הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נציגי ארגוני הסביבה הוצאו מוועדות התכנון של המועצה הארצית


בעקבות החלטת המועצה שהתקבלה ללא תאום עם הגורמים השונים, פנה השר להגנת הסביבה עמיר פרץ לראש הממשלה, בדרישה להעלות את הנושא לדיון דחוף בממשלה. ההחלטה שהתקבלה מעלה את שיעור נציגי הממשלה בוועדה ל-70%. החברה להגנת הטבע: ''מהלך זה יפגע באיכות החיים של כולנו''

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-05-2014



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה בישיבתה בשבוע שעבר לבטל את חברותם הקבועה של נציגי ארגוני הסביבה בוועדת המשנה החשובה ביותר של המועצה הארצית - הוולנת"ע (הוועדה לנושאים תכנונים עקרוניים). נציגי החברה להגנת הטבע, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, הצביעו נגד ההחלטה, וכך גם נציגי הנשים ומשרד הבריאות.

נציג החברה להגנת הטבע, מנהל תחום התכנון, איתמר בן דוד, דיבר בישיבה על חשיבות הייצוג הציבורי ועל ההשלכות של היעדר ייצוג זה על איכות ורווחת החיים של תושבי המדינה. מהחברה להגנת הטבע נמסר כי משמעות ההחלטה היא פגיעה אנושה בבריאות הציבור ובעתיד הטבע והסביבה והיא מהווה סכנה ליחסי הון – שלטון במיטבו. "מהלך זה יפגע באיכות החיים של כולנו: בדיור, בתחבורה, באנרגיה, בחקלאות, ביערות, בשטחים הפתוחים ובשמורות טבע, במים ובתחומים נוספים, וזאת מבלי שהתקיים בנושא כל דיון פומבי ובניגוד גמור להלך הרוח הציבורי בעקבות מחאת קיץ 2011".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ אמר לאחר החלטת המועצה הארצית: "שום דירה נוספת לא נבנתה היום במועצה הארצית, אבל מיליוני פיות הושתקו". מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה דוד לפלר שהשתתף בישיבה, התנגד בתוקף להצעת משרד הפנים.  במשרד להגנת הסביבה מציינים, כי נושאים אלה לא תואמו עם המשרד והם מהווים פגיעה קשה בזכותו של האזרח לשטחים פתוחים ולטבע.

בהתאם להצעה שאושרה, עלה באופן משמעותי ייצוג גורמי הממשלה בוועדה מ-10 מתוך 18 (55%) ל-9 מתוך 13 (70%). במקביל לכך ובהתאם להצעת משרד הפנים, קוצץ דרסטית משקל נציגי הציבור ונציגים מקצועיים ובלתי תלויים מ-5 מתוך 18, ל-1 בלבד מתוך 13. גם נציג זה הינו נציג רשות הטבע והגנים, שהוא למעשה נציג של גורם שלטוני.

בתגובה להחלטה, הוציאה החברה להגנת הטבע מכתב לשר הפנים גדעון סער, למנכ''ל המשרד ד"ר שוקי אמרני ומנהלת מנהל התכנון בינת שוורץ, אשר קורא להם לבטל את ההחלטה. במכתב שמהווה התראה טרם נקיטת צעדים משפטיים, נכתב: "ההחלטה מפרה ברגל גסה איזון עליו הורה המחוקק ובהדרה המוחלטת של נציגי החברה האזרחית מדיונים תכנוניים בעלי משמעות ארצית ומחוזית, הקובעים את דמותה של המדינה. בכך נגרמת פגיעה חמורה להליך קבלת ההחלטות ובטיבם של התוצרים התכנוניים, הנדרשים במיוחד בעת זו של משבר דיור." במכתב עליו חתומים עו"ד נועה יאיון ועו"ד טל צפריר, היועצים המשפטיים של החברה להגנת הטבע, מפורטים סדרת הכשלים שעומדים בבסיס ההחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר.

השר פרץ: לא נעשתה עבודת תיאום סדורה מול המשרדים הנוגעים בדבר

במקביל פנה השר להגנת הסביבה ח"כ עמיר פרץ לראש הממשלה בנימין נתניהו, ודרש ממנו לקיים דיון דחוף ועקרוני בממשלה בעניין ההחלטה. השר ציין במכתבו כי למרות משמעויותיה מרחיקות הלכת של ההחלטה, לא נעשתה לגביה עבודת תיאום סדורה מול המשרדים הנוגעים בדבר, לא הוצגו ולא נבחנו בדיון ההצדקות שבשמן נטען כי יש לקבלה, ההרכב הסופי שהוצע על ידי מינהל התכנון הונח לפני החברים רק במהלך הדיון עצמו וגם הצעה קודמת בעניין נשלחה רק מספר ימים לפני כן. השר ביקר התנהלות זו והדגיש כי היא "אינה משקפת עבודת מטה ראויה כאשר מדובר על החלטה כה משמעותית וכבדת משקל".

"ההרכב החדש אינו משקף איזונים ראויים בין כל האינטרסים וסותר את התמהיל שקבע המחוקק בעניין. מדובר בהחלטה בלתי סבירה אשר חותרת תחת התכליות, האיזונים והבלמים שנקבעו במערכת התכנון על ידי המחוקק ועלולה להוביל לפגיעה בציבור, בבריאותו, באיכות הסביבה והחיים, וכן בשיתוף הציבור בהחלטות עקרוניות המשפיעות עליו" כתב השר פרץ לראש הממשלה.

ביום ראשון הקרוב, 25.5.2014 יקיימו החברה להגנת הטבע וארגון חיים וסביבה, מפגש חירום, אשר צפויים להשתתף בו ארגוני סביבה, חברה, תכנון ועוד, על מנת לגבש תכנית פעולה להחזרת הקול הציבורי למערכת התכנון