הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ציפורים בעיר ובכפר - סקר מתמשך של ציפורי הבר


מאז שנת 2006 מבוצעת בחורף ספירת ציפורים רבת משתתפים בישראל, המתארת מגמות מרתקות בתפוצת העופות - למשל מגמת עליה רב שנתית במספר התצפיות במאינות, דררות, צוצלות, יונים ועורבים וירידה במספר התצפיות בחוחיות וירקונים. השנה, מתרחב המיזם לכל העונות, ואתם מוזמנים להשתתף בו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-06-2014



דררה בחוף הכרמל, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

המרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר ובגינה, החל במיזם סקר הציפורים המתמשך בחצרות, בשתוף מרכז הצפרות הישראלי. הסקר מיועד בעיקר לצפרים מנוסים, שבמסגרתו ידווחו אחת לשבוע על הציפורים בסביבה העירונית והכפרית.

מאז שנת 2006 מבוצעת ספירה רבת משתתפים בכל רחבי הארץ, המתארת מגמות מרתקות בתפוצת העופות בחורף; למשל מגמת עליה רב שנתית במספר התצפיות במאינות, דררות, צוצלות, יונים ועורבים וירידה במספר התצפיות בחוחיות וירקונים. השנה, מתרחב המיזם לכל עונות השנה, כדי שניתן יהיה להבין את החשיבות של בתי גידול אלה עבור עופות דוגרים, נודדים וחורפים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יצירת מסד נתונים מקיף וארוך טווח בפריסה ארצית יאפשר לענות על שאלות חשובות לשמירת טבע ולמחקר, כמו למשל:  מה החשיבות של הסביבה העירונית והכפרית כתחנת תידלוק עבור מינים נודדים, האם יש הבדל בהרכב חברת העופות הדוגרים בין חבלי הארץ השונים, מהי התפוצה של מיני ציפורים פולשים בישראל והשפעתם על מינים מקומיים ומה השפעת תהליכי אקלים שונים על מועדי הגעה ועזיבה של עופות חורפים.

בפרוייקט חדש זה, רשת ארצית של משתתפים תאסוף מידע ותשתף אותו באמצעות פורטל הצפרות הישראלי. מבנה הנתונים יהיה דומה לפרויקטים מקבילים שנערכים במדינות שונות בעולם, עם התאמה לתנאים בישראל.

הדיווח מתבצע אחת לשבוע, רצוי ביום קבוע, על מיני הציפורים ומספרן באתר בו אתם מבקרים באופן יומיומי וקבוע, ובו יש לכם אפשרות לספור ציפורים. רצוי לבחור אתר המאפשר ספירה ללא השקעת זמן יוצאת דופן ושהפעילות בו היא חלק משיגרת יומכם, כגון החצר שלכם, המסלול בדרך לעבודה, הפארק הציבורי בשכונה בו אתם מבלים עם ילדיכם מדי יום וכו'. נבקש מכם בתום כל שבוע לרשום עבור כל מין בו צפיתם, את המספר המשוער של הפרטים שלו.
להצטרפות למיזם ולהסבר מפורט - www.yardbirds.org.il