הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שוק הבשר ו-20% ממוצרי החלב ייפתחו ליבוא מחו''ל


צוות משותף למשרדי ממשלה שונים גיבש המלצות לעידוד התחרות בשוק הבשר והחלב, ביניהן פתיחה ליבוא של 20% משוק החלב, יבוא עגלים לארץ ותמיכה במחלבות קטנות. ההחלטה תובא לאישור הממשלה בשבועות הקרובים. הרפתנים: הגיעה העת לטפל בשורש בעיית יוקר המחייה - פערי התיווך ברשתות השיווק

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-04-2014



עגלים, צילום: התאחדות מגדלי הבקר 

הצוות משותף להורדת מחירי החלב והבשר בראשות מנכ"לית משרד האוצר יעל אנדורן, החליט על מספר צעדים להגברת התחרות בשווקי החלב והבשר במטרה להוזיל את המחיר לצרכן. המהלכים אושרו על ידי שרי האוצר, החקלאות והכלכלה ויובאו לאישור הממשלה בשבועות הקרובים. בין הצעדים עליהם הוחלט: ביטול המכס על ייבוא עגלים ופתיחת מכסה משמעותית פטורה ממכס לייבוא בשר טרי, פתיחת מכסות ייבוא פטורות ממכס בגבינות קשות, יוגורט ושמנת בהיקף של אלפי טונות בשנה, המהוות כ-20% מסך הצריכה של מוצרים אלה בשוק החלב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הצוות בהשתתפות מנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן, מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג, הממונה על התקציבים אמיר לוי והממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה, בחר להתמקד במוצרי החלב והבשר אשר מהווים למעלה מ-17% מהוצאות משפחה על מזון שעומדות על כ-2,251 ₪ בממוצע חודשי. להבנת הצוות, שווקים אלה מאופיינים במחירים גבוהים ביחס לעולם אשר נובעים מכשלי שוק, ממכסי יבוא ומדרישות רגולטוריות כגון כשרות ובהיעדר תחרות במספר מקטעים המרכיבים את שרשרת הייצור של חלב ובשר בקר.

בתחום בשר הבקר, החליט הצוות על ביטול המכס על ייבוא עגלים, לרבות עגלים שמשקלם עולה על 250 ק"ג. כמו כן, תיפתח מכסה פטורה ממכס (0%) בהיקף של 5,700 טון לייבוא בשר בקר טרי. בנוסף, נמצא כי אין מידע מספק לצרכנים מצד רשתות השיווק בנוגע לאבחנה בין בשר טרי ובשר קפוא שהופשר המכונה לעיתים – בשר מיושן. על כן, יקודמו תקנות לגבי סימון הבשר הנמכר ברשתות תוך אבחנה בין קפוא לטרי בכדי לעודד את התחרות במקטע זה ולהגן על הצרכנים מהטעיה. המהלך ילווה בתמיכה של כ-25 מיליון ש"ח בשנה לענף הבקר במרעה והסברה בנושא ההבדלים בין שיווק בשר טרי לקפוא, ויוקצה תקציב נוסף של 45 מיליון ₪ לתמיכה בענף המפטמות על מנת לאפשר להן להסתגל לשינויים בשוק.

מוצרי החלב בישראל גבוהים בעשרות אחוזים ביחס לעולם

בתחום החלב, בוצעה השוואה מקיפה של מחירים ברחבי העולם ונבחנו מאפייני משק החלב במדינות רבות. מהנתונים עולה כי מחירי מוצרי החלב בארץ גבוהים בעשרות אחוזים מהממוצע ביחס למדינות ה-OECD, בעיקר בשל היעדר תחרות על המחיר לצרכן מצד המחלבות הגדולות ועלות דרישות הכשרות, כך גם במוצרים המפוקחים.

כמו כן, הוחלט על פתיחת מכסות ייבוא פטורות ממכס (0%) בהיקפים משמעותיים למגוון מוצרי חלב המהוות כ-20% מסך הצריכה של מוצרים אלה בשוק החלב: למעלה מ – 6,500 טון גבינות קשות, 1,250 טון חמאה ושמנת ו-1,500 טון יוגורט. בנוסף, יגובשו נהלים חדשים לחלוקת המכסות הפטורות ממכס במטרה להגדיל את יעילות ההקצאה, בין היתר בכדי להבטיח כי ביטול המכס יוביל להוזלת המחירים לצרכן. כמו כן, תופעל תכנית ייעודית לתמיכה במחלבות קטנות אשר יגדילו את נתח השוק שלהן ואת מגוון המוצרים שהן מייצרות במטרה להגביר את התחרות בשוק המקומי. המהלך ילווה בהשקעה של 65 מיליון ש"ח לטובת התאמת רפתות לתקני איכות סביבה ולהגברת היעילות בתחום.

עוד נמסר ממשרד האוצר, כי בנוסף לכך, יגובש מנגנון חדש לחלוקת מכסות בכדי להבטיח שההטבה אכן תגיע לצרכן, ותעודד הבאת מוצרים זולים יותר לצרכן הסופי. ינקטו צעדים להגברת התחרות בשוק המקומי הכוללים מסלול תמיכה, שיופעל ע"י משרד הכלכלה, במחלבות מקומיות אשר יגדילו את היקף ומגוון המוצרים שהן מייצרות ותינתן תמיכה להתייעלות במגזר החקלאי.

הרפתנים: הגיעה העת לטפל בשורש בעיית יוקר המחייה

מועצת התאחדות מגדלי הבקר לחלב, המייצגת את כלל הרפתנים בישראל, אישרה בישיבתה היום (ד') את בקשת משרד האוצר, לפתיחת ייבוא של עד 6,500 טון גבינות קשות ללא מכס כבר בשנה זו.

מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב, אביתר דותן אמר, כי למרות שההחלטה תיפגע בפרנסתם של רפתני ישראל, נרתם ענף החלב להורדת מחיר מוצרי החלב לצרכנים. עוד הוסיף דותן, כי הרפתנים הם היחידים בשרשרת הכלכלית של החלב שתרמו לטובת הורדת המחירים לצרכן, זאת מאחר וממשלת ישראל ממשיכה שלא לטפל בגורם העיקרי לעליית מחירי המזון- רשתות השיווק.

''לא ייתכן שבכל פעם שהממשלה אינה מצליחה להוריד את מחיר מוצרי החלב לצרכנים היא תחפש פתרון מהיר וקל ותיפגע בחולייה החלשה ביותר בשרשרת הערך, החקלאים והרפתנים, אשר ממילא המחיר אותו מקבלים עבור החלב הגולמי (מחיר המטרה) הינו מפוקח על ידי הממשלה. אני מקווה שצעד זה יביא הפעם בפועל להורדת מחירי מוצרי החלב לצרכנים ולא ישמש רק כעלה תאנה וצעד פופוליסטי של משרד האוצר'' אמר דותן.

מטרת הפנייה של משרד האוצר לרפתנים היא להתאים את מתווה לוקר, עליו חתמו הרפתנים מול משרד ראש הממשלה רק לפני כחצי שנה ובו כבר הסכימו על הגדלה הדרגתית של המכסה המותרת לייבוא והפחתת המכס על מכסה זו, אך לפי המתווה המקורי, פטור על מכסה של 6,500 טון כפי שהוסכם עתה אמור היה להיכנס לתוקף רק משנת 2018.

''התעללות קשה בבעלי-חיים"

בעמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות מותחים ביקורת חריפה על המהלך. "יבוא עגלים חיים במסעות ימיים שנמשכים שבועות ארוכים הוא אחת מצורות ההתעללות הקשות בתעשיית הבשר. רבים מהם לא שורדים את המסע, ובחודשים האחרונים דווח על מספר תקלות שהביאו לתחלואה ולתמותה רחבה. ביטול המכס יביא להגברת היבוא - מדובר בעידוד התעללות חריפה בבעלי-חיים, במימון ציבורי של עשרות מיליוני שקלים. זה מצער שממשלת ישראל מקדמת צריכת בשר, בעוד מדינות מתקדמות בעולם מעודדות הפחתה בצריכת הבשר. קיים צורך דחוף בהתוויית מדיניות ממשלתית בתחום המזון, שבמרכזה העדפת מזונות ידידותיים לסביבה ומועילים לבריאות הציבור כירקות ופירות עונתיים ומקומיים, דגנים מלאים וקטניות".

משרד החקלאות האוסטרלי פרסם לאחרונה כי בשנת 2013 מתו 14,897 בעלי-חיים במשלוחים החיים מאוסטרליה לאסיה והמזרח התיכון. יעד היצוא המרכזי של תעשיית הבשר האוסטרלית הוא אינדונזיה, והשני אחריו ישראל. מדי שנה מיובאים לישראל מאוסטרליה מעל 100 אלף עגלים וכבשים, כאשר שתיים מהיבואניות הגדולות הן "תנובה" ("אדום אדום") ו"דבאח". לאחרונה הוגשה באוסטרליה הצעת חוק המבקשת לאסור על המשלוחים החיים.

ניסיון קודם להורדת המכסים על יבוא עגלים עלה בהמלצות ועדת קדמי בנושא יוקר המחיה. עמותות אנונימוס לזכויות בעלי חיים ותנו לחיות לחיות פנו לשר הגנת הסביבה דאז גלעד ארדן, בבקשה לקבל את תמיכתו בבלימת המהלך. קואליציה של ארגוני סביבה (מרכז השל, מגמה ירוקה, גרינפיס) פנתה אף היא לשר ארדן, בקריאה לגיבוש מדיניות מזון ממשלתית הלוקחת בחשבון קריטריונים של איכות הסביבה ובריאות הציבור. השר ארדן פנה לשר האוצר דאז יובל שטייניץ, וביטול המכס על יבוא עגלים נבלם.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק מסר היום בתגובה: "היינו שמחים לדעת כיצד הממשלה מתכוונת לפעול להדדיות בסחר- כך שהמדינות אשר מורשות לייבא לישראל ללא מכסים, יאפשרו גם לתעשייה הישראלית לייצא לשטחן ללא מכסים. כמו כן היינו שמחים לגלות כיצד הממשלה מתכוונת לוודא שההכנסות ממכסים עליהן היא מוותרת לא יישארו בכיסם של היבואנים ואכן יגולגלו לידי הצרכנים". בנוסף ציין חייק כי התעשייה הישראלית תדע להתמודד עם כל תחרות מצד יבוא, כל עוד המוצרים המיובאים יידרשו לעמוד באותן רגולציות של היצור המקומי.

  לנתונים מעבודת המטה של צוות אנדורן להורדת מחירי הבשר והחלב הקליקו כאן