הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאות בערבה: מקצוענות זה שם המשחק


פגעי החורף האחרון והתחרות הקשה בשווקים הבינלאומיים, השפיעו מאוד על החקלאות בערבה. המגדלים נאלצים להתמודד עם יותר ויותר קשיים, ביניהם גם מחירי התשומות ואתגרים בניהול המשק, אך יש כאלה ששומרים על אופטימיות: ''מעקב וניהול נכון של הגידול יכולים להגביר את היבול''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-07-2014



פלפלים מהערבה, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

עונת הפלפל הקרובה עלולה להיות קריטית עבור רבים ממגדלי הערבה. פגעי חורף 2013 לא פסחו גם על הערבה והשפיעו על כמות היבולים. התחרות הקשה בשווקים הבינלאומיים, בעיקר עם הספרדים וההולנדים שנהנו ממזג אוויר נוח שהגביר את היבולים והוריד את מחירי הפלפלים ביבוא - רק הולכת וגוברת. אך לא רק עם קשיי מזג האוויר והתחרות נאלצים מגדלי הפלפלים להתמודד, אלא גם עם מחירי התשומות, אתגרים בניהול המשק, הצורך המתמשך להתמקצע ועוד.

"החקלאים בערבה מנוסים, אבל הם מתמודדים כיום עם יותר ויותר קשיים", אומר ד"ר איתי מיארה, מנהל יחידת GroNTec בזרעים גדרה – Syngenta. "חקלאות בערבה אינה מקצוע קל, אין זמן לטעויות ולהפתעות לא נעימות בשטח. תנאי החום, הקרינה והמחסור התמידי במים - והשנה גם גלי קור חריגים בעונה, מאלצים את החקלאים למקסם את היבול מהשטח".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לפני כמה שנים החלה זרעים גדרה לבחון ולייצר מודל גידול מקצועי, כדי למצוא פתרון שיסייע למגדלים להחזיר את השליטה לידיהם בעזרת ניהול מוקפד ושקול יותר של תהליך הגידול. על אף שאי אפשר לשלוט במזג האוויר או לחזותו מראש, כך יוכלו המגדלים למזער את עוצמת הפגיעה וההשפעה של נזקים חיצוניים.

כעת, שלוש שנים לאחר שהחל הפיתוח, עומדת לרשות המגדלים חבילת שירות מלאה, הכוללת מערך שלם של איסוף נתוני שדה, עיבוד וניתוח, מערכת אונליין המאפשרת מעקב רציף אחר החלקות וייעוץ מקצועי המושתת על היכרות מעמיקה עם זני החברה, שכולל המלצות לתהליך ניהול הגידול. השירות שמיועד לכלל המגדלים - חקלאים ותיקים וצעירים כאחד, מסייע למגדלים לנהל את גידול הפלפל בצורה אפקטיבית יותר, ולהגיע ליבול אופטימלי.

"בזכות השירות אני יודע מה קורה בחלקה שלי 24 שעות ביממה, לאורך כל ימות השבוע", אומר רפי סמץ, חקלאי ממושב חצבה שנעזר בשירות בשנה האחרונה. "זה נותן לי כוח לשלוט על השטח".

ד"ר מיארה מציין כי באמצעות חבילת השירות, החקלאים זוכים לייעוץ ולליווי קבוע מצוות GroNTec שמאפשר להם להגביר את היבול הממוצע. "עשרות חלקות שקיבלו ליווי בשלוש השנים האחרונות הראו כי מעקב וניהול נכון של הגידול מביא לאופטימיזציה של היבול''.

למרות התחרות הקשה והמאבק להגדלת היבול, יש מי שעדיין מאמין באיכות התוצרת הישראלית ומשתדל להישאר אופטימי. "העונה האחרונה הייתה גרועה מאוד, בעיקר בגלל מזג האוויר, אבל אם היינו משווים נתונים, היינו בהחלט יכולים למזער נזקים", אומר רונן שלכט, מגדל פלפלים ובעל חברת היצוא Sunny Dan ממושב עין יהב, ובעל ניסיון של 14 שנה. המשק שלו משמש כיום מודל במסגרת תוכנית מחקר לייעול העבודה בחממה לחיסכון בכוח אדם, שמפעילים חוקרים מהמכון להנדסה חקלאית בשיתוף מו"פ ערבה תיכונה וצפונית, ובמימון המדען הראשי של משרד החקלאות.

רונן, שמשווק בעצמו את התוצרת שלו, התמודד השנה עם השוק הגרמני שרכש תוצרת ספרדית במקום תוצרת ישראלית, ועל כן שיווק כ-70% מהתוצרת שלו לרוסיה. "למגדלים יש שיטות להתמודד עם קור ועם חום. ליווי מקצועי הוא אחת הדרכים שיכולות לתת מענה לתנאים כאלו. לפני כשלוש שנים התחלתי להשתתף בפרויקט של חברת זרעים גדרה להגדלת כמות היבול מכל דונם. אני מאמין שהגדלת היבול תהיה המרכיב שיאפשר לחקלאים הישראלים להתמודד עם התחרות. אמנם איכות התוצרת של המגדלים הספרדים עלתה, אבל האיכות שלנו, המגדלים בערבה, לא ירדה".