הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כיצד ניתן להרחיב את היצוא החקלאי הישראלי לרוסיה ?


מושב הפתיחה של תערוכת פרש אגרומשוב, יעסוק בשתי סוגיות המעסיקות חקלאים וחברות ייצוא רבות: כיצד ניתן לעבור למכירה ישירה לרשתות השיווק באירופה וכיצד ניתן להרחיב את היצוא החקלאי הישראלי לרוסיה. בכנס ישתתפו מרצים מישראל ומחו''ל, המתמחים בשוק התוצרת החקלאית הטריה ברוסיה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-06-2014



צילום: Fresh Agro-Mashov

במסגרת תערוכת החקלאות הבינלאומית "Fresh Agro-Mashov" שתפתח מחר (ג') בת''א, יעסוק מושב הפתיחה הבינלאומי של התערוכה בשתי שאלות חשובות, המעסיקות חקלאים וחברות ייצוא רבות: כיצד ניתן לעבור למכירה ישירה לרשתות השיווק באירופה וכיצד ניתן להרחיב את היצוא החקלאי הישראלי לרוסיה, לאור המחירים הנמוכים שמתקבלים באירופה?

יצוא התוצרת החקלאית הטריה מישראל למדינות אירופה בכי רע, והחקלאים פודים מחירים נמוכים עבור התוצרת שלהם. ישנן מספר סיבות לרווחיות הנמוכה, ביניהן המצב הכלכלי הרעוע באירופה והחרמות המוטלות על תוצרת ישראלית, בשל מדיניות ישראל בשטחים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

גורם נוסף הן הסנקציות שהטיל לאחרונה האיחוד האירופאי על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה, אשר הביאו לסגירת השוק הרוסי בפני מגדלים מאירופה ולהצפת השווקים האירופאים בתוצרת מקומית. כתוצאה מכך ירדו המחירים, מה שגרם ליצואנים ישראלים רבים להפנות את התוצרת שלהם לרוסיה. ואחרון אחרון 'חביב', ריבוי המתווכים וחברות השיווק שבין החקלאי וחברות הייצוא לרשתות השיווק. התוצרת הישראלית המגיעה לאירופה עוברת מספר ידיים, כאשר בדרך כל אחד גוזר קופון.

בארבע השנים האחרונות ענף הפלפל ליצוא, שרובו נמצא בערבה, סובל מרווחיות נמוכה ביותר. אם בעבר יכלו המגדלים בערבה לשלוח תוצרת טריה באותם חודשים בהם אין פלפלים באירופה, הרי שהיום הדביקו הספרדים וההולנדים את הפערים, התחרות על המדף קשה ביותר ו"חלון השיווק הישראלי" כמעט שאינו קיים. לא רק בענף הפלפל המצב גרוע. כאמור, לאחרונה, עקב הסנקציות בהן נקט האיחוד האירופאי (EU) כלפי רוסיה נאסר על מגדלי תפוחי האדמה האירופאיים לייצא לרוסיה. כתוצאה מכך הגיעו כמויות עצומות של תפוחי אדמה לשווקים המקומיים באירופה, המחירים נמוכים ביותר ובישראל חששו שיצוא תפוחי האדמה הישראליים יעלה העונה על שרטון.

אברהם (לבקו) לביא, יבואן זרעי תפו"א ומומחה לענף: "כרגע אין לנו שוק באירופה, כך שאנחנו מפנים את כל תפוחי האדמה שלנו לרוסיה. הרוסים כמובן שמחים על כך וזה כמובן טוב לשני הצדדים. זה הכול שאלה של היצע וביקוש, שנה שעברה הייתה לנו עונה נהדרת והשנה נקווה לטוב".

בשנים האחרונות ביקרו בתערוכת החקלאות הבינלאומית "Fresh Agro-Mashov", לשיווק תוצרת חקלאית טריה, קניינים רבים של רשתות שיווק שונות, מכל רחבי אירופה ומרוסיה (למשל מרשת TESCO, מאנגליה, אלברט היין, ההולנדית ורשתות נוספות), במטרה ליצור קשרים עסקיים ישירים עם החקלאים הישראליים ובכך לפסוח על הצורך במתווכים, שמפחיתים את המחיר לחקלאי.  המכירה הישירה בין רשת השיווק לחקלאי הינה מגמה שהחלה ע"י רשתות השיווק בבריטניה והולכת ותופסת תאוצה במדינות נוספות של אירופה. ממכירה ישירה של תוצרת מרוויחים שני הצדדים, הרשת חוסכת את התשלום למתווך והחקלאי מקבל תוספת על התוצרת, אם כי עליו לעמוד בכל דרישות הרשת (כולל ביקורות תקופתיות).

חיים אלוש, מנכ"ל שותף בקבוצת "משוב", מארגנת התערוכה: "אנחנו מצפים שגם באירופה יעשו מאמץ לקלוט את התוצרת החקלאית הטריה המגיעה מישראל, במחירים קצת יותר טובים. המטרה שלנו היא בין היתר להגביר את המגמה שאנו עדים לה בשנים האחרונות, של דילוג על פערי התיווך וזאת לאור המצב הכלכלי באירופה ומצב החקלאים בארץ. הכנס על היצוא לרוסיה בא למצות את הפוטנציאל הגבוה של השוק הרוסי, שעדיין לא נוצל במלואו. חשוב לציין, כי בעשור האחרון הוכפל היצוא החקלאי לרוסיה ופוטנציאל הצמיחה של השוק טרם מוצה במלואו".

ב-10 ביוני יתקיים במסגרת תערוכת "Fresh Agro-Mashov" מושב הפתיחה הבינלאומי, שיעסוק בנושא: "רוסיה - אתגרים והזדמנויות לשיווק תוצרת חקלאית". התוצרת החקלאית הטרייה ברוסיה מבוססת בעיקרה על ייבוא, ובישראל, כמו מדינות אחרות בעולם, מייצאים לשוק הרוסי אך רחוקים מלהגיע למיקסום הפוטנציאל ולתת מענה על מלוא הביקוש. השוק הרוסי עודנו בהתהוות הסטנדרטים והדרישות לאיכות התוצרת נמוכות ביחס לאירופה המערבית, ומכאן פוטנציאל ההזדמנויות הגדול.

בכנס, אותו ינחה פייר אסקודו, עורך ראשי של המגאזין הבינלאומי "EuroFresh Distribution", ישתתפו מרצים מישראל ומחו"ל, המתמחים בשוק התוצרת החקלאית הטריה ברוסיה. אסקודו, העוסק זה למעלה מעשור בתוצרת חקלאית טריה, יסקור מגמות ואתגרים בשיווק תוצרת חקלאית בעולם.  בין המרצים, מר אדוארד ורטיאנו, הנספח הכלכלי בשגרירות הרוסית בישראל, שירצה בנושא: "התפתחויות מסחריות וכלכליות בין רוסיה וישראל". נטליה במטובה, נציגת המגאזין הבינלאומי "EuroFresh Distribution" ברוסיה, תיתן הרצאה מפורטת בנושא: " הדוב הרוסי - מגמות אתגרים ופוטנציאל בשיווק תוצרת לשוק הרוסי". אורי צוק בר, סמנכ"ל בכיר למחקר כלכלה ואסטרטגיה, במשרד החקלאות ידבר על "רוסיה כשחקן חשוב להגדלת הרווחיות היצוא החקלאי". רומן דמידוב (Mr. Roman Demidov), סיטואני בכיר המשווק לכל רשתות השיווק הגדולות ברוסיה, ידבר על רשתות השיווק ברוסיה. דמידוב ייתן סקירה על מבנה השוק, הרשתות המובילות בענף, כיצד פועלות ואיך ניתן להיכנס אליהן?

Fresh AgroMashov 2014 : התערוכה הבינלאומית לייצור ושיווק תוצרת חקלאית טרייה
10-11.06.2014 גני התערוכה ת"א.
שעות פעילות: יום ג': 19:00-10:00; יום ד': 18:00-10:00
לפרטים נוספים: טל': 08.6273838,  www.agro.mashovgroup.net