שבע לאילת, לאורך תוואי של כ-260 ק"מ ובעלות התחלתית המוערכת בעשרות מיליארדי שקלים. הרכבת עתידה לחצות 5 שמורות טבע מוכרזות ולגרום לפגיעה סביבתית ונופית בלתי הפיכה בנופי בראשית, בבתי הגידול של בעלי חיים וצמחים ובמרחבי המדבר הטבעיים. עבודה מקיפה של מומחים מתחומים שונים, שבוצעה עבור החברה להגנת הטבע ומכון שאשא למחקרים אסטרטגיים, שבחנה אחת לאחת את מטרות הפרויקט, קבעה כי הפרויקט לא ישיג את אף אחת מהמטרות שהציב לעצמו.

המומחים, קבעו, בין היתר, כי הרכבת תחצה בדרכה שורה של שמורות טבע ותשנה באופן בלתי הפיך את נופי ארץ בראשית, קידום הפרויקט יחייב במוקדם או במאוחר את הקמת נמל התעלה ולכן עלול להיות השלכות קריטיות לגורל שונית האלמוגים הייחודית באילת, הפרויקט יעלה עשרות מיליארדי שקלים למדינה והוא עלול לבטל ולדחות פרויקטים חיוניים אחרים להסעת המונים במקומות נדרשים, וכי הוא לא יביא תועלת לנגב ולערבה.

בדיון שהתקיים בחודשים האחרונים בממשלה, הצביעו נגד הפרויקט 6 שרי ממשלה, בהם גם שר האוצר, יאיר לפיד.