הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ביה''ח בספארי: ניתוח מסובך בוצע לדוב סורי גדול


מנגו, דוב סורי במשקל של 250 ק''ג סבל מכאבים עזים בשל פריצת דיסק בגבו. כשמצבו החמיר, הוחלט לנתח אותו בסיוע צוות של רופאים מהאוניברסיטה העברית. הניתוח שארך כ-10 שעות הוכתר בהצלחה. עד היום לא ידוע על ניתוח שבוצע בדוב במשקל כזה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-05-2014



צילום: הספארי ברמת גן

וטרינרים מהספארי בר"ג בשיתוף עם צוות מומחים מבית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי באוניברסיטה העברית בירושלים, עמלו אתמול (ד') במשך שעות ארוכות כדי לנסות ולהציל את מנגו, דום חום סורי בן 19 במשקל 250 ק''ג שסבל מפריצת דיסק בגב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

''לפני מספר שבועות הבחינו המטפלים שלו בספארי שהליכתו השתנתה ונראה שהוא סובל מכאב כלשהו. לאחר שמצבו לא השתנה כעבור מספר ימים, החליט צוות המרפאה להרדים אותו לצורך בדיקות'' מספרת שגית הורוביץ דוברת הספארי ברמת גן. ''מנגו הורדם על ידי וטרינר הספארי ד"ר יגאל הורוביץ והועבר לבית החולים. במהלך הצילומים הרבים והבדיקות שבוצעו למנגו, התגלתה בעמוד השדרה שלו פריצת דיסק בין חוליה מספר 2 לחוליה 3''.

אתמול בבוקר מנגו הורדם בשנית והפעם לצורך ניתוח מורכב ומסובך מאוד שכמותו לא נעשה מעולם. צוות של 15 אנשי ספארי הרימו אותו אל שולחן הניתוחים, כאשר על ההרדמה המורכבת הופקד ד"ר ישי קושניר מבית החולים הווטרינרי. לד"ר מרב שמיר, מומחית לנוירולוגיה ונוירוכירורגיה שביצעה את הניתוח, הצטרפה ד"ר אורית חי בעלת מומחיות זהה.

ישנו בעולם מאמר מדעי אחד בלבד שמתעד מקרה של פריצת דיסק אצל דוב שחור וקטן הרבה יותר, בשנת 1980 בארה"ב. אולם מקרה כזה של דוב שמשקלו כ-250 ק"ג, לא ידוע.

במהלך הניתוח שארך כ-10 שעות, נחשף עמוד השדרה של מנגו למשך כחמש שעות, ואז נוסרו חלקי החוליה להפחתת הלחץ שנוצר על חוט השדרה וגרם להופעת הסימנים הקליניים מהם סבל.  לאחר הניתוח התבצעו צילומי רנטגן שאישרו כי הניתוח עבר בהצלחה. ''בתקופה הקרובה, מנגו יעבור תקופת שיקום ארוכה, אך אנו נמצאים כאן בשבילו, מלאי אופטימיות ומקווים שלאחר התקופה הזו הוא יחזור להיות בריא ומאושר. הוא כבר אוכל ושותה עדיין בשכיבה אך נראה חיוני מאוד'' אומרת שגית הורוביץ.


מנגו מתאושש מהניתוח