הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הפגנה מול ביתו של לפיד נגד ביטול המכס על יבוא עגלים


עשרות מפגינים מחו הערב ליד ביתו של שר האוצר, בעקבות סרובו לשנות את התכנית לביטול המכס על יבוא עגלים חיים. במקביל לאישור התכנית בממשלה, הורה נתניהו לאנשי האוצר להפגש עם ארגוני בעלי-החיים כדי לבחון את השלכותיה. בארגונים טוענים כי למרות הטיעונים שהוצגו, לא נעשה כל שינוי במתווה התכנית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-06-2014



ההפגנה מול בית יאיר לפיד, צילום: רויטל טופיול

כ-150 פעילים למען בעלי-חיים הפגינו הערב (מוצ''ש) מול ביתו של שר האוצר יאיר לפיד בתל-אביב, זאת בשל סירובו לשנות את התכנית לביטול המכס על יבוא עגלים חיים והעברת מאות מיליוני שקלים לתעשיית הבשר. המפגינים אחזו שלטים שעליהם נכתב "לא משלמים על התעללות" ו"לעצור את מסעות המוות מאוסטרליה לישראל".

למרות הביקורת על מהלך הפחתת המכסים, אישרה הממשלה לפני כחודש את הצעת המלצות הצוות המשותף להורדת מחירי החלב והבשר. בין הצעדים הכלולים בהחלטה: ביטול המכס על ייבוא עגלים, פתיחת מכסה משמעותית פטורה ממכס לייבוא בשר טרי, ופתיחת מכסות ייבוא פטורות ממכס למוצרי חלב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתום הדיון בממשלה בו אושרו המלצות הצוות, הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו למשרד האוצר להיפגש עם ארגוני בעלי החיים, על מנת לבחון את השלכות התכנית ולדווח לו על תוצאות הדיונים לפני החתימה על הצו המבטל את המכס. בפגישה התריעו הארגונים על הפגיעה בבעלי החיים שצפויה מהרחבת המשלוחים החיים, והציגו נתונים לפיהם במדינות מפותחות הממשלה מעודדת הפחתה בצריכת הבשר. אף על-פי כן, לטענת ארגוני בעלי החיים, לא נעשה כל שינוי במתווה התכנית.

מלבד הפטור ממכס על יבוא עגלים, התכנית כוללת הקצאת 45 מיליון ₪ למפטמות עגלים, 24 מיליון ₪ בשנה (במשך 7 שנים) לענף הבקר במרעה, 65 מיליון ₪ לתעשיית החלב ו-4.5 מיליון ₪ לפרסום בשר. לפני מספר ימים נשלחה למשרדי הממשלה הצעה לתיקון החלטת הממשלה, שכוללת שינוי סמנטי בסעיף הפרסום: במקום המלים 'לטובת שיווק ומיתוג מכירת הבשר הטרי' , יצויין: 'לטובת קידום ענף רעיית הבקר'. ההצעה נשלחה לשרים, ובקרוב תידון בישיבת הממשלה.

בעמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות זועמים על המהלך: "החלטתו של לפיד היא יריקה על הערכים של הציבור הישראלי, שאינו אדיש לייסורים של בעלי-חיים. הסתפקותו בשינויי נוסח חסרי משמעות משקפת ניתוק וזלזול עמוק באינטליגנציה של הציבור. הסקרים מעידים על כך שרבע מהישראלים הפחיתו את צריכת הבשר שלהם. בעוד במדינות מפותחות קוראים להפחתת צריכת הבשר, הן מסיבות סביבתיות והן מסיבות בריאותיות, בישראל הממשלה מעבירה לתאגידי הבשר מאות מיליוני שקלים מכספי משלמי המסים, ומעודדת את אחת מצורות ההתעללות החריפות ביותר – המסעות הימיים מאוסטרליה, שכמעט 15 אלף בעלי-חיים מתו במהלכם ב-2013. במקום לפעול להגברת ההגנה על בעלי-חיים, לפיד בוחר לתת מענקים למתעללים".

יבוא בעלי-חיים באוניות צפופות ומזוהמות מעורר ביקורת חריפה בעולם כולו. עגלים רבים אינם שורדים את המסע – רק לפני חודשיים מתו 1,795 בעלי-חיים בשל תקלה באוניה בדרכה לישראל וירדן. בעמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות אומרים, כי היקף המשלוחים החיים עלה בתלילות בעשור האחרון ולמרות זאת, מחירי הבשר רק עלו. ''המרוויחים מהמהלך הם לא הצרכנים אלא תאגידי הבשר, שייהנו מביטול המכס, ובנוסף, יקבלו מאות מיליוני שקלים מכספי ציבור – שיושקעו, בין היתר, בהקמת מפטמות עגלים, ובשיווק ומיתוג בשר".

רק לאחרונה פרסום משרד החקלאות האוסטרלי פרסם לאחרונה כי בשנת 2013 מתו 14,897 בעלי-חיים במשלוחים החיים מאוסטרליה לאסיה והמזרח התיכון. יעד היצוא המרכזי של תעשיית הבשר האוסטרלית הוא אינדונזיה, והשני אחריו ישראל. מדי שנה מיובאים לישראל מאוסטרליה מעל 100 אלף עגלים וכבשים, כאשר שתיים מהיבואניות הגדולות הן "תנובה" ("אדום אדום") ו"דבאח".