הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הכלב שלי טבעוני? על כלבים, תזונה ודגנים


ידוע כי כלבים הם אוכלי כל ולא ברור בכלל כי הם חייבים לצרוך בשר בתזונתם, בוודאי לא ברמה יומית. אז אם מפריע לכם שידידכם הטוב ניזון מבשר, אתם יכולים לבחור עבורו מזון צמחוני, או אפילו טבעוני

דר' פביאן טרומפר  27-06-2014



צילום: יח''צ - באדיבות חברת 'סולאנו'

הכלב הוא ידידו הטוב של האדם וזו רק אחת מהסיבות שחשוב לדאוג לו לתזונה בריאה ואיכותית. כלבים שנהנים מתזונה שמתאימה להם, הם בדרך כלל רגועים ונינוחים יותר, הפרווה שלהם מבריקה, השיניים שלהם לבנות וחזקות וריח הפה שלהם עדין, היציאות שלהם סדירות ובריאות, ואפילו תוחלת החיים שלהם ארוכה יותר מאחיהם הניזונים באופן לא מבוקר ומתאים. תזונתו של הכלב מורכבת בדרך כלל ממזון יבש וממזון "רטוב", כמו שימורים או שאריות, כאשר על מנת לדאוג לכל הצרכים התזונתיים של הכלב, ובעיקר על מנת למנוע ממנו להקיא על השטיח בסלון, מרבית התזונה היומית שלו מגיעה ממזון יבש שמותאם לו.

מהו מזון יבש מתאים?

השוק מלא בסוגים שונים של מזון כלבים שאפשר לבחור מבינם. ראשית, חשוב להבדיל באיכות הבסיסית של המזון. נהוג לחלק מזונות כלבים לארבע קטגוריות: מזונות אולטרה פרימיום - המיוצרים בתקנים גבוהים כל כך עד שהם בדרך כלל ראויים גם למאכל אדם; מזונות סופר פרימיום - כאלה שרכיביהם איכותיים והם מכילים בעיקר בשר - בדרך כלל עוף או כבש; מזונות פרימיום - מזונות המספקים תזונה מלאה ומאוזנת לכלב, אולם רכיבי החלבון מהחי אינם בהכרח הרכיב העיקרי במזון והמקור שלהם עשוי להיות תוצרי לוואי של תעשיית הבשר ולאו דווקא חלקי בשר איכותיים; ומזונות דלים - שאינם מספקים תזונה איכותית ומלאה לכלב ורכיביהם בדרך כלל ממקור פחות איכותי, ויותר זול.

הבחירה בין סוגי המזונות השונים היא בדרך כלל בעיקר פונקציה של מחיר - ככל שהמזון איכותי יותר, כך מחירו עולה. ישנה טענה שככל שהמזון איכותי יותר ניתן להציע לכלב פחות ממנו. אחרי שבחרנו פחות או יותר את איכות המזון של ידידינו לפי התקציב החודשי שעומד לרשותנו, נוכל בדרך כלל לבחור גם מבין סוגי המזון. בין הסוגים הנפוצים נמצא מזון המיועד בעיקר לגורים (שהוא עשיר יותר ומתאים לגדילת הגור), מזון "דיאט" (כן... זה בדיוק מה שאתם חושבים), מזון לכלבים בוגרים או מבוגרים, וגם מזונות ייחודיים אחרים, כמו מזון לכלבים פעילים במיוחד, מזון בכופתאות קטנות לגזעים ננסיים, ואחרים.

מפריע לי מוסרית להאכיל את ידידי הטוב באוכל שאינו צמחוני או טבעוני

ידוע כי כלבים הם אוכלי כל. ולא ברור בכלל כי הם חייבים לצרוך בשר בתזונתם, בוודאי לא ברמה יומית. אז אם מפריע לכם שידידכם הטוב ניזון מחיות מתות - אתם יכולים לבחור עבורו מזון צמחוני, או אפילו טבעוני. מרבית המזונות הללו יקרים עד פי שתיים ממזונות שמכילים בשר (לדוגמה, שק של 15 ק"ג מזון לכלבים, מהחברות הטובות לייצור מזון צמחוני לחיות, עולה בסביבות ה - 390 ש"ח), אבל איכותם גבוהה והם עוברים בדיקות תקינות קפדניות.

מזונות אלה מכילים בדרך כלל דגנים כרכיב עיקרי. לא מזמן שמענו על כלב טבעוני (מסוג בורדר קולי) שנפטר בשיבה טובה בגיל 27(!). ביחס לרעיון שמזונות דלים מבוססים על בשר עלולים לקצר את תוחלת החיים של הכלב או החתול, זו עובדה ראויה לציון.

אוקי, יש אוכל, עכשיו מה?

חשוב להקפיד על תזונה בריאה לחיית המחמד, לא רק בהקשר של טיב האוכל אלא גם בהקשר של הכמויות הנצרכות ממנו. בין אם אתם נותנים לכלב שלכם מזון טבעוני, צמחוני, בשרי או בכלל שאריות מזון "של אנשים", בדרך כלל מומלץ לתת לכלב בוגר אוכל פעם אחת ביום, בדרך כלל בבוקר. הכמות צריכה להתאים לגודל הכלב - מרבית המזונות מכילים טבלת משקל הכלב וצריכת מזון יומית מומלצת עבורו, והכמות משתנה בין מזון למזון. גורים צריכים לאכול לעיתים תכופות יותר - שלוש ארוחת ביום בדרך כלל. בכל מקרה, מומלץ להציע לכלב טיול כחצי שעה אחרי זמן הארוחה שלו.

חשוב לדעת שגם חיות מחמד סובלות מהשמנה, וזה לא נעים להן בדיוק כמו שזה לא נעים לנו. לכן מומלץ, לטובת ידידך הטוב, למצוא את האיזון המושלם בין סוג המזון לכמותו, ואם כבר מצאת מזון איכותי שעושה לכלב שלך טוב ונוח לך להשיג אותו - מומלץ לדבוק בו כל זמן שאפשר.

* הכותב הינו הווטרינר הראשי של חברת "סולאנו" יצרנית מוצרי הדברה חדשניים נגד טפילים לחיות מחמד.