הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגון עובדי המים: היקף הפיצוי על הבצורת נמוך ביחס לפגיעה בחקלאות


בתגובה על ההחלטה לפצות את החקלאים בסך של כ-10 מליון שקלים בגין נזקי הבצורת שפקדה את ישראל בחורף האחרון, אומר מנכ''ל ארגון עובדי המים: ''הפיצוי מתייחס לנזקי הייצור בלבד ולא להכנסות העתידיות שהחקלאים היו צריכים לקבל. למיטב הבנתי לא נעשתה עבודת שטח רצינית''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-06-2014



שדה חיטה, צילום: אלי ארגמן - משרד החקלאות ופיתוח הכפר

בארגון עובדי המים מותחים ביקורת על היקף הפיצוי שהוחלט לתת לחקלאים בגין נזקי הבצורת שפקדה את ישראל בחורף האחרון. בתחילת החודש חתם שר האוצר יאיר לפיד על המלצות ועדת הבצורת המשותפת למשרד האוצר, רשות המסים ומשרד החקלאות ואישר את ההכרזה על שנת בצורת בכל הנגב, בחלק מצפון הארץ ובאזורים בודדים בדרום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מרשות המסים נמסר, כי ההחלטה התקבלה לאחר שנבדקו רוב האזורים החקלאיים שנפגעו בארץ, נמדדו כמות ואיכות היבולים והוערכו ההפסדים שייגרמו לחקלאים. הפיצוי יינתן באזורים אלה לחקלאים המגדלים צמחים פגיעים בהגדרתם: חיטה, שעורה, תלתן, אפונה, בקיה (פול), חמצה (חומוס), חריע (קנולה) ושיבולת שועל.

הפיצוי שיינתן השנה מוערך בכ-10 מיליון שקלים, בעוד שבשנות בצורת קודמות הוא הגיע לעתים עד להיקף של כ-100 מיליון ₪. יצויין כי הפיצוי משולם לחקלאים על ההפסד בייצור, ולא על הפסד ההכנסות הפוטנציאליות.

 ''למיטב הבנתי לא נעשתה עבודת שטח רצינית בנושא, אחרת קשה לי להבין איך החליטו על מתן פיצוי כספי כה נמוך והתעלמו מהדיון שנערך בוועדת הכספים שבו הוצגה חריפות הבצורת בגולן ובגליל'' אומר ארז ויסמן מנכ''ל ארגון עובדי המים. ''חייבים להבין שהפיצוי מתייחס לנזק הייצור בלבד ולא להכנסות העתידיות שהחקלאים היו צריכים לקבל. יתרה מכך, להבנתי, הפיצוי גם לא יכסה את נזקי הייצור''.