הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האם 'מחלת פנמה' מאיימת על שוק הבננות העולמי?


המחלה שהתגלתה לראשונה באסיה בשנת 1990 התפשטה לאפריקה ולמזרח התיכון. הפטריה שתוקפת את שורשי הצמחים, הינה קטלנית לבננות מסוג הקוונדיש שמהוות 95% מאספקת הבננות ליבואנים בצפון אמריקה ואירופה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-04-2014



מטע בננות, צילום ארכיון: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

מחלה אשר פוגעת ביבולי הבננות בדרום-מזרח אסיה התפשטה למזרח התיכון ולאפריקה ומאיימת על ההיצע והסחר העולמי בשווי של 8.9 מיליארד דולר, כך מזהיר FAO - ארגון המזון והחקלאות העולמי של האו''ם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

זן TR4 של מחלת פנמה, פטריה אשר תוקפת את שורשי הצמחים, הוא זן קטלני עבור בננות קוונדיש שמהוות 95% מאספקת הבננות ליבואנים בצפון אמריקה ואירופה, כך אמר לבלומברג פזיל דוסונצ'לי, קצין חקלאות ב-FAO. אף שהמחלה עדיין לא הגיעה ליצואניות הבננות הגדולות באמריקה הלטינית, זן  ה-TR4 התגלה כבר בירדן ובמוזמביק, מה שמעיד כי הוא יצא מתחומי אסיה.

עשרות אלפי דונם של גידולי בננות הושמדו באינדונזיה, סין, מלזיה, הפיליפינים ואוסטרליה מאז הופיע לראשונה באסיה זן TR4 של מחלת פנמה בשנת 1990.

''בננות הקוונדיש נחשבות לזן עמיד בפני המחלה, אבל מדובר במחזור ביולוגי", אמר דוסונצ'לי "ברגע שאנו מפתחים זנים, מתפתחים מחוללי מחלות אגרסיביים יותר נגד היבול. לפעמים זה לוקח כמה שנים, לפעמים עשרות שנים. המדענים עובדים בפיתוח זנים חדשים של בננות שיהיו עמידות נגד המחלה, אבל עד אז אנחנו ממליצים למדינות השונות לנקוט בצעדים קפדניים כדי לנסות לבלום את התפשטותה".

"שוק היצוא נשלט על ידי קוונדיש, וזה לצערנו הזן הרגיש לסוג הזה של המחלה. המצב רציני לטווח הבינוני, אבל עלינו להימנע מפאניקה."  אמר דוסונצ'לי.

מחלת פנמה עלולה לעבור באמצעות חומר נטיעה נגוע, קרקע נגועה ומים שנושאים את הנבגים של הפטריה. ההעברה שכיחה מאוד באמצעות סחף, העברה של אדמה נגועה באמצעות גלגלים של כלי רכב או עקבות אדם. כמו כן היא עלולה לעבור בשימוש במי השקיה נושאי נבגים.