הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאי הערבה: יבוא ירקות אינו המענה לעליית המחירים


על רקע הזינוק במחירי העגבניות שבועיים לפני חג הפסח, והקריאה בציבור לאפשר יבוא ירקות במחירים מוזלים, אומר מנכ''ל אגודת מגדלי הירקות הגדולה גישראל: ''הפיקוח הבריאותי על תוצרת חקלאית במדינות השכנות נמוך ולעתים לא קיים. הפתרון הוא הפחתת פערי התיווך''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-03-2014



צילום: Apolonia / FreeDigitalPhotos.net 

''הרעיונות המופרחים לאוויר על יבוא ירקות לישראל כמענה לעליית המחירים, אינם פתרון נכון. הפיקוח על הגידול והשיווק של תוצרת חקלאית במדינות שכנות לנו במזרח התיכון נמוך בהרבה מאשר אצלנו ולעיתים כלל אינו קיים. יבוא של ירקות עלול לחשוף את הצרכן הישראלי לחומרים רעילים ולחיידקים''. כך אומר היום (ב')  דניאל לב, מנכ"ל אגודת 'יופי של ירקות' מעין יהב בערבה, מגדלי ומשווקי הירקות הגדולים בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

דבריו של לב נאמרים על רקע הזינוק במחירי העגבניות בימים האחרונים, בשל המחסור שנוצר בשווקים, והקריאה בציבור לאפשר יבוא של ירקות לישראל.  לב מציין, כי בניגוד למדינות השכנות, מגדלי הירקות והפירות בישראל מקפידים על רמת איכות וניקיון מהגבוהות בעולם. התוצרת החקלאית גדלה על פי נהלים מסודרים ועוברת בדיקות מעבדה קבועות וקפדניות. בנוסף, ישנו שימוש גובר בשיטות טבעיות להדברת מזיקים בעזרת אויבים טבעיים, ביצוע חיטוי סולארי לקרקע ועוד. ''במדינות אחרות יש המשקים עדיין, למרבה הצער, במי ביוב, אין די פיקוח על חומרי הדברה ואיש אינו נותן את דעתו על תנאי ההעסקה של העובדים''.

לדברי לב, תנודות המחירים של הירקות פוגעות גם בחקלאים. כפי שכעת המחירים מאמירים, כך יש תקופות של שפל בהן חקלאים נקלעים להפסדים ונפלטים מהענף. ''כשרשתות השיווק והצרכנים חוגגים מירק או פרי שנמכר בשקל אחד  צריך לזכור שבצד השני יש חקלאי שאיבד את עולמו. בעשורים האחרונים נפלטו אלפי חקלאים ממעגל היצור, חלקם בגלל שלא יכלו לספוג את תקופות השפל. המחירים נקבעים לפי היצע וביקוש לא יתכן שינתן פתרון כשהמחיר גבוה ע"י יבוא ולא ינתן פתרון כשהמחיר נמוך. יוצא מכך שרק החקלאי יכול להפסיד.

''היציאה בהכרזות כנגד החקלאים כשהמחירים עולים אינה הוגנת ואינה אחראית'' אומר לב ''אם נבדוק את רווחיות הרשתות נגלה כי אחוז הרווחיות הגבוה ביותר הוא בפירות וירקות, על כן מן ההיגיון כי ישמרו על החקלאים שעמלים רבות על מנת לגדל תוצרת בתנאים הקשים שיש כאן בארץ. צריך לזכור שכשמדווחים על מחיר של כ- 15 ש"ח לק''ג עגבניות לצרכן, החקלאי במקרה הטוב יקבל לידו 5-6 שקלים . כל אחד יכול להבין לבד שלא החקלאי מהווה את בעית המחיר''.

דניאל לב מציע לחזק את כוחם של החקלאים באמצעות שיווק מאורגן, כפי שנעשה באגודה בעין יהב, להגדיל את כוחם את מול הרשתות והסיטונאים ובכך לתרום ליציבות מחירים ואספקה סדירה לשווקים.