הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחנך שביל האופניים הראשון ביוזמה משותפת של יהודים וערבים


שיתוף פעולה בין קק''ל למועצה האזורית מטה יהודה וועד הכפר עין ראפה, הפך 'מזבלה פיראטית' לפינת חמד תיירותית הכוללת שביל אופניים באורך של 12 קילומטרים. השביל הוא חלק מתוכנית לחיזוק איכותם ומספרם של שבילי הרכיבה באגן נחל כיסלון שכבר היום נחשב לאחד האתרים האטרקטיביים לרכיבת אופניים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-06-2014



שביל האופניים עין ראפה, צילום: ישראל מלובני - קק''ל

יוזמה משותפת למועצה האזורית מטה יהודה, כפר עין ראפה וקרן קימת לישראל הפכה 'מזבלה פיראטית' לפינת חמד תיירותית, הכוללת שביל אופניים שנקודת הסיום שלו היא בכפר עין רפא, סמוך ליער הקדושים בואך ירושלים. שביל האופניים הוא הראשון שנעשה ביוזמה ובשיתוף פעולה בין יהודים לערבים. בקרן קימת לישראל הגו כבר לפני מספר שנים את הרעיון לסלול שביל אופניים ביער קק"ל באזור עין רפא, במסגרת פעילותה לעידוד ועיצוב תרבות הנופש ותרבות הפנאי בישראל.

במהלך טקס חנוכת השביל שקיבל משמעות מיוחדת על רקע חטיפת הנערים, והטיל אור חיובי על שיתוף פעולה בין יהודים לערבים בנושא איכות הסביבה, אמר ראש המועצה האזורית מטה יהודה, משה דדון: "דווקא בימים אלה המפגש שלנו פה מוכיח שיש דרך שהיא דרך של שיתוף ודרך של ביחד".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו"ר קק"ל, אפי שטנצלר, אמר באירוע: "שביל האופניים עין ראפה הוא השביל הראשון בישראל שנבנה בשיתוף עם הקהילה הערבית. אני משוכנע שהשביל הוא הצעד הראשון לקידומו של עין ראפה ככפר תיירותי ירוק. שביל האופניים ישרת מאות ואלפי רוכבים המגיעים מדי סופשבוע לשבילי יער הקדושים. אני מודה לאנשי הכפר על נקודת השירותים והמים, שני דברים בסיסיים, אבל חשובים מאוד לכל מטייל ולכל רוכב אופניים".

יצוין כי בשנים האחרונות קק"ל לוקחת חלק בעיצוב תרבות הנופש הפעיל ותרבות הפנאי בישראל, לרבות קידום תרבות רכיבת האופניים. על ידי פיתוח אינטנסיבי ושילוט של דרכי אופניים ביערות ובשטחים הפתוחים, קק"ל נותנת מענה לדרישה ההולכת וגוברת מצד אלפי ישראלים לשבילי רכיבה מקצועיים ובטוחים.

שביל הרכיבה החדש מתחיל באתר מיוחד ליד הכפר, עין לימון, ועובר ביער הקדושים מעל נופי נחל כסלון, אורכו כ-12 ק"מ של סינגל הררי מעגלי. השביל בנוי ברובו כסינגל (שביל צר), מיועד לרמת רכיבה בינונית ומסומן בצבע שחור. את השביל הכשירו עובדי אזור יערות ירושלים של קק"ל, בשיתוף בני נוער מתנדבים מכפר עין ראפה.

שביל האופניים עין ראפה נוצר ביוזמה משותפת של יו"ר ועד עין רפא עלא ברהום וגידי בשן איש קק"ל, באזור ירושלים, במהלך רכיבות משותפות של שניהם בשבילי האזור. מטרת היוזמה לחזק את התיירות באזור הכפר עין ראפה, פתיחת הכפר למטיילים. לחזק את הקשר של תושבי הכפר לשטחים הפתוחים סביב הכפר ולעין לימון, אתר טיולים פופולארי בפאתי הכפר שסבל מהזנחה ושפיכת לכלוך ופסולת בניין ועתה הפך לפינת חמד מושכת את קהל הרוכבים ובכלל מטיילים ומבקרים. עוד נועד שביל האופניים לקדם שיתוף פעולה ערבי – יהודי, בנושא שמירת השטחים הפתוחים, תיירות ורכיבת אופניים ובהתאם לתכניות קק"ל השביל הוא חלק מתוכנית שלמה לחיזוק איכות וכמות שבילי הרכיבה באגן נחל כיסלון שכבר היום מהווה אחד האתרים האטרקטיביים לרכיבת אופניים בארץ.

תכנון השביל בוצע בהנחיית המומחים של קק"ל בתאום וועד הכפר, על ידי המתכנן אוטו פרידמן שהפנים את ערכי שיתוף הפעולה לתוך התכנון השביל. גם הביצוע היה משותף ונעזרנו ע"י מתנדבים מהכפר רובם בני נוער שהינם רוכבים בעצמם, וכלים מכנים לפריצת השביל.