הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בשבת הקרובה: ''עוצרים את אסון פצלי השמן בשפלת יהודה''


אירוע ציבורי מיוחד יתקיים בשבת הקרובה בפארק עדולם-בשפלת יהודה. האירוע ביוזמת 12 ארגוני סביבה, מועצות אזוריות ותושבי האזור, מתקיים במסגרת המאבק נגד מיזם פצלי השמן בחבל עדולם. הציבור הרחב מוזמן להגיע ולהצטרף לטיולים באזור ולפעילויות בטבע

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-04-2014



נוף בשפלת יהודה, צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע 

בשבת הקרובה 12/4/14 תקיים ברית הארגונים הסביבתיים ותושבי שפלת יהודה, בשיתוף המועצות האזוריות מטה יהודה ויואב, אירוע ציבורי מיוחד במסגרת המאבק נגד מיזם פצלי השמן. בחברה להגנת הטבע מזמינים את הציבור הרחב להגיע ולהצטרף לטיולים באזור, לפעילויות בטבע לכל המשפחה, וכמובן לקחת חלק במניעת המיזם.

האירוע יתקיים בין השעות 10:00-14:00, בפארק עדולם-צרפת (הכניסה מצומת גבעת ישעיהו). מדריכי החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ומדריכי קק"ל, ידריכו בשעות הבוקר סיורים ללא תשלום בשלושת האתרים המרכזיים בפארק - חרבת מדרס, חרבת עתרי וחרבת בורגין. בצהרי היום יתכנס הקהל בחרבת עתרי, לאירוע מרכזי בהנחיית ארגון גרינפיס, שיכלול הנפת שלט אנושי ענק, הראשון מסוגו בארץ, שיצולם מהאוויר. באתר הפעילות המרכזי יהיו גם פעילויות יצירה לילדים ומכירת מזון. פרטים נוספים על האירוע ניתן למצוא בקישור כאן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במסגרת הליך לבחינת מיזם להפקת דלקים מפצלי שמן בשפלת יהודה, מבקשת חברת IEI, שקיבלה את רישיון ההפקה מהמדינה, להקים מתקן ניסוי להפקת נפט מפצלי השמן בעמק האלה שבחבל עדולם. טכנולוגית חימום הסלע בתת הקרקע (in situ) שבשימוש החברה, הינה ניסיונית ואינה משמשת באופן מסחרי בשום מקום בעולם. לשיטה זו יש לכאורה "טביעת כף רגל" קטנה בהרבה על פני השטח מכרייה פתוחה, שכן היא מסתמכת על קידוחים במקום על חציבה של שטחים נרחבים, אך יישומה בהפקה מסחרית ופיתוח התשתיות הנדרשות לכך ישנו כליל את נופם הטבעי והחקלאי של חבלי שפלת יהודה, והמרחב הפתוח העתיר באתרי מורשת, שהומלץ להיות מוכרז כ"אתר מורשת עולמית", יהפוך לאזור של מתקני קידוח ותעשייה פטרוכימית.

בארגוני הסביבה מציינים, כי השפעותיה הסביבתיות של השיטה בתחומים שונים לא נבחנו דיין באותן ארצות בהן היא נמצאת בניסיון. ''ככל שנבחנו בחלק מהמקומות, התוצאות מצביעות על פוטנציאל לנזקים סביבתיים הנוספים על הפגיעה הנופית, בחלקם קשים ובלתי הפיכים, כתוצאה משימוש בשיטה זו בשטח הזיכיון, אם תיושם באופן מסחרי ובהיקף נרחב. בין היתר, פגיעה באיכות האוויר, באופן ישיר כתוצאה מפליטת מזהמים תוצרי הקידוח ובאופן עקיף מייצור האנרגיה הנדרשת לצרכי הפרויקט; במי התהום, כתוצאה מזיהום האקוויפר שבשכבות עמוקות יותר משכבת הפצלים; בערכי טבע ובאיכות חייהם ואורח החיים של תושבים ומבקרים באזור''.

לחימום שכבת פצלי השמן בהפקה מסחרית תידרש אנרגיה בהיקף של פי 2 מההספק של תחנת הכוח בחדרה והתהליך צפוי להגדיל את פליטת גזי החממה בשיעור של 20%-40% מהפליטה הנוכחית. בארה"ב, למשל, ניסויים דומים מאושרים רק במרחק של לפחות 50 ק"מ ממקומות יישוב. כאן מדובר בניסוי בליבו של אזור מיושב. בנוסף, ההשקעה במקור אנרגיה מתכלה זה תדחה בשנים רבות את המחקר והפיתוח של מקורות אנרגיה חליפיים.

''אין להפוך שטח פתוח המועמד להכרזה כאתר מורשת עולמית, ומאופיין ביערות וחורש טבעי, בשמורות טבע וגנים לאומיים, ובישובים כפריים וחקלאות פורחת, לאזור תעשיות פטרוכימיות מזהמות'' אומרים בארגוני הסביבה. ''משאב הטבע העיקרי בשפלת יהודה הוא לא פצלי השמן, אלא השטח הפתוח, הגדול והירוק, המשמש כריאה ירוקה משמעותית במרכז הארץ, וכך עלינו לשמור אותו''.

''האירוע מתקיים במסגרת פעילותה של ברית ארגוני הסביבה ותושבי האזור כנגד המיזם המקודם מתוקף "חוק נפט" מיושן ודרקוני, בהיעדרה של מדיניות ממשלתית למקורות אנרגיה, וכנגד השארת קביעתה של מדיניות נדרשת זו וקביעת אורח חייהם ועתידם הכלכלי והחברתי של תושבי האזור בידי גורם פרטי אינטרסנטי. הגשת מסמך סביבתי של היזמים לבדיקת המשרד להגנת הסביבה בימים אלה, לקראת דיון בעוד חודשים אחדים בבקשה להקמתו של מתקן הניסוי בעמק האלה, היא אות להחרפת המאבק, שלא ייפסק עד להסרת האיום מעל שפלת יהודה''.