הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מתנה לאפיפיור: זרעי שושן צחור מארץ הקודש


חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון שמגדלים את הפרח בתנאי חממה מיוחדים, הצליחו לכוון את פריחתו לקראת 'חג הבשורה'. לפני מספר ימים קיבל האפיפיור ממשלחת אנשי אקדמיה מישראל זרעים של פרח השושן הצחור שעל פי האמונה הנוצרית ניתן למרים ע''י המלאך גבריאל כאשר בישר לה על הריונה ועל לידת ישו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-04-2014



האפיפיור מקבל את זרעי השושן הצחור מחברי המשלחת. צילום: סוכנות הצילום של הותיקן  

לקראת 'חג הבשורה' שמצויין בעולם הנוצרי ב-3 באפריל, הוענקה לאפיפיור פרנציסקוס לפני מספר ימים מתנה ישראלית מיוחדת, ע''י משלחת אנשי אקדמיה מישראל. המתנה, זרעים של פרח השושן הצחור אשר גדל באזורנו עוד מתקופת ימי הבית השני ועדיין גדל בטבע בישראל. הזרעים טופחו במעבדתה של ד"ר מישל זכאי בסיוע עשהאל רם מאוניברסיטת בן-גוריון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

האירוע התקיים בסיום סמסטר הלימודים של תכנית מוסמך ברומא, מטעם אוניברסיטת לה-ספיאנזה, בה לומדים יחד סטודנטים ישראלים ופלסטינים. התכנית מתקיימת בשיתוף אוניברסיטאות ישראליות ופלסטיניות וארגון אונסק"ו. במעמד זה הוגש לאפיפיור גם ספר עם מסלול סיור צליינים בעקבות מרים בארץ הקודש, בהוצאת משרד התיירות, ע''י ענבר בלום, סטודנטית לתואר שני בניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה. ענבר סיפרה לאפיפיור על מהות המחקר שבוצע בישראל, ולדבריה האפיפיור התרגש לקבל את המתנה הייחודית מארץ הקודש.

במסורת הנוצרית נקשר הפרח לאירוע הבשורה (Annunciation), שבו בישר המלאך גבריאל למרים על הריונה ועל לידת ישוע, בן האלוהים. על פי המסורת הנוצרית הביא לה המלאך גבריאל את פרח השושן הצחור ומאז הוא קדוש למאמינים הנוצרים. השושן הצחור מופיע ברוב הציורים המתארים את הבשורה מימי הביניים ועד היום, ובציורים של גדולי האמנים בתקופת הרנסאנס באיטליה, ניתן לזהות אותו כפי שהוא מופיע בטבע. על פי האמונה הנוצרית, הבשורה ניתנה בנצרת, במקום בו עומדת כיום כנסיית הבשורה שהוקמה לציון הארוע.


שושן צחור. צילום: ד''ר מישל זכאי

חשיבותו של השושן הצחור כסמל בדת הנוצרית, גרמה לאיסוף ולעקירה של בצלי השושן בארץ-ישראל על ידי צליינים מאירופה, החל בתקופה הצלבנית. בתחילת המאה ה-20 נדמה היה כי הצמח, שככל הנראה היה נפוץ בעבר, נכחד מהארץ. ניסיונותיו של הבוטניקאי אהרון אהרונסון לאתרו בתקופה זו עלו בתוהו. בשנת 1925 גילה נח נפתולסקי בצל של שושן ברכס פקיעין בגליל העליון, במסגרת משלחת בוטניקאים שבראשה עמד אלכסנדר איג. עם השנים התגלו עוד מספר אתרים בארץ שבהם גדל שושן צחור, אך הצמח עודנו בסכנת הכחדה.

החוקרים באוניברסיטת בן-גוריון מגדלים את בצלי השושן הצחור בתנאי חממה מיוחדים והצליחו לכוון את פריחתו לקראת המועד הקדוש לעולם הנוצרי. "העובדה שהשושן הצחור הופרח בחג הבשורה ושמקור הפרח ב'ארץ הקודש', הינה בעלת משמעות בעולם הנוצרי", אומרת ד"ר מישל זכאי. מחקרה, העוסק בפיתוח אמצעים להכוונת פריחה יעילה למועדים מועדפים, הינו גורם חשוב להצלחת תעשיית הפריחם לייצוא, ולכלים חדשניים להשבחת צמחים. צמחים רבים בטבע נובטים בסתיו אך פורחים באביב ובקיץ, כאשר תנאי הסביבה מבטיחים האבקה והתפתחות זרעים מיטביות. בצמחים אלה, קיים מנגנון המאפשר להם "למדוד ולזכור" את הקור של החורף ולתרגם אותו כאות להפעלת מנגנון הפריחה באביב ובקיץ.