הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שרות הייעור האמריקאי יסייע לקדם את 'הברית הירוקה' בין ישראל וטורקיה


במסגרת ועדת הייעור של האו''מ שהתכנסה ברומא נערך מפגש של ראשי שירותי היעור משלוש המדינות. הטורקים שמעריכים את הידע הרב שיש לישראל באזורים צחיחים וההישגים בלחימה במדבור, מעוניינים להרחיב את שיתוף הפעולה. הברית קיבלה חיזוק משמעותי עם הצטרפות ארה''ב למאמצי שתי המדינות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-06-2014



פארק רבין, צילום:  יוסי זמיר - קק"ל

בזמן שיחסי ישראל וטורקיה ידעו עליות ומורדות במהלך השנים, מתברר שבכל מה שקשור לאיכות הסביבה, שיתוף הפעולה קיים ואף נמצא בעליית מדרגה מתמדת. 'הברית הירוקה' בין ישראל וטורקיה, קיבלה לאחרונה חיזוק משמעותי עם הצטרפות שירות הייעור האמריקאי למאמצי שתי המדינות לקדם את שיתוף הפעולה האקולוגי-סביבתי ביניהן.

במסגרת התכנסות ועדת הייעור העליונה של האו''ם ברומא, התקיים לפני מספר ימים מפגש משולש שכלל את ראש שירות היעור האמריקאי טום טידוול, ראש תוכניות בינלאומיות בשירות היעור של ארה"ב מר ואל מייזאנס, ראש שירות היעור הטורקי איברהים סיפטיצ'י, סגנו איסמעיל באלאן, היערן הראשי של קרן קימת לישראל ד"ר דוד ברנד ומשתתפים נוספים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בפגישה שהתנהלה באווירה חמה וידידותית, הזמין שירות היעור של טורקיה באופן רשמי משלחת מישראל ומארה"ב לבקר במדינה, כדי ללמוד על תחום היעור המקומי ובמקביל להחליט על שיתוף פעולה בשורה של פרויקטים אקולוגים.

במהלך הפגישה ציינו הטורקים את שיתוף הפעולה הפורה והחיובי שיש להם עם שירות היעור של ארה"ב ועם קק"ל, "הטורקים רואים חשיבות גדולה בשיתוף פעולה עם ישראל מכיוון ששתי המדינות חולקות מערכות אקולוגיות מאוד דומות. הטורקים גם מודעים ומעריכים את הידע הרב שיש לקק"ל בתחום ייעור באזורים צחיחים ולחימה במידבור ומעוניינים להגביר את שיתוף הפעולה עמנו", סיפר היערן הראשי ד"ר דוד ברנד, שציין עוד כי עמיתיו מטורקיה גם מעוניינים להרחיב את שיתוף הפעולה הבי-לטרלי עם ישראל, תחת 'המטריה' של שרות היעור של ארה"ב ומדינות נוספות באזור. ארה"ב כבר נתנה ברכתה לקידום המהלך.

המדע הבדיוני הופך למציאות מדאיגה

בתוך כך, קיימה השבוע קק״ל כנס ראשון ורחב יריעה בנושא היערכותה לשינויי אקלים, בו השתתפו מומחים מהארץ ומהעולם והציגו את הידע העדכני הקיים בתחום. הרחק מזרקורי הפרסום, איומים אקולוגיים שבעבר הלא רחוק נראו כמו 'מדע בדיוני' הופכים היום למציאות מדאיגה ומפחידה שכוללת תרחישים כמו: יובש ובצורת, שיטפונות וסחף קרקע, התמוטטות מערכות אקולוגיות, שריפות ועלייה בהתבססות של מזיקים במזג אוויר החם שגורם להתרבות לא מאוזנת.

במהלך הכנס הופיע פרופ' שמעון קירצ׳אק מאוניברסיטת תל-אביב שהזהיר כי במהלך מאה השנים הקרובות תתרחש עליה של 2-5 מעלות בטמפרטורות כמו גם ירידה משמעותית בכמות המשקעים, עלייה בכמות האידוי ועלייה במופעי קיצון של אירועי משקעים - כמות גדולה באירועים בודדים. "שינויי האקלים יהוו טריגר להחמרה באירועי שריפה ויותר מכך מיכולת ההתאוששות של המערכת האקולוגית לאחר אירועים אלה" ציין קירצ'אק.

נציגי קק"ל בכנס הציגו שורה של פתרונות או מענים לאיומים ובכלל זה - ניקוז וניהול מי נגר להתמודדות עם יובש ובצורת; פעולות לייצוב קרקע מפני שיטפונות; שיקום מערכות אקולוגיות מדורדרות ומניעת מדבור; ניטור ארוך טווח וממשק יערני מתוכנן להתמודדות עם שריפות; פיתוח תחום הלוחמה הביולוגית במזיקים הגורמים לתמותת עצים וצומח;  איתור זני עצים מקומיים כגון האלה האטלנטית והשיטה הסלילנית והשבחתם גנטית לפיתוח עמידות יתרה בתנאי יובש ובצורת.

דוברים מרכזיים בכנס הציגו מגוון השלכות של התמעטות המשקעים והעלייה המתמדת בטמפרטורות - ואירועי אקלים קיצוניים. בין השאר ד"ר שירה יופה מרשות הייעור של ארה"ב הציגה את תכנית העבודה של ארה"ב בהיערכות לשינויי אקלים.