הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''הטלת מע''מ על פירות וירקות תוביל להגדלת הפערים החברתיים''


בתגובה להמלצת רשות המסים לביטול הפטור ממע''מ על פירות וירקות בתקציב 2015, פנה מזכ''ל תנועת המושבים לשר האוצר וקרא לו להימנע מהמהלך. ''הייקור יגרום לירידה חדה בצריכת פירות וירקות בקרב הציבור, יכביד על החקלאים, יזעזע את השיווק המאורגן, ועלויות הגבייה תהיינה כה גדולות שהמס יהיה בלתי כדאי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-06-2014



שוק הכרמל, צילום: יהודית גרעין-כל . מתוך אתר פיקיוויקי

לאחר שבשנת 2013 עלתה ההצעה לביטול הפטור ממע"מ על ירקות ופירות, ובעקבות הלחץ הציבורי בוטלה ע''י ראש הממשלה נתניהו, היא עולה שוב ע''י רשות המסים שממליצה לבטל את הפטור בתקציב 2015. המלצת הרשות הועברה להנהלת משרד האוצר במסגרת דיוני התקציב לשנה הבאה שהחלו בימים האחרונים.

בתגובה להצעה, שלח מזכ''ל תנועת המושבים מאיר צור מכתב לשר האוצר יאיר לפיד, בו הוא קרא לו להימנע מביטול הפטור אשר יכביד על החקלאים, ויגרום  לאוכלוסיה לצרוך פחות ירקות ופירות בריאים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

''ערב דיוני תקציב 2015, שוב עולות הטענות שהכסף לכיסוי הגרעון מצוי בהעלאת מחירי הפירות והירקות. אך כאזרח בישראל וכשר בכיר בממשלה אתה ודאי יודע היטב שהכסף לכיסוי הגרעון לא נמצא בהטלת מע"מ על פירות וירקות'' כותב צור לשר האוצר. ''הנתונים הכלכליים מוכיחים כי המרכיב העיקרי בסל הצריכה של משפחות ממעמד הביניים ומהמעמד הנמוך הוא פירות וירקות. ייקור מרכיב זה יגרום באופן ישיר לירידה חדה בצריכה של פירות וירקות בקרב משפחות אלו. בנוסף, מס זה יכביד על החקלאים, יזעזע את השיווק המאורגן, ועלויות הגבייה תהיינה כה גדולות שהמס הזה יהיה בלתי כדאי''.

צור מזכיר במכתבו את שלל המחקרים שנערכו בשנים האחרונות אשר הוכיחו את חשיבותם הקריטית של אכילת פירות וירקות לבריאות: ''פירות וירקות טריים משמשים כנוגדי חימצון, נוגדי דלקת, נלחמים בחיידקים ובווירוסים, מגרים את מערכת החיסון, מווסתים יצור כולסטרול, מפחיתים את לחץ הדם, מתקנים פעילויות אנזימטיות, ועוד. כך הם נלחמים בהשמנה שהופכת למכת מדינה, במחלות הסרטן, טרשת העורקים, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, סוכרת, אוסטאופרוזיס, הזדקנות הראייה, הזדקנות המוח ואפילו בנזקי השמש ומסייעים בהאטת הזדקנות העור.''

''ברור כי הנהנות העיקריות מהתייקרות כזו הן רשתות השיווק הגדולות ולא החקלאים. האחרונים סיימו עוד שנה של קשיים כלכליים הנובעים בין השאר מפער המחירים ההזוי, ממדיניות המיסוי הנהוגה בישראל, מחקיקה בעייתית והיעדר תמיכה'' כותב צור. ''אם יוטל מע"מ על פירות וירקות וצריכתם תרד, ייגרם לחקלאיים נזק המוערך בלפחות מחצית סכום הגבייה - כלומר מאות מיליוני שקלים''.

מזכ''ל תנועת המושבים קורא לשר האוצר להימנע מייקור מחירי הפירות והירקות ''שיכביד על החקלאים, יזעזע את השיווק המאורגן, ויגדיל את עלויות הגבייה עד כדי כך שהמס הזה יהיה בלתי כדאי. בנוסף, ייקור כזה יגרום באופן ודאי לאוכלוסיה לצרוך פחות ירקות ופירות. ייקור מוצרים אלה יוביל להעמקת הפערים החברתיים, זאת משום שאוכלוסיה בעלת יכולת כלכלית גבוהה תמשיך לצרוך פירות וירקות בריאים, בעוד שאלו המשתייכים למעמד הביניים ומטה יאלצו לצרוך מזון זול יותר ופחות בריא, שיגרום להשמנה ויגדיל את הפערים החברתיים והבריאותיים''.