הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עשרות חוות בודדים בצפון הנגב בדרך לאישור


ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה לתמוך בתיקון לחוק הרשות לפיתוח בנגב, שמטרתו להקל ולזרז את הליכי האישור לעשרות חוות בודדים בצפון הנגב. לפי התיקון המסתמן ביוזמת חה''כ זבולון כלפה, החוות יוכרו כמיזמים חקלאיים־תיירותיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-06-2014



חוות נאות על כביש צומת טללים-שדה בוקר, צילום: ד''ר אבישי טייכר - ויקישיתוף

ועדת השרים לחקיקה אישרה את התיקון לחוק הרשות לפיתוח הנגב שהגיש חה"כ זבולון כלפה, אשר צפוי להסדיר את מעמדן של למעלה מעשרים חוות בודדים בצפון הנגב במועצות האזוריות: בני שמעון, אשכול, מרחבים, שער הנגב, שדות נגב, חוף אשקלון, וכן באזור לכיש וחבל יתיר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

למרות החלטת הממשלה מ-2002, שתמכה בהקמת החוות מבחינה אידיאולוגית ולאומית, עד כה לא אושרה בצפון הנגב אף לא חווה אחת. מעבר לכך, חלק מהחוות נחשבות חסרות מעמד ובעליהן מוגדרים 'פולשים' מבחינת המינהל ומשרד הפנים. בשל הבעייתיות בחוק הקיים ופרשנות מחמירה של רשויות התכנון, בעלי החוות שחלקם עוסקים בחקלאות ו/או חקלאות תיירותית, אינם יכולים על פי הוראות המינהל לגור בשטח ולעסוק בחקלאות בו זמנית,  ונאלצים להפקיר את הגידולים בשטח ללא שמירה לחסדי גורמי פשיעה. כמו כן הרשויות אינן מחדשות חוזים לבעלי החוות וכך נמנעת מהם גם מכסת המים המגיעה לכל חקלאי בישראל.

על פי התיקון לחוק שהגיש ח"כ כלפה, יפורש המונח "היתכנות תכנונית" בצורה מקלה יותר וכך תוכל הועדה הבין-משרדית את החוות הצפוניות. כמו כן יתאפשר לבעלי החוות פרק זמן יותר ארוך לתכנון- עד 15 שנה.

ח"כ זבולון כלפה: "מאז אושר החוק המקורי בנושא חוות בודדים לא אושרה בצפון הנגב אפילו חווה אחת מתוך למעלה מעשרים חוות. הפרשנות של החוק הנוכחי פוגעת במתיישבים ועומדת בניגוד גמור להחלטת הממשלה שהביאה אותם לשם. אני שמח ששרי הממשלה הבינו את האבסורד ואישרו את ההצעה שנועדה לתקן את העוול ולאפשר את קיומן האסטרטגי של החוות בצפון הנגב "

יוחאי הרשברג, בעלי חוות פיליפ בנחל שקמה : "השמחה היא גדולה, כל צעד במערכה הבירוקרטית הוא צעד חשוב. אין לאנשים מושג כמה התנגדות יש לחוות שלנו. צורת ההתיישבות שלנו משרתת את האינטרס הלאומי אבל בכל פעם אנחנו נתקלים באג'נדה פרטית של פקידים שמנסים לחבל בתהליך ההסדרה" .