הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התראה לקיבוץ עין גב: להחזיר את החוף בכנרת לכלל הציבור


המשרד להגנת הסביבה הורה לקיבוץ עין גב לפנות את הגדרות והחסימות לאורך רצועת החוף באורך של 2 ק''מ, כדי לאפשר לציבור גישה חופשית למים. הקיבוץ בתגובה: ''לא יתכן כי משרדי הממשלה יתעלמו מזכויותיו החוקיות של הקיבוץ רק בכדי למלא אחר הצהרות פופוליסטיות בניגוד להחלטות ממשלה מלפני שנים רבות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-06-2014



צילום באדיבות תיירות עין גב

המאבק על חופי הכנרת מגיע עכשיו לקיבוץ עין גב. מדינת ישראל דורשת מהקיבוץ הותיק להסיר את הגדרות והחסימות מרצועת החוף שהוא יושב עליה, ולאפשר לציבור גישה חופשית למים. המשרד להגנת הסביבה הודיע כי פתח בהליכים נגד קיבוץ עין גב ומפעלי תיירות עין גב, בשל חסימת הגישה והמעבר החופשי לחוף.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדובר בשטח של כשני ק"מ מחוף הכנרת, שבמשך שנים חסום למעבר חופשי. החסימות שהציב הקיבוץ כוללות בין היתר את גדר חוף כפר הנופש, החורגת אל מחוץ לתחומה. כמו כן, השטח שבין כפר הנופש וחצר משק הקיבוץ מגודר ונטועים בו תמרים. בנוסף לכך, על החוף שאמור היה להיות פתוח לציבור, הוקמה מסעדה והוצבו בו מתקנים נוספים החוסמים את מעבר המטיילים.

חוף עין גב הוגדר כחוף מוכרז, ונגבים בו דמי כניסה מהציבור לאחר שגודר בניגוד לחוק. יתר על כן, מסעדת הדגים באזור הרחיבה את שטחה לכיוון חוף הים, כך שקטע זה משמש את באי המסעדה בלבד. זאת ועוד, חוף בעלי הסירות, הידוע גם בשם חוף ניצן, מגודר אף הוא ומותר לשימוש לבעלי הסירות בלבד.

''כל המתואר לעיל הוקם ללא היתר ומהווה פגיעה בזכות הציבור למעבר חופשי'' אומרים במשרד להגנת הסביבה. ''לאחר פניות ופגישות של אנשי המשרד עם נציגי הקיבוץ, הוסרו חלקים מינוריים בלבד מהמפגעים. בעקבות זאת, הוציא המשרד התראה לקיבוץ, לפנות את כלל המפגעים ולהשיב את מצב החוף לקדמותו, באופן המאפשר לציבור מעבר חופשי לאורכו, ולא יאוחר מ-10.6.2014. במידה והמפגע לא יטופל במועד שנקבע, לא יהסס המשרד להמשיך ולהפעיל צעדי אכיפה פליליים. העונש הקבוע בחוק לעבירה זו הוא 6 חודשי מאסר או קנס בסך 452,000 ₪''.

תגובת קיבוץ עין גב

מקיבוץ עין גב נמסר בתגובה: ''קיבוץ עין גב מצוי בדיונים באשר לאזורים מסוימים בסמוך לקיבוץ, אותם ניתן יהיה לפתוח לציבור הרחב, כאשר החוף בסמוך לקיבוץ כבר פתוח לציבור הרחב, זאת למרות שהאחריות לשירותי ההצלה אינם באחריות הקיבוץ ולכן בשלב זה כבר לא קיימים במקום שירותי הצלה וניקיון. קיבוץ עין גב יושב כדין בכל שטחי הקיבוץ החל משנות השלושים של המאה הקודמת, בטרם הקמת המדינה. גם לפי ההנחיות החדשות כיום לעניין הגישה לחופי הכינרת, לא חלה בנסיבות העניין חובה טוטאלית ובלתי מוגבלת, להסרת גדרות, או מבנים על בעל זכויות כדין בשטח''.

''לא יתכן כי משרדי הממשלה יתעלמו מזכויותיו החוקיות של קיבוץ עין גב ויפגעו רטרואקטיבית בזכויות קנין של הקיבוץ, רק בכדי למלא אחר הצהרות פופוליסטיות כאלה או אחרות, כביכול לטובת הציבור ובניגוד להחלטות ממשלה מלפני שנים רבות, עבור קיבוץ שקבע את גבולות המדינה באזור זה, במלחמה שגבתה מחיר כבד בנפש''

''כמו כן, אין לגזור גזירה שווה בינו לבין מקרים אחרים בכינרת, אשר נסיבותיהם ומיקומם שונים בתכלית. באזורים בהם מדובר בעין גב, קיימות גדרות בטחון שהניח הצבא, מטעי תמרים שהינם פרנסת הקיבוץ, מזח לספינות הדייג שהן חלק מפרנסת הקיבוץ מזה דורות, אזור אנדרטאות זיכרון ועוד, שאינם ניתנים להסרה במחי ידו של פקיד ממשלתי. קיבוץ עין גב פעל ויפעל בהתאם לדין ולהסכמים עמו חתמה המדינה ובכל מקרה אנשי הקיבוץ ישבו וידונו עם משרדי הממשלה, בתקווה להגיע לפשרה הגיונית לטובת כל הצדדים''