הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הכירו את היוזמות הירוקות של חיל-האוויר הישראלי


בשנים האחרונות, חיל-האוויר שם לו למטרה להפוך לאקולוגי וחסכוני יותר, על מנת לצמצם את הנזק הנגרם לסביבה מפעילות צבאית - ובתוך כך גם להצליח לחסוך מיליוני שקלים. מי שאמון על הנושא הוא מדור 'כחול בונה ירוק' אשר אנשיו עמלים על שורה של פרויקטים סביבתיים ייחודיים

נדב ברגר, אתר חיל האוויר  09-06-2014



תאורה טבעית במוסכים, צילום: אתר חיל האוויר

צבע המדים בחיל-האוויר כנראה לא ישתנה בזמן הקרוב, אך בכל הקשור לאיכות הסביבה נראה כי החיל ירוק מתמיד. בשנים האחרונות, חיל-האוויר שם לו למטרה להפוך לאקולוגי וחסכוני יותר, על מנת לצמצם את הנזק הנגרם לסביבה מפעילות צבאית - ובתוך כך גם להצליח לחסוך מיליוני שקלים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשבוע שעבר צוין יום איכות הסביבה שמטרתו לעורר מודעות הציבור לסביבה ברחבי העולם. גם בחיל-האוויר פועלים על-מנת לשמור על הסביבה ומי שאמון על הנושא הוא מדור "כחול בונה ירוק" שבלהק הציוד של חיל-האוויר. אנשי המדור עמלים על שורה של פרויקטים סביבתיים ייחודיים שיוטמעו בחיל.

אחד הפרויקטים שנמצא בעיצומו הוא החלפת 2,000 מנורות הרחוב שנמצאות בבסיסי החיל. החלופה המתאימה ביותר עתידה לחסוך למעלה מחצי מיליון שקלים בשנה. פרויקט נוסף בחסכון בחשמל שמתקיים בבסיס פלמחים, הוא הפעלת תאורה טבעית במוסכים, שפועלת באמצעות כיפות שמותקנות בתקרת המוסך ודרכן מוחדר אור שמש שעבר סינון. התאורה הטבעית עתידה להתרחב בחודשים הקרובים ל-12 מוסכים נוספים ברחבי החיל מתל-נוף ועד נבטים.

מוציאים קיטור

גם המטבחים בחיל-האוויר גוזלים לא מעט אנרגיה מהסביבה: אלפי הצלחות ופריטי הסכו"ם השונים נשטפים מדי יום במדיחי הכלים שפועלים על קיטור. אך כל זאת עתיד להשתנות הודות לתהליך החלפת המדיחים באחרים שמבוססים על עקרון המדיח הביתי והוא עתיד להביא לחסכון הן במים והן במיליוני שקלים.

מפרידים את הזבל בבסיסים

לאחרונה עבר בכנסת חוק הפרדת הפסולת במקור שקובע כי בשנים הבאות יהיה על כל אזרחי המדינה להפריד בין הפסולת הרטובה והיבשה. החוק שנכנס בהדרגה ברחבי המדינה כבר ממומש בבסיס שדה-דב ומהווה פיילוט צה"לי בתחום. מזה כשנה, מפרידים במטבח הבסיס בין סוגי הפסולת השונים: שאריות מזון, ניירות וחלקי פלסטיק. כעת, מתרחב הפרויקט לבסיסים נוספים של חיל-האוויר וצה"ל. "בכל מקום שבו המועצה המקומית תתמוך את הפרדת הפסולת מבחינת התשתית, נבצע את זה", מעיד רס"ן דוד נחליאלי, ראש מדור איכות הסביבה ובטיחות בלהק ציוד.

בבסיס עובדה החלו לפני כחצי שנה בתהליך של הפרדת אריזות לתוך פחי אשפה ייעודים, כחלק ממיזם הפרדת הפסולת במקור. "זה גם חסכון כלכלי למדינה וגם שומר טוב יותר על איכות הסביבה, מכיוון שניתן למחזר במקום לבצע הטמנה. תרבות הגנת הסביבה היא חשובה מאוד לחיל-האוויר ונמשיך לטפח אותה".

תחנת גז: חסכון של מיליונים

תהליך נוסף שנמצא עדיין בחיתוליו הוא הקמת תחנות גז בבסיסי חיל-האוויר. "התנאים לכך מבשילים בשנים האחרונות", מספר סרן איתמר בוגנים, ראש מדור כחול בונה ירוק. "זה תחום חדש עם פוטנציאל חסכון של כשני מיליון ש"ח בכל בסיס, ואין ספק שנתחיל לעשות בו שימוש במיוחד על רקע גילוי מאגרי הגז הטבעיים בסביבת המדינה. המטרה היא שעד שנת 2017 תהיה כבר לפחות תחנת גז אחת בבסיס חיל-האוויר. בנוסף, נמשיך לחפש פתרונות חדשים במטרה לחסוך באנרגיה ובמשאבים".

הכתבה פורסמה באתר חיל האוויר