הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סוכמה עסקת מכירת תנובה לסינים: החתימה צפויה הלילה


קרן אייפקס סיכמה הערב עם חברת המזון הסינית ברייטפוד על רכישת השליטה בחברה בשווי של 8.6 מיליארד שקלים. הלילה צפוי להיחתם ההסכם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-05-2014


חברת המזון הסינית ברייטפוד סיכמה הערב עם קרן אייפקס המנוהלת בישראל בידי זהבית כהן, על רכישת השליטה בתנובה  (56%) , בשווי של כ-8.6 מיליארד שקלים.  החתימה הסופית על העסקה אמורה להתבצע במהלך הלילה, או מחר (ה') בבוקר.

קרן אייפקס  רכשה את השליטה בחברה בשנת 2008 מהקיבוצים והמושבים במחיר ששיקף לתנובה שווי חברה של כ-3.8 מיליארד שקלים. מאז חילקה החברה לבעלי המניות דיבידנדים בהיקף של 2.6 מיליארד שקלים. ענקית המזון "ברייט-פוד" נשלטת על ידי ממשלת סין, ולכן, מדובר בדריסת רגל ראשונה ומשמעותית של סין במשק הישראלי.

אתר דה מרקר מדווח הערב כי התמורה הסופית שתקבל אייפקס תלויה בשאלה האם ברייטפוד תגיע להבנות עם הבנקים לאומי והבינלאומי, באשר לכניסה לנעליה של אייפקס בהלוואה בהיקף של 1.8 מיליארד שקל. אייפקס תסכם השקעה של יותר מ-6 שנים ברווח פטור ממס של כ-4 מיליארד שקל.

שותפתה של אייפקס בתנובה, מבטח שמיר, עדיין לא הגיעה להבנות סופיות עם ברייטפוד באשר למכירת אחזקותיה (21%) בחברה. בעל השליטה בחברה, מאיר שמיר, שוהה כעת בניו יורק, ועם שובו לארץ בסוף השבוע יסוכמו סופית התנאים מול הסינים.

באחרונה שוהה בישראל משלחת של ברייטפוד בראשות סמנכ"ל הכספים של הקבוצה, במטרה לסכם את כל פרטי העסקה. מדובר באחת מעסקות המכירה הגדולות שבוצעו בישראל בשנים האחרונות.

בעקבות השלמת העסקה, תמשיך תנובה להיות חברה פרטית, שכן תוכניותיה של אייפקס להנפיק אותה בבורסה בתל אביב, לא ייצאו כעת אל הפועל.

העסקה גררה התנגדויות רבות מצד חקלאים בני תנועת המושבים שהפגינו מול משרדי אייפקס בתל אביב. בדיון מיוחד שנערך בחודש פברואר בועדת הכלכלה של הכנסת, אמר היו"ר אבישי ברוורמן כי מדובר בנושא רחב הרבה יותר ממכירת תנובה, וכי מכירת החברות תעשיר חבורה קטנה של מחוברים, בזמן ש-50% מהשכירים בישראל משתכרים פחות מ-6,500 שקל בחודש. "כשיש בעלות מקומית לבעלים חשוב לבנות תעשיית מקומית לטווח ארוך - פעם קראו לזה ציונות. הקיבוצים עשו טעות כשמכרו את תנובה לאייפקס, ועכשיו חלקם תומכים במכירה לסינים ואני מזועזע'' אמר ברוורמן.

ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי אמר אז: "ישראל צריכה להיזהר ממצב שבו גורם זר ישלוט בנכס אסטרטגי כמו תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל שמספקת יותר ‭60%-מ‬ מהתוצרת הטרייה של החלב‭."