הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הכפר הפלסטיני בתיר הוכר כאתר מורשת עולמית


באונסק''ו ציינו אתמול, כי ההחלטה התקבלה בהליך דחוף בשל התוכנית להקמת גדר ההפרדה במקום, אשר עלולה לבודד את החקלאים משדותיהם שעובדו במשך מאות שנים. בכפר בתיר משתמרת התרבות של החקלאות ההררית המסורתית והעתיקה של הרי ירושלים - חקלאות טרסות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-06-2014



הכפר בתיר, צילום: Idobi ויקישיתוף

ארגון התרבות המדע והחינוך של האו"ם, אונסק"ו, העניק אתמול (שישי) מעמד של אתר מורשת עולמית לטרסות העתיקות בכפר הפלסטיני בתיר שליד בית לחם, זאת בעקבות בקשה דחופה של הרשות הפלסטינית על רקע כוונתה של ישראל להקים באזור את המשך התוואי של גדר ההפרדה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בכפר בתיר משתמרת התרבות של החקלאות ההררית המסורתית והעתיקה של הרי ירושלים - חקלאות טרסות. במרכז הכפר נובע מעיין אשר מימיו משקים את הטרסות החקלאיות בשיטות עיבוד שהיו נהוגות לפני אלפי שנים. האחראי על חלוקת המים מהמעיין לבעלי החלקות השונים, מסתייע ב"קנה מידה" בעזרתו הוא מודד ומחלק מידי יום את כמויות המים המגיעות לכל חקלאי. הטרסות עצמן מעובדות בשיטות מסורתיות בהן משלחים את המים בתעלות שבין הערוגות.

הועדה של אונסק''ו שהתכנסה בדוחא הצביעה בעד הענקת המעמד המוגן לכפר, לאחר שמצאה כי הנוף הפך פגיע בהשפעת תמורות חברתיות, תרבותיות וגיאופוליטית שעלולות להביא לנזק בלתי הפיך לאותנטיות שלו, וציינה כי תחילת הבנייה של הגדר עלולה לבודד את החקלאים משדותיהם אשר עובדו במשך מאות שנים.

יש לציין כי הפלשתינים זכו בחברות באונסק"ו באוקטובר 2011 ומיד לאחר מכן הגישו מספר הצעות להכרה באתרים שונים כאתרי מורשת עולמית, ובכלל זה בקשת חרום להכרה בכנסיית המולד בבית לחם אשר אושרה ביוני 2012.