הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בתוך שנה: גג הכנסת יפיק חשמל מהשמש


המערכת הסולארית שתשתרע על שטח של כ-4650 מ''ר, צפויה להיות גם הגדולה מבין המערכות המותקנות כיום על גגות פרלמנטים בעולם. במקביל, בפרויקט ייחודי מסוגו בעולם, יוקם גג ירוק מחקרי בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה, בו תיבדק ההשפעה ההדדית של הצמחייה והמערכת הפוטוולטאית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-06-2014



הדמית משכן הכנסת עם הקולטים על הגג, צילום באדיבות דוברות פרויקט 'כנסת ירוקה'

חברת סולאר גרין זכתה במכרז להקמת מערכת פוטוולטאית על גגות הכנסת, כך הודיעה הכנסת ביום חמישי האחרון. בכך יוצא לדרך האלמנט המרכזי בפרויקט "כנסת ירוקה".  המערכת שתותקן צפויה להיות הגדולה מבין מערכות המותקנות על גגות פרלמנטים בעולם ותשתרע על שטח של כ-4650 מ"ר.

יחד עם פעולות נוספות לייעול אנרגטי, הכנסת צפויה להקטין בשליש את צריכת החשמל והגז שלה ובכך גם להקטין משמעותית את מדרך הפחמן ולשפר את טביעת הרגל האקולוגית. תקופת התכנון, רישוי, אספקה והתקנה עד לתחילת פעולת המערכת צפויה להיות שנה, כפי שפורט במסמכי המכרז. למכרז הוגשו הצעות על ידי שישה מציעים שונים שנבחנו על ידי הכנסת בהתאם לתנאי הסף ואמות המידה שפורסמו במסמכי המכרז. חברת סולאר גרין קיבלה את הציון הכולל הגבוה ביותר בתהליך ולכן הוכרזה כספק זוכה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מנכ"ל הכנסת, מר רונן פלוט, אמר כי הוא שמח שבזמן כה קצר מאז הושק פרויקט 'כנסת ירוקה' הצליחו עובדי הכנסת להוציא לדרך מכרז כה מורכב ולהביא לסיומו בהצלחה. "בעוד כשנה הכנסת תממש את חזונו של יו"ר הכנסת חה''כ יולי יואל אדלשטיין, לייצר אנרגיה מתחדשת באמצעות השמש. אני מקווה כי הכנסת תשמש בכך דוגמא למוסדות אחרים בישראל ולפרלמנטים נוספים בעולם", אמר פלוט.

בתוך כך, בפרויקט ייחודי מסוגו בעולם, תקים הכנסת בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה גג ירוק מחקרי בשטח של כ-800 מ''ר על גג המשכן, בו יגדלו מגוון של צמחים. כך הודיעו יו"ר הכנסת ח"כ יולי יואל אדלשטיין ונשיא אוניברסיטת חיפה עמוס שפירא, בתום פגישה שהתקיימה בלשכת יו"ר הכנסת ביום חמישי האחרון.  במסגרת שיתוף פעולה עם חוקרי מרכז המחקר ע"ש קדס לאקולוגיה של גגות ירוקים באוניברסיטת חיפה, בראשות פרופ' ליאון בלאושטיין ובניהולו של ד"ר שי לוי, הכנסת תהיה גם הפרלמנט היחיד בו יתקיים פרויקט מחקרי לחקר גגות ירוקים.

לגגות הירוקים מגוון תועלות, כמו הגדלת מגוון המינים, שיפור נופי, שיפור אנרגטי של בניינים וחיסכון בחשמל, בידוד המבנה מרעש, צמצום תופעת "אי חום עירוני", שיפור האיטום של הגג ושמירתו לאורך שנים, עליית ערך הנכס והנכסים סביבו וצמצום הנגר העילי והעומס על מערכות הביוב ועוד.

במסגרת המחקר, תשולב הצמחיה על הגג הירוק לצד מערכת פוטוולטאית וייבדק האם שילוב כזה מגדיל את נצילות התאים הפוטו-וולטאיים ואת מגוון המינים. בניגוד לטענות כי הגגות הירוקים והתאים הסולאריים "מתחרים" על אותם משאבים בגג, ולכן עדיף שיופרדו, טוענים חוקרי האוניברסיטה כי שילוב מערכות אלו עשוי דווקא לשפר את הביצועים של שתי המערכות.

מחקרים רבים הוכיחו שגגות ירוקים מפחיתים את הטמפרטורה על הגג ולכן הם עשויים לשפר את יעילות ייצור החשמל של לוחות סולאריים והצל מהפאנלים יכול לתרום למגוון המינים ויחסוך במים להשקיה. אם ממצא זה אכן יאושש, יהיה ניתן לבחון הרחבה של גגות ירוקים אל המערכת הפוטוולטאית הגדולה. יצוין כי הן גגות ירוקים והן מערכות פוטוולטאיות תורמים ליעילות אנרגטית יותר גדולה של מבנים בכך שהן בולמות את הקרינה הישירה של השמש. הגג הירוק המחקרי יחד עם המערכת הפוטוולטאית הגדולה של הכנסת צפויים לתרום ליעילות אנרגטית גדולה יותר של הכנסת.


מימין מנכ"ל הכנסת רונן פלוט, דובר הכנסת יותם יקיר, מנהל מרכז קדס באוניברסיטת חיפה ד"ר שי לוי, דובר פרויקט 'כנסת ירוקה' ד"ר שמואל חן, נשיא אוניברסיטת חיפה עמוס שפירא, ראש מרכז קדס באוניברסיטת חיפה פרופ' לאון בלאושטיין. צילום: דוברות הכנסת

"אני שמח וגאה בכך שהכנסת הופכת להיות לא רק ירוקה בתחום המעשי אלא גם בתחום המחקרי. יש לי תחושה שהגג המחקרי הירוק יהווה מודל עבור פרלמנטים אחרים בעולם שירצו לקדם מחקר סביבתי", אמר יו"ר הכנסת ח"כ יואל יולי אדלשטיין.

נשיא אוניברסיטת חיפה עמוס שפירא: ''אוניברסיטת חיפה גאה לקחת חלק בפרויקט 'כנסת ירוקה' ולרתום את הידע המדעי שלנו לנושא סביבתי כה חשוב.  כנסת ישראל ביחד עם החוקרים שלנו יהיו אור לגויים בתחום הקיימות בכלל ובמחקר גגות ירוקים בפרט. זה טוב למדינה וזה טוב לאוניברסיטת חיפה".

מנכ"ל הכנסת, מר רונן פלוט: "הגג המחקרי הירוק שיוקם, ישפר את היעילות האנרגטית של מבנה הכנסת אך הוא חשוב לייעול אנרגטי של המערכת הפוטוולטאית הגדולה שאנו מקימים בימים אלו. במידה והמחקר יאשש את ההנחה שגגות ירוקים משפרים את היעילות האנרגטית של מערכות פוטוולטאיות, נשקול בעתיד להוסיף גג ירוק ליד המערכת הפוטוולטאית הגדולה ובכך לייעל את פעילותה. הגג הירוק יהיה טוב למחקר, חינוך ולימוד. אנו נקים מסלול מיוחד למבקרים שיוכלו ללמוד מהמחקר שיתבצע בקרוב בכנסת".