הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדה המחירים תבדוק את רווחיות הקמעונאים במוצרים שבפיקוח


הועדה בראשות משרד האוצר תבדוק אם רשתות השיווק מנצלות את כוחן ומקבלות הנחות על מוצרים שבפיקוח, שלא מגיעות לצרכנים. תוצאות הבחינה של המרווח הקמעונאי יאפשרו לוועדת לאתר כשלים ולהמליץ לשרים לנקוט בצעדים ההכרחיים לתיקונם, לצורך שמירה על רמת מחירים הוגנת עבור הצרכן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-04-2014



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

ועדת המחירים הבין-משרדית בראשות משרד האוצר, תבחן את רווחיות הקמעונאים במוצרי המזון המפוקחים - מוצרי חלב, לחם, ביצים ומלח, כחלק ממדיניותו של שר האוצר יאיר לפיד להורדת יוקר המחיה בישראל. כך נמסר היום (ב') ממשרד האוצר. הוועדה בחרה משרד יעוץ מקצועי על מנת לבצע מיפוי של העלויות והרווחים של הקמעונאים בגין מוצרים אלו. כיום נמצאים בפיקוח 20 מוצרי מזון שהיקף מכירותיהם השנתי עומד על כ-3.7 מיליארד ₪.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשנה שעברה, ההנחות שמקבלות רשתות השיווק מהמחלבות על מוצרי חלב וביצים, גורמת לכך שהמרווח הקמעונאי בפועל גדול יותר מזה שמדווח. כך מנצלות הרשתות את כוח השוק שלהן כלפי הספקים והצרכנים. כאשר מדובר במוצרים שמחיריהם נתונים בפיקוח, הדבר אינו מביא להוזלת מחירי המוצרים לצרכן, ורק רשתות השיווק נהנות ממנה.

הבדיקה נערכת במסגרת שורת צעדים שנוקטת הוועדה לטיוב ושיפור שיטת הפיקוח על המחירים. בין היתר, התבצעו בדיקות בנוגע לעלויות המחלבה, עלויות שיווק הביצים, ובדיקה בנוגע לשיטת ההכרה ברווחיות למונופול מפוקח (דו"ח סוארי) אשר נמצאת בעיצומה וצפויה להסתיים בקרוב.

תוצאות הבחינה של המרווח הקמעונאי יאפשרו לוועדת המחירים לאתר כשלים הקיימים ביחסים המסחריים בכל שרשרת הערך של המוצרים בפיקוח, ובמיוחד במקטע השיווק, ולהפעיל את הכלים שבסמכותה על מנת להמליץ לשרים לנקוט בצעדים ההכרחיים לתיקון הכשלים, לצורך שמירה על רמת מחירים הוגנת עבור הצרכן.