הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עתירה לבג''ץ נגד קידוחי הנפט ברמת הגולן


העתירה הוגשה ע''י שמונה תושבי רמת הגולן לקראת ישיבתה של ועדת התכנון שאמורה לדון מחר (ה') בבקשה של חברת אפק נפט וגז בע''מ לקבלת היתר לקידוחי ניסיון בדרום רמת הגולן. העותרים טוענים: החברה הציגה את בקשתה לחיפושי נפט רגילים בזמן שבפועל היא מעוניינת לחפש פצלי נפט

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-06-2014



צילום: המטה לעצירת קידוחי הנפט בגולן

שמונה תושבים מחמישה יישובים ברמת הגולן עתרו היום (ד') לבית המשפט העליון בדרישה לעכב את פעולות קידוחי הנפט ברמת הגולן. העתירה הוגשה כנגד ועדות התכנון במשרד הפנים כאשר משרדי הפנים והאנרגיה צורפו כמשיבים. מחר (ה') אמורה לדון הועדה בבקשה של חברת אפק נפט וגז בע"מ לקבלת היתר לקידוחי ניסיון למציאת נפט בדרום רמת הגולן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

טענתם העיקרית של העותרים היא, שחברת אפק הפועלת תחת חברת ג'יני שאחד ממנהליה הוא השר לשעבר תא"ל (מיל) אפי איתם, "מעוניינת בביצוע קידוחים לחיפוש פצלי נפט ברמת הגולן לשם הפקת נפט", כאשר לכאורה הבקשה ''נעטפה באצטלא של חיפושי נפט רגילים, והטעתה בכך את גורמי התכנון וניסתה להטעות גם את הציבור".

הנימוק, לטענת העותרים, הוא שחברת אפק ביקשה לבצע "לא פחות מ-10 קידוחי ניסיון למציאת נפט בשטח דרום רמת הגולן, כשהיא מסווה את כוונותיה האמיתיות. הגם שהבקשה לאורכה ולרוחבה נראית כבקשה לביצוע קידוחי נפט, כאשר זה יופק לכאורה לאחר מציאת פצלי נפט (tight oil) שהינם דלק מחצבי (פוסילי) לא קונבנציונאלי, השונה מנפט ניגר. מדובר בדלק מחצבי הכלוא בתוך שכבות סלע שהינן בעלות חדירות נמוכה. דלק מחצבי זה, כלוא בתוך נקבוביות הסלע בצורה הדוקה ואינו ניתן לחילוץ בדרכים קונבנציונאליות''.

"על רמת הגולן, על שפע מעיינותיה, ההיסטוריה, הארכיאולוגיה ואתרי המורשת הרבים שלה, כמו גם על היותה אחת המקומות המתויירים ביותר בארץ, אין צורך להרחיב", כותבים העותרים, וטוענים שקיים חשש שבמהלך החיפושים יפגעו מאגרי מים ואף אתרי מורשת.

לעתירה צורפה חוות דעת של "המכון לחקר ימים ואגמים" מיוני 2014 המחזקת לטענתם את העתירה ולכן הם דורשים להורות מייד על עצירת הליך האישור כדי לקיים דיון מעמיק בנושא.

מטרת חוות הדעת היא להציג את ההסיכונים האפשריים לאיכות מי הכנרת כמקור מי שתיה כתוצאה מקידוחים לחיפוש והפקת נפט בדרום רמת הגולן; להציג את התנאים ההידרולוגיים באזור המוצע לקידוחים; לבדוק את ההשפעה על זיהום מי תהום ומי נגר עילי שזורמים לכנרת; ולבחון את המהות של הדיון בנזקים הסביבתיים, שמתמקד כיום בקידוחי הניסיון בלבד. למרות שבעת הזו מדובר אך ורק בקידוחי ניסיון, חוות הדעת עוסקת גם בסיכונים הקיימים בפיתוח שדות הפקת נפט באגן הכנרת ומתייחסת לשיטת ההפקה הפוטנציאלית במידה וימצא נפט בכמות מסחרית ויוחלט על הפקתו.

מחברת אפק נמסר בתגובה לפורטל לחקלאות טבע וסביבה: "העתירה טרם נתקבלה ועל כן נגיב עליה בבית המשפט אם וכאשר נידרש. חברת אפק גאה להוביל את הפרויקט הלאומי של חיפוש הנפט בגולן. מציאת מאגר נפט משמעותי בגולן היא משימה בעלת חשיבות עצומה למדינת ישראל ולגולן".

מחר (ה') כאמור תתכנס ועדת התכנון המחוזית בנצרת לדון בבקשתה של חברת אפק לבצע את הקידוחים ברמת הגולן . יש לציין כי תוכנית החיפושים אושרה על ידי המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה, רשות המים, מקורות, רשות הטבע והגנים, צה"ל, רשות העתיקות מועצה אזורית גולן וגורמים נוספים לאחר שבדקו אותה לפני אישורה

  לחוות דעת המכון לחקר ימים ואגמים - לחצו כאן