הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרה תכנית להקמת יישובים חדשים בחבל מבואות ערד


הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים אישרה את התכנית להקמת חמישה יישובים במבואות ערד, אשר תועבר לאישור סופי ביולי. ההחלטה אושרה למרות התנגדות החברה להגנת הטבע, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים. שר הבינוי והשיכון: ''תוכנית מבואות ערד היא צו השעה וחלק מהפתרונות למצוקת הדיור''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-06-2014



פיתוח הנגב, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים אישרה השבוע את תוכניתו של שר הבינוי והשיכון אורי אריאל להקים 5 יישובים חדשים בחבל מבואות ערד, בשטח שבין ערד לצומת להבים-רהט. היישובים יכללו כ-3,000 יחידות דיור לכ-14,000 תושבים.

נציגי החברה להגנת הטבע, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, הצביעו נגד התכנית, אשר תועבר כעת לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה, שנקבע ליום שלישי, 1 ביולי.  גם ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הביע את התנגדותו להקמת היישובים החדשים, ובתשובה ששלח לאנשי מגמה ירוקה, כתב עוזרו: "עמדתו של ראש העירייה ברורה ונחרצת. ראש העירייה מתנגד לתכנית המדוברת להקמת היישובים. ראש העירייה סבור כי על המדינה להשקיע ביישובים הקיימים בנגב ובדרום, לפתחם ולחזקם".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ממשרד השיכון והבינוי נמסר, כי התוכנית היא חלק מהאמצעים המוצעים על ידי משרד הבינוי והשיכון לפתרונות ארוכי טווח למצוקת וליוקר הדיור בישראל. אחד האזורים המשמעותיים ביותר כיום בארץ לפיתוח בצד חידוש הינו האזור שבין ערד לצומת שוקת. אזור זה הוגדר במשך עשרות שנים כ"שטח גלילי": שאין לו שייכות מוניציפאלית, מציאות אשר יצרה כאוס תכנוני וביצועי. חבל ארץ זה מצוי בנגב בפתחו של מינוף אזורי יוצא דופן הקשור למעבר צה"ל, פיתוח כלל התשתיות באזור וחיזוק הערים בו.

בימים אלו מושלם הרחבת כביש 31 המחבר את צומת להבים-רהט לערד וים המלח, צה"ל ומשרד הביטחון החלו פועלים להעברת בסיסי חיל המודיעין לצומת שוקת ובמקביל השקעות ענק בסך של למעלה מ-20 מיליארד ₪ מיושמות באזור.

''מטרת התוכנית לוודא כי ההזדמנות האזורית האדירה סביב העברת בסיסי צה״ל ופיתוח התשתיות לא תוחמץ ותזכה למינוף אזרחי מיטבי לאזור ולתושביו בהווה ובעתיד'' אומרים במשרד הבינוי והשיכון. ''במקביל לחיזוק והרחבת הישובים הקיימים והמשך פיתוח הנגב. זאת, לצד תוכנית האם שכוללת גם את העיר כסיף שתאכלס כ-80,000 תושבים והפיכת מיתר למועצה אזורית שתאכלס כ-20,000 תושבים חדשים, ביישובים המוקמים כיום חירן וכרמית שיסופחו אליה. סה"כ מבואות ערד מהווה בית לכ-115,000 תושבים במדינה''.

״תוכנית מבואות ערד היא צו השעה והיא אבן דרך נוספת ומשמעותית במימוש חזון בן גוריון של חיזוק והפרחת הנגב", אמר שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, "היישובים שיוקמו ייתנו מענה ראוי לקראת מעבר מחנות צה״ל לנגב תוך אפיון שיותאם לכלל הגוונים השונים בחברה הישראלית ויהוו חלק ממגוון הפתרונות ארוכי הטווח למצוקת הדיור והורדת מחירי הדיור בכל הארץ. פיתוח ישובי מבואות ערד כמוצע, לצד הרחבת תחום השיפוט של המועצה המקומית מיתר למועצה אזורית, הופכים את כל הגזרה לחבל ארץ שיהווה אבן דרך משמעותית בפיתוח ויישוב הנגב וייצור הזדמנות של ממש לציבור הצמא להזדמנויות דיור אטרקטיביות במחירים שפויים.''

הביקוש למגורים בנגב ובייחוד חלקו הצפוני, עולה בצורה קריטית וההיצע באזורים אלו נמוך עד אפסי. המרכז להתיישבות בנגב ובגליל, הפועל בנגב בשותפות המשרד לפיתוח הנגב והגליל, תנועת אור והרשות לפיתוח הנגב מדווח על כ- 20,000 פניות להתיישבות בשנת 2013. זו עלייה של כ-40 אחוז מ-2012 ושל כ-350 אחוז לעומת 2011. מנתוני המרכז להתיישבות עולה כי חלה עליה משמעותית בביקוש גם לערי הנגב כדוגמת באר שבע, ערד וירוחם, אך עדיין מגמת הביקוש נוטה לכיוון מגורים בישובים קהילתיים "כפריים" בהוויתם.

מהחברה להגנת הטבע, שהנציג שלה – מנהל תחום התכנון, איתמר בן דוד, הצביע נגד התכנית, נמסר כי "חיזוק ההתיישבות בנגב היא מטרה חשובה וראויה ויש לעשותה על ידי הרחבת היישובים הקיימים ולא על ידי הקמת יישובים חדשים. מלבד הפגיעה הנופית והנזק הסביבתי, הקמת יישובים חדשים תפגע ביישובים הקיימים, בהם באר שבע, ערד ודימונה, ולכן גם מבחינה חברתית וכלכלית, יש יתרונות רבים לחיזוק היישובים הקיימים, על פני הקמת חדשים".