הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ישראל לא תאשים את הסנונית בריגול למען טורקיה


סנונית שנחתה למנוחה בפארק הבינלאומי לצפרות באילת התגלתה הבוקר כשרגלה מוצמדת טבעת מאנקרה. המידע נמסר לטורקים, אך לא ברור אם יגיבו. לפני שנה האשימו הטורקים בריגול למען ישראל, ציפור ישראלית ממין שרקרק שנמצאה באחד הכפרים בדרום המדינה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-04-2014



צילום: יעל לנר - פארק הצפרות באילת 

אלפי סנוניות עושות בימים אלה את דרכן מאפריקה לאתרי הקינון שלהן באסיה ובאירופה ובדרך הן חולפות מעל הפארק הבינלאומי לצפרות באילת. מאות מהן עוצרות מידי ערב ללינת לילה על שפת אגם אניטה, ובזמן הביקור בפארק זוכות רבות מהן לקבל טבעת סימון ישראלית, זאת במסגרת המחקר הבינלאומי העוסק בנתיבי מעופן ובאורחות חייהן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הבוקר זכו עובדי הפארק להפתעה מיוחדת: סנונית רפתות שענדה לרגלה טבעת החתומה בכתובת Ankara- Turkey נלכדה מוקדם בבוקר, לאחר שנהנתה משנת לילה בחישת הקנים. סנונית זו שאולי בקעה מהביצה בטורקיה באביב האחרון, נדדה לאפריקה ובילתה שם את החורף, וכעת היא עושה דרכה חזרה לארץ מוצאה.

המידע על דבר המצאה כבר נמסר לטורקים, אך אין לדעת כיצד ומתי יגיבו... לפני כשנה האשימה ממשלת טורקיה באשמת ריגול ציפור ממין שרקרק, שסומנה בטבעת ישראלית ונמצאה על ידי חקלאי טורקי בשדה בדרום המדינה. לאחר חקירה מעמיקה, ביולי 2013 זוכתה הציפור מ"האישום החמור" ע''י הרשויות, שאף הודיעו על כך בכלי התקשורת. באילת לעומת זאת, זכתה הסנונית לתואר אורחת של כבוד ושוחררה חזרה לחופשי מיד לאחר שתועדה וצולמה.

התיעוד של הסנונית באילת אינו נחשב לאירוע שבשגרה, כך מסבירה יעל לנרד, המדריכה והמטבעת הראשית בפארק: "תקוותם הגדולה ביותר של החוקרים היא למצוא ציפורים אשר סומנו בעבר על ידי מטבעים ממדינות אחרות או אפילו לפגוש בשנית ציפור שהשלימה את מסעות נדודיה במשך השנה החולפת ושבה למנוחה ואכילה בפארק. הדבר שקול למציאת מחט בערימת שחת שכן רבות מאוד הסנוניות הנודדות באזורנו ורק למעטות מהן יש טבעות".

בפארק באילת הולכות ונשלמות ההכנות לפסטיבל הצפרות שיתקיים בחול המועד פסח בפארק, בתאריכים 16,17,18 באפריל, במסגרתו יוכלו המבקרים לראות מקרוב ציפורים מטובעות, לשמוע הסברים על ציפורים נדירות שחולפות בפארק בתהליך הנדידה, לערוך היכרות עם העורב ההודי, מין פולש אלים ותוקפני אשר מצוי באילת ולקיים תצפית על ציפורים- מלווה בטלסקופים, משקפות ומודרכת ע"י צפרים מקצועיים. בנוסף יפעלו בשטח הפארק תחנות יצירה בחומרים ממוחזרים, תחנה לאיפור ילדים באיפור חייתי, שעת סיפור על ציפורים ועוד. כל זה במחיר סמלי של 20 שקלים לאדם (10 שקלים לתושבי אילת ולאורחי בית הספר שדה אילת).