הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוק הדבש עבר בקריאה ראשונה בכנסת


הצעת החוק, שיזם שר החקלאות ופיתוח הכפר יאיר שמיר, יסדיר את רעיית הדבורים וייצור הדבש בישראל, במטרה לפשט את הביורוקרטיה, לעודד את התחרות בענף ולהביא להורדת מחירי הדבש לצרכן. על פי ההצעה, סמכויות ההסדרה בענף תעבורנה ממועצת הדבש למשרד החקלאות ופיתוח הכפר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-05-2014



צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

אמש (ג') אושר בכנסת בקריאה ראשונה חוק הדבש החדש. הרגולציה בענף הדבש במדינת ישראל עוגנה עד כה בצווים מיושנים המבוססים על הכרזת מצב חירום (צו הדבש משנת 1977 ותקנות משנת 1968) שתוקפם פג. בהתאם להנחיות בית המשפט העליון והכנסת בדבר החלפת צווים המבוססים על מצב חירום בענפי המשק השונים בחקיקה מודרנית, יזם משרד החקלאות ופיתוח הכפר את חוק הדבש החדש, לטובת גיבוש מדיניות חדשה בענף.

ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר נמסר, כי ''הצעת החוק מאמצת מדיניות חדשה שתאפשר את השבחת ענף הדבש תוך הפחתת העומס הביורוקרטי ועידוד כניסת דבוראים חדשים לענף. החוק צפוי להגביר את התחרות ולהביא להפחתת המחירים לצרכן''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ענף הדבש הוא ענף בעל תועלות סביבתיות ניכרות וחשיבותו המרכזית היא בהאבקת גידולים חקלאיים וצמחי בר. כיום, רובה המכריע של האבקה בטבע מבוצע על ידי דבורת הדבש אותה מגדלים הדבוראים. דבורות הדבש אינן יכולות להתקיים בטבע בגלל מזיקים ומחלות, ולא ניתן להזין את הדבורה במזון מוכן (שאינו צוף טבעי) לצורך ייצור הדבש, ולכן גידול דבורים נעשה בהתאם להסדרת שטחי רעייה. היקף השטחים המתאימים לרעיית הדבורים במדינת ישראל מוגבל, בשל צמצום בשטחי הפרדסים והמטעים, כמו גם גידולים חקלאיים אחרים, בשילוב עם האצת הבנייה שגרמה אף היא לצמצום משמעותי בשטחים הפתוחים. לכן, עיקר הרגולציה בענף הדבש במדינת ישראל כיום, מתבטאת בהקצאת היתרים ורישיונות להצבת כוורות ולייצור דבש.

עד היום, הרגולציה בענף נעשתה על ידי מועצת הדבש, חברה פרטית שחברים בה נציגי הממשלה, הדבוראים, המשווקים והתנועות המיישבות. על פי הצעת החוק החדשה, סמכויות ההסדרה בענף, לרבות הקצאת ההיתרים להצבת כוורות במקרקעי ציבור יועברו למשרד החקלאות ופיתוח הכפר, ובכך ניתן יהיה למנוע את החשש לניגוד העניינים שבקיום רגולציה בענף על ידי גוף פרטי שאינו חלק מהמערכת השלטונית. בחוק גובשו עקרונות שוויוניים ושקופים שיאפשרו כניסת דבוראים חדשים לענף ובכך יגדילו את התחרות בו, וזאת תוך שמירה על עקרונות יסוד של חופש עיסוק ושוויון.

בחוק נקבע כי במקרקעי ציבור, בהם מוצב הרוב המכריע של הכוורות, הצבת כוורות מאוכלסות תיעשה בהיתר מוועדת ההיתרים. מתן ההיתרים ייעשה באופן שוויוני, ובהתחשב בכושר הנשיאה של הצומח באזור לגביו מתבקש ההיתר. כמו כן יובאו בחשבון החשש לגרימת מטרד לציבור או השפעות סביבתיות משמעותיות עקב הצבת כוורות. החוק אף ישנה את המדיניות שהייתה נהוגה בענף הדבש עד כה להצבת כוורות על קרקע פרטית.

בנוסף, החוק מעגן איסור הזנת דבורים בסוכר לסוגיו בכדי להבטיח שהדבש המופק מרעיית דבורים ומשווק לצרכן, יהיה דבש אמיתי שיוצר על ידי הדבורים מאגירת צוף מהצומח.