הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ישראל וארה''ב דנו בהסרת המגבלות על סחר חקלאי


במסגרת הועדה לפיתוח כלכלי בירושלים, דנו הצדדים בצעדים שעשויים לתרום להורדת יוקר המחיה בישראל, בין השאר בעידוד הסחר הבינלאומי, תקינה בינלאומית, הסכם סחר חופשי בחקלאות, יבוא מקביל ואתרי מסחר מקוון. הצדדים הסכימו לבחון את הדרכים להסרת חסמי ייבוא, ולהמשיך בדיאלוג בנושא

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-06-2014



שר האוצר יאיר לפיד ושר האוצר האמריקאי ג'ייקוב לו, צילום: ששון תירם

הוועדה לפיתוח כלכלי, המשותפת לישראל וארה"ב (JEDG) סיימה היום (ד') את דיוניה, שנערכו בירושלים. במהלך הדיונים החליטה הוועדה על הידוק שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות במגוון תחומים, בהם בולט תחום החקלאות.

שר האוצר האמריקאי, ג'ייקוב לו (Mr. Jacob Lew), ושר האוצר, יאיר לפיד נאמו היום בסיכום מושב הפורום המשותף JEDG לפיתוח כלכלי ארה"ב - ישראלי. זהו ביקורו הראשון של לו בישראל במסגרת תפקידו, לרגל הפורום שהתקיים בירושלים. בראש הצוות הישראלי עמדה מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן, שהובילה את דיוני הפורום. בראש המשלחת האמריקאית עמד עוזר מזכיר המדינה האמריקאי לעניינים כלכליים, השגריר צ'ארלס ריבקין (Charles Rivkin).

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שני הצדדים דנו בצעדים שעשויים לתרום להורדת יוקר המחיה בישראל, בין השאר בעידוד הסחר הבינלאומי, תקינה בינלאומית, הסכם סחר חופשי בחקלאות, יבוא מקביל ואתרי מסחר מקוון. הצדדים הסכימו לבחון את הדרכים להסרת חסמי ייבוא, ולהמשיך בדיאלוג בנושא התקינה הבינלאומית על מנת להסיר מגבלות רגולטוריות למסחר בין שתי המדינות.

בנוסף, סוכם על המשך פעולה משותפת במטרה לקדם ולעודד מסחר והשקעה בתחום החקלאות ולהסיר מגבלות סחר על מוצרי חקלאות. כמו כן, יבחנו הצעדים הנדרשים לצורך פיתוח אפשרויות המסחר המקוון בין שתי המדינות.

נושא נוסף בו דן הפורום הוא שיתופי הפעולה הקיימים והעתידיים בתחומי החדשנות והמו"פ. במסגרת הדיונים הודיעו הצדדים על כוונה לקדם הסכם מסגרת לתחומי מדע וטכנולוגיה במטרה להגדיל את יעילות שיתופי הפעולה בין שתי המדינות. כמו כן הוחלט לערוך מיפוי ומיקוד של סדרי העדיפויות לנושאי מחקר בעלי עניין משותף לשתי המדינות, ולהרחיב את שיתוף הפעולה בתחום הסייבר האזרחי והביטחוני.

בתחום הגז והאנרגיה דן הפורום בהזדמנויות לשיתוף פעולה אזורי בכדי לפתח את משק הגז הטבעי ואת תחומי האנרגיה המתחדשת בישראל. הצדדים דנו גם באפשרות כי ארה״ב תעניק סיוע טכני לישראל במטרה להמשיך לפתח את תחומי הגז, הנפט והאנרגיה המתחדשת.

השנה כללה המשלחת האמריקאית 80 אנשי ממשל בכירים, ביניהם מנהל מחלקת המזרח התיכון וצפון אפריקה במשרד האוצר האמריקאי, אנדי באקול (Andy Baukol), שהציג את הסוגיות הכלכליות הקשורות באזור המזה"ת, שגריר ארה"ב בישראל, דניאל שפירו, הכלכלן הראשי במחלקת המדינה האמריקאית, ד"ר מארק סטון (Mark Stone), מנהלת תחום מדע ושיתופי פעולה טכנולוגיים בממשל האמריקאי, ג'ניפר הסקל (Jennifer Haskell) ומנהל תחום אנרגיה מתחדשת בממשל האמריקאי, אנדרו דאודי (Andrew Dowdy).

המשלחת הישראלית כללה את נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג׳ו, הכלכלן הראשי של משרד האוצר, יואל נוה, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, הממונה על השכר והסכמי עבודה, קובי אמסלם, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, פרופ' נתן זוסמן, הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר, המדען הראשי במשרד הכלכלה, אבי חסון, ראש המחלקה הבינלאומית במשרד האוצר, עודד ברוק, ראש מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, אוהד כהן, סמנכ"ל סחר חוץ במשרד החקלאות, יצחק בן דוד, מנהלת קשרי חוץ במשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, אילנה לוי, מנהל רשות הגז הטבעי במשרד התשתיות הלאומיות, אנרגיה והמים, אלכסנדר ורשבסקי, וסגן הממונה על התקציבים שאמון על תשתיות ואנרגיה, אהוד אדירי.

מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן: "מעבר ליחסים החמים בין המדינות ברמה המדינית, ראינו במהלך היומיים האחרונים, שיש דמיון רב בין הנושאים הכלכליים המצויים בלב השיח הכלכלי בארה"ב ובישראל. מנקודת המבט של הכלכלה הישראלית, אין ספק כי שיתוף הפעולה הכלכלי ארוך השנים בין ישראל לארה"ב הוא פורה ותורם. אני מאמינה שהיומיים האחרונים הועילו לשני הצדדים. בכוונתנו להמשיך ולקדם את שיתוף הפעולה בנושאים שנדונו בכנס כיוקר מחיה, חדשנות וגז טבעי ובנושאים נוספים המצויים על סדר היום הכלכלי של ישראל וארה"ב".