הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות גיבש תכנית-אב לענף הדיג בישראל


התכנית מתמקדת בצמצום מבוקר של פעילות דיג המכמורת, פיתוח החקלאות הימית והכרזה על המרחב הימי כאזור פיתוח לאומי, קידום רפורמה בתחום בריכות הדגים, הפסקת אכלוס דגיגים בכנרת ועוד. עוד מציעה התכנית להקצות משאבים למו''פ בתחומי ביות מינים חדשים ולחיזוק ההדרכה לחקלאים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-05-2014



צילום ארכיון: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

משרד החקלאות ופיתוח הכפר הכין תכנית-אב רב-שנתית לענף הדיג המקומי, כך נמסר מהמשרד השבוע. התכנית גובשה לאור יעדי המשרד ומטרותיו לספק מזון איכותי ובריא לאוכלוסייה, תוך שמירה על החקלאות ופריסת ההתיישבות, שהמדגה מהווה בהם נדבך חשוב בפריפריה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי התכנית, המשרד יפעל לצמצום מבוקר של פעילות דיג המכמורת, זאת באמצעות תקן חדש לרשתות עם גודל עין קטן יותר והרחקת פעילות המכמורתנים מהחוף, זאת לצד בחינת היתכנות של מנגנון סיוע לדייגי המכמורת במתווה של תמריץ להשתלבות בענף החקלאות הימית כתחליף לעיסוקם בדיג. במקביל תיערך בחינה מקצועית נוספת של יעילות והשפעת פעילות זו באגף הדיג, לקבלת החלטה ארוכת טווח.  עוד מציעה התכנית לפעול להגדרה של שטחים ימיים מוגנים מדיג בשיתוף רשות הטבע והגנים, ביצוע אבחנה בין דייג חובב לדייג מקצוען והקצאת רישיונות בהתאם.

בתחום החקלאות הימית, יקים המשרד צוות מומחים לגיבוש מדיניות ממשלתית לפיתוח חקלאות ימית והכרזה על המרחב הימי כאזור פיתוח לאומי. הצוות יבחן כיצד ניתן להסיר חסמים רגולטוריים ליזמים פרטיים, בכדי לאפשר את פיתוח התחום, להתבסס פחות על יבוא ולהבטיח לצרכנים את איכות ובטיחות המזון.

בשיתוף משרד הכלכלה, המשרד יבצע הערכה כלכלית וסביבתית למתקנים יבשתיים לגידול דגים בדרום הערבה. על פי תוצאות ההערכה, יפעל המשרד לגיוס צוות מומחים לטובת איתור שטחים למתקנים.

בתחום בריכות הדגים - מדגה מים פנימיים, יפעל משרד החקלאות לקידום רפורמה, כך שענף המדגה יותאם לדרישות הסביבתיות, לרבות שדרוג תשתיות לטובת הרחבת הייצור. היקף ההשקעה הנדרש הינו 120 מיליון ₪, בפריסה ל- 4 שנים ובמימון ממשלתי בהיקף של 50%. לאור העובדה שהמשרדים השותפים - האוצר והגנת הסביבה, לא התחייבו להשתתף בהשקעה, משרד החקלאות יבחן את היקף תמיכתו ברפורמה.

בנוגע לאגם הכנרת, המשרד יבחן את הפסקת אכלוס הדגיגים בהדרגה, עד לאחר סיום המחקרים שנערכים בנושא לבחינת יעילות האכלוס ותרומתו לאוכלוסיית הדגים ואיכות המים.

עוד מציעה תכנית האב להקצות משאבים למו"פ בתחומי ביות מינים חדשים ולטובת חיזוק ההדרכה לחקלאים.

על פי התוכנית, אגף הדיג במשרד יקדם תיקון חקיקה קיימת והתאמתה לרפורמה המוצעת. התוכנית כוללת גם רה-אורגניזציה ביחידות האגף. הפיקוח על הדיג יעשה בידי יחידת האכיפה והחקירות המרכזית של המשרד (פיצו"ח), תוך שילוב במידת הצורך של יחידות נוספות, כדוגמת רשות הטבע והגנים.

עוד נמסר ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר, כי ''המשרד האמון על ניהול ממשק דיג ופיתוח חקלאות מים רואה חשיבות רבה בטיפול בנושאים הללו ויקדיש משאבים רבים לטיפול בנושא בתהליך שיימשך מספר שנים''.