הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות: מחיר המטרה של החלב עולה בכ-7%


מחיר המטרה - המחיר שמקבל הרפתן מהמחלבה עבור ליטר חלב גולמי, מתעדכן אחת לרבעון. משרד החקלאות מיתן את העלייה, שעל פי התחשיב היתה אמורה להיות גבוהה יותר, בשל הצפי כי עלויות הייצור של החלב הגולמי יירדו ברבעון הבא. עליה זו עלולה לגרום לייקור במחיר מוצרי החלב השונים ע''י המחלבות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-06-2014



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

מחיר המטרה של החלב - המחיר שמקבל הרפתן מהמחלבה עבור ליטר חלב גולמי, יתייקר ב-14.59 אג' (עליה של 6.81%) ויעמוד על 228.83 אגורות לליטר, כך הודיע היום (ב') משרד החקלאות. העדכון הקרוב ייכנס לתוקפו ב- 1.7.14. בהתאם לנוהל, מחירי מוצרי החלב בפיקוח יובאו לדיון בוועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות.

בעקבות הודעת משרד החקלאות, הודיע הערב שר האוצר יאיר לפיד, כי הוא מתנגד לייקור מוצרי החלב שבפיקוח בשיעור זהה. המשמעות היא, ששיעור הרווח של המחלבות תנובה, שטראוס וטרה ממכירת מוצרי חלב שבפיקוח יירד, או שתתבצע הערכה מחדש של ההחלטה לייקר את החלב הגולמי שמוכרות הרפתות למחלבות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מחיר המטרה מתעדכן בהתאם לחוק אחת לרבעון. משרד החקלאות מיתן את העלייה במחיר, שעל פי התחשיב היתה אמורה להיות בגובה של 18.1 אגורות - לעומת העליה שאושרה בגובה של 14.59 אג', זאת בשל הצפי כי עלויות הייצור של החלב הגולמי יירדו ברבעון הבא.

רוב הגורמים לעליה במחיר המטרה הם בשל עלייה חדה במחיר התבואות שמשמשות כמזון לפרות, שהושפעו מהבצורת אשר הוכרזה לא מכבר. ממשרד החקלאות נמסר, כי המשרד הגיע להבנות עם נציגי המגדלים של המזון לפרות, למתן את העלייה במחיר המזון בכדי למנוע עלייה גדולה בהרבה במחיר החלב. בעקבות כך, עלה מחיר התבואה לתחמיץ מ- 720 ₪ לטון לכ- 930 ₪ לטון, לעומת מחיר עסקאות של 1,350 ₪ לטון, אותו דרשו המגדלים.

על פי הנתונים שנאספו במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מחיר השחת עלה ב- 49% מ- 800 ₪ לטון ל- 1,189 ₪, ומחיר התבואה לתחמיץ (מזון גס לפרות) עלה בכ- 30%. במשרד החקלאות אומרים, כי הודות לעבודת המטה של המשרד, התייקרות המזון לפרות הסתכמה רק ב- 20%.

בנוסף, העלייה במחיר המטרה מביאה לידי ביטוי את הפער בין עלות הייצור לבין המחיר שקיבלו הרפתנים - קרי, הרפתן המשיך לקבל מחיר נמוך עבור החלב למרות גידול חד בעלויות ייצורו.