הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הוקפאו העבודות בפרויקט שיקום נחל הקישון


מחלוקת בין רשות המים למשרד להגנת הסביבה גרמה לעצירת הפרויקט שהחל רק לפני כחודשיים. במשרד אומרים כי בשל התעלמות רשות המים מהמלצת הוועדה המקצועית להתיר את הזרמת מי הקישון המטוהרים חזרה לנחל, הוחלט לעצור את העבודות. רשות המים: ''החומר שהוגש היה שטחי ביותר ולא מספק''

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-06-2014



חנוכת תחילת עבודות השיקום בחודש אפריל, צילום: אבישג שאר ישוב - המשרד להגנת הסביבה

חודשיים לאחר שהפרויקט לטיהור נחל הקישון יצא לדרך, הבוקר (א') הופסקו העבודות במקום. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי ''בעקבות התעלמות רשות המים מהמלצת הוועדה המקצועית שקראה להתיר את הזרמת מי הקישון המטוהרים חזרה לנחל, הוחלט להקפיא את הפרוייקט''. מנכ"ל המשרד דוד לפלר, פנה ביום חמישי במכתב לראש רשות המים אלכס קושניר, בדרישה לדעת האם בכוונתו לאשר הזרמת מים מטוהרים לנחל הקישון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במסגרת הפרויקט שיצא לדרך בתחילת חודש אפריל, עבודות הניקיון יבוצעו לאורך של 7 ק"מ בקרקעית תוואי הקישון שזוהמה בעבר, ובמהלך 20 החודשים הבאים יוצאו ממנה כ-400,000 קוב של משקעים מזוהמים שהצטברו במשך עשרות שנים. מי הנחל שיישאבו יחד עם המשקע, אמורים לחזור אל הנחל לאחר הטיפול, והמשקע  שיטופל וינוקה בתהליך ביולוגי ארוך ומורכב ייערם בגבעות שיהיו חלק מהפארק המטרופוליני המתוכנן לקום בעתיד במקום.

במשרד להגנת הסביבה מבקשים להדגיש, כי במסגרת הפרויקט מטוהרים מי נחל הקישון, ולכן, בפעולת ההזרמה חוזרים המים לנחל כשהם מטוהרים ונקיים יותר מאשר לפני הטיפול. ''מכאן - אי מתן היתר הזרמה לנחל על ידי הרשות נובע מסיבות ביורוקרטיות בלבד, ומנציח את הזיהום בנחל. על אף השיפור האפשרי באיכות מי הנחל ובשל סיבות שאינן מובנות למשרד, מעכב ראש רשות המים את האישור הפורמלי להשבת המים המטוהרים לנחל, וזאת בניגוד לעמדת הצוות המקצועי''.

על רקע זה, ועל מנת להימנע מהמשך הפרויקט ללא האישור הפורמאלי, הורה מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה לרשות הניקוז להפסיק את העבודות במקום.  "צר לנו שבשל סיבות לא ענייניות שאינן ברורות לנו נפגעים מאות אלפי תושבי חיפה המשוועים לפארק מטרופוליני במקום נחל מזוהם. אי מתן האישור הפורמאלי יוצר בזבוז כספי ציבור ועיכוב מיותר בפרויקט הלאומי לשיקום הקישון''.

עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה, כי השר עמיר פרץ מתכוון להמשיך ולהשקיע את המשאבים הנדרשים על מנת לאפשר את המשך שיקום הנחל אשר מראה בשנה האחרונה סימנים של חיים חדשים. ''לא ניתן לאיש לגדוע זאת" אמר השר פרץ.

תגובת רשות המים

מרשות המים נמסר היום בתגובה: ''המשרד להגנת הסביבה מבקש מרשות המים לאשר פרויקט שאינו עומד בדרישות ובסטנדרטים המקובלים עפ"י חוק המים (כמפורט בפסקה הבאה) ומאידך מסרב לקחת על עצמו אחריות לאשר את הזרמת מי הנטל במסגרת היתרי הזרמה לים - הנמצאת בתחום אחריותו וסמכותו של המשרד, כפי שמקובל בכל ההזרמות המבוצעות כיום לנחל הקישון ע"י מפעלים בסביבה.

''חוק המים אוסר על מתן צוו הרשאה להזרמה העלולה להרע את מצב הנחל (מקור המים). מנהל רשות המים מאשר הזרמה לנחל רק אם ההזרמה מיטיבה ומשפרת את איכות המים בנחל ולא גורמת נזק סביבתי, או אם השתכנע שאין חלופה אחרת טובה יותר.

''החומר שהוגש ע"י המשרד להגנת הסביבה לצורך קבלת היתר ההזרמה לנחל היה שטחי ביותר, חסר ואינו מספק. בבחינת אישור הזרמה לנחל נבחנים כ- 23 פרמטרים אשר אמורים לוודא שאיכות המים לא תסכן את הסביבה ואת החיים בה. במקרה הזה, הוצגו לוועדה פחות מרבע מהפרמטרים הנדרשים (4 פרמטרים בלבד!). מה שהוגש אינו כולל מידע ונתונים (על איכות המים המוזרמים) העשויים להעיד על מניעת נזקים וסיכונים לנחל כתוצאה מהזרמת מי הנטל.

''לא הועבר לדוגמא, כל מידע באשר לריכוזי מתכות כבדות, שאריות של תעשיות דלקים, תעשיות דשנים, תעשיות כימיות וחומרים נוספים. למרות בקשות מפורשות להעביר נתונים אלו לוועדה, עד היום לא הוגשו הנתונים הנדרשים וגם לא הוגשה בקשה של המשרד להגנת הסביבה לדיון חוזר ולהצגת הנתונים החזרים. כמו כן לא הוכח שאין חלופה טובה יותר שכן לא נערכה הערכת סיכונים לפרויקט וכן לא נבחנו ע"י המשרד חלופות אחרות כנדרש בכל מקרה אחר. לפיכך, הוצאת צוו הרשאה להזרמה לנחל ע"י מנהל הרשות במתכונת הבקשה שהוגשה הינה בעייתית ועלולה להביא להפרת חוק המים.

''מנהל רשות המים החזיר את הדיון בנושא לוועדה המייעצת והנחה את הועדה להעביר אליו סיכום מסודר לאחר בדיקה ומיצוי הנדרש. לאחר השלמת כל הפרטים הנדרשים ע"י הוועדה יוכל מנהל רשות המים ורשות המים לקבל את ההחלטה העניינית הנדרשת ולבנות מתווה מוסכם יחד עם המשרד להגנת הסביבה להפעלת המתקן''