הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לכבוד שבועות: טנא הירקות והפירות הישראלי החדש


קולורבי וגזר סגולים, סלק צהוב, בננות לבישול, עגבניה צהובה בצורת אגס, סברס למילוי ופלפל עקרב האש הישראלי מהערבה שחריף פי 100 ויותר מהפלפל שאתם מכירים. אלו הם רק חלק מהירקות והפירות החדשים במטבח הישראלי אותם תוכלו לראות ולטעום בתערוכה החקלאית פרש אגרומשוב שתתקיים בשבוע הבא בתל-אביב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-06-2014



קולורבי סגול, צילום: באדיבות תערוכת פרש אגרו משוב

מיטב החקלאים, מרכזי הפיתוח, חברות הזרעים ומגדלים מרחבי הארץ, נערכים להציג לרגל שבועות את סל הטנא החדש שייחשף במסגרת התערוכה החקלאית 'פרש אגרו משוב 2014' בשבוע הבא בגני התערוכה ת"א. בתערוכה תוכלו לטעום מהפירות והירקות החדשים שקורצים לנו במראה מעוצב, מפתים בטעמים אקזוטיים וייחודיים, משודרגים בקליפות ובמראה פחות מוכר לנו, וכמובן נוחים למאכל ולבישול וחלקם אף מוסיפים הרבה בריאות וויטמינים לתפריט היומי שלנו. קבלו הצצה לכמה מהחידושים והפיתוחים בתחום החקלאות.

קולורבי סגול של 'עדן זרעים' - בעל עלווה ירוקה ובריאה. צבע הקולורבי לבן מבפנים, וצבע קליפתו סגול עז. הוא מתאפיין במרקם עדין וטעים ובמבנה קולס כדורי. מתאים לשתילה בחורף.

סלק צהוב של 'עדן זרעים' - זן חדש שנמצא עדיין בניסיונות. ומאופיין בטעם משובח. צבעו החיצוני כתום והפנימי צהוב.


סלק צהוב, צילום: באדיבות תערוכת פרש אגרו משוב

עגבניית ביף של 'ים תיכון זרעים'- זן עגבניות בעל פרי גדול במיוחד ומאופיין בצורה ייחודית בעלת 6-8 אונות, המקנה לה מראה של פעם. היא גדלה בשטח פתוח, בעלת חיי מדף ארוכים יותר וטעמה נהדר. בגלל גודלה היא נקראת גם עגבניית המבורגר.

עגבניות צהובות בצורת אגס של 'תומטק' – עגבניה חדשה מגיעה אלינו לצלחת בקרוב והיא מאופיינת בצורה אגסית , מתוקה להפליא בטעמה ובולטת בצבעה הצהוב. בנוסף ניתן למצוא גם את העגבניות הכתומות, עתירות בוויטמינים ומהוות תחליף לממתקים של הילדים, וכן את עגבניות האשכול - שרי או רגילות. השדרה הירוקה שלהן היא מדד לטריות, עתירה בשמן אתרי ובעלת ריח וארומה מיוחדים.

צנון שחור של 'עדן זרעים' - בפנים צבעו לבן ובחוץ הוא שחור משחור. הירק מניב יבול גבוה, עלווה בריאה.



מלפפון לב וכוכב - במיוחד לחובבי הגורמה פיתחו מגדלי עין יהב שבחצבה מלפפונים בצורת לב וכוכב. המלפפונים גדלים בעיצוב מיוחד הודות לשיטת גידול שנשמרת בסוד. המלפפון מעודד סקרנות אצל ילדים וגורם להם לאכול ירקות בריאים.

גזר סגול של 'ים תיכון זרעים' - בעל צבע סגול ארגמן,  עשיר בבטה קורטן, מכיל נוגדי-חמצון הנחשבים כמסייעים במניעת סרטן.


גזר סגול, צילום: באדיבות תערוכת פרש אגרו משוב

כרוב קייל – גידול חדש בערבה, שעתיד להפוך לאחד המרכיבים הקבועים במטבח הישראלי. הקייל זכה לכינוי 'סופר כרוב' או 'כרוב על' הודות להרכבו התזונתי. הוא עשיר בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, ומכיל חומרים שמסייעים להורדת כולסטרול, ויסות תהליכי דלקות בגוף, מניעת מחלות שונות ובניהן מחוללי סרטן. אומנם הוא דומה לכרוב, אך הוא עשיר ממנו בערכים התזונתיים. הקייל גדל במשק של עומר עדין במושב חצבה שבערבה ומשווק דרך אגודת יופי של ירקות בעין יהב לחנויות ירקות ברחבי הארץ.


כרוב הקייל, צילום: יופי של ירקות - ערבה תיכונה 

סברסים למילוי - זן חדש ומהפכני של הצבר, פרי פיתוח של חוות צברי אורלי. את הפרי עצמו מוציאים בזהירות מהקליפה לפני המילוי והבישול, ואפשר להכין ממנו מיץ סברס צבעוני. את הקליפה ממלאים באורז, ירקות, בשר, או שילוב של הכל יחד, ומבשלים ברוטב – ממש כמו פלפלים ממולאים.


זן הסברס החדש לממולאים, צילום: באדיבות חוות צברי אורלי

דלעת ענק – חקלאי עין יהב הצליחו לגדל דלעות ענק שמגיעות לאורך של למעלה ממטר ומשקלן מגיע עד 40 ק"ג. רמי שדה ושוני גל שמגדלים את הדלעות, נעזרים בתנאי מזג האוויר המצוינים בערבה, בעזרתה של שמש שמאירה כמעט בכל ימי החורף ובמי ההשקיה המיוחדים. בניגוד לדלעות הנפוצות, בדלעות הענק של עין יהב אין אויר ולכן משקלן גדול במיוחד. מחירה של דלעת בודדת מגיע למעל 100 שקל, אולם הן לא נמכרות ישירות לצרכנים אלא מועברות למפעל חיתוך ומשווקות ברשתות ובחנויות כשהן חתוכות וארוזות. רמי שדה, אגרונום אגודת "יופי של ירקות" של חקלאי עין יהב, אומר שבעקבות ההצלחה יורחב בשנה הבאה הגידול של דלעות הענק, זאת כחלק מפיתוח של סוגי ירקות חדשים ומבוקשים.


עומר ועידו עם דלעות הענק, צילום: רמי שדה - אגודת יופי של ירקות

פלפל עקרב האש - קובי זיו-אב מעין יהב הוא אחד ממגדלי פלפל הבנרו היחידים בישראל, ומומחה לפלפלים חריפים במיוחד. בחודשים האחרונים מטפח זיו אב בבתי הרשת שלו את הגירסה הישראלית ל- Trinidad Scorpion - מהפלפלים החריפים בעולם - פי חמישה מפלפל ההבנרו, ופי 500 מרוטב טבסקו. הודות לתנאי הגידול במדבר ושיטות שונות בהן קובי עושה שימוש, צפוי העקרב הישראלי מהערבה להיות פלפל חריף במיוחד, ששונה בכמה מתכונותיו מאחיו מהקאריביים. ''מתנדבים אמיצים ומנוסים שהעזו לנסות את הפלפל הישראלי החדש דיווחו על חוויה עותקת נשימה. אנשים שיודעים לאכול חריף, נפלו אצלי כאן בחצר", הוא מספר. אם אתם חושבים שאתם יודעים לאכול חריף, כדאי שתחשבו שוב. אם התשובה בכל זאת חיובית, אתם מוזמנים על אחריותכם, לטעימת מבחן בתערוכה.


פלפל arave scorpion צילום אבי פז

עץ הבזיל - פיתוח של תאגיד המשתלות 'חישתיל', יצרני צמחי הנוי והחקלאות הגדולים בישראל. עץ הבזיל מיוצר בטכנולוגיה ייחודית של הרכבת צמח הבזיליקום על גבי כנה - מערכת שורשים חזקה של צמח אחר. התוצאה היא צמח חזק בעל טעם ייחודי וכושר התחדשות משופר אחרי קטיף העלים. הודות לעמידותו הגבוהה למחלות ופגעי אקלים הוא נזקק פחות לשימוש בחומרי הדברה, כך שמי שמגדל אותו יכול להנות מתבלין טרי, נקי ובריא. חישתיל כבר מייצאת בהצלחה את עץ הבזיל לאירופה וארה"ב וכעת הוא זמין לראשונה גם לקהל הישראלי ב-18 מרכזי גינון מובילים ברחבי הארץ. עלי עץ הבזיל קטנים ארומטיים וטעימים במיוחד ויכולים להעשיר כל סלט, מרק ותבשיל.


עץ הבזיל צילום: באדיבות תערוכת פרש אגרו משוב

בננות פלאטנו מהמטע של 'בננות החוף' - בננה ייחודית בטעם של תפוח אדמה, מכילה יותר עמילן מאחיותיה הבננות הרגילות, ולכן היא מקבילה למנת פחמימה ובטעמה גם לתפוח אדמה. באשכול אחד יש רק 30-40 בננות, בהשוואה ל- 250 יחידות באשכול רגיל. בננות הפלאטנו לא נאכלות כפרי בשל כמו הבננות שאנחנו מכירים, אלא הן משמשות לטיגון, בישול ואפיה.


בננות פלאטנו מחוף הכרמל, צילום: אבי פז

תערוכת החקלאות הבינלאומית Fresh AgroMashov 2014 אשר יוצאת לדרך ביוזמת קבוצת "משוב", תפגיש בין מגדלי תוצרת חקלאית טרייה - ירקות, פירות, פרחים ותוצרת מן החי, לבין קניינים, סיטונאים, יצואנים ומשווקים מהארץ ומחו"ל. התערוכה צפויה למשוך יותר מ-30 אלף מבקרים.

Fresh AgroMashov 2014 : התערוכה הבינלאומית לייצור ושיווק תוצרת חקלאית טרייה
10-11.06.2014 גני התערוכה ת"א.
שעות פעילות: יום ג': 19:00-10:00; יום ד': 18:00-10:00
לפרטים נוספים: טל': 08.6273838,  www.agro.mashovgroup.net


» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק