הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרי חדש בנגב: גוג'י ברי - ''הפרי הבריא''


הפרי הייחודי שמקורו במזרח הרחוק גדל בתחנת הניסיונות במו''פ רמת נגב, ובקרוב יגיע למטבח הישראלי. הגוג'י נחשב למזון-על וזאת משום שהוא מהווה את אחד המקורות העשירים ביותר לנוגדי חמצון בטבע. הרפואה הסינית עושה שימוש בפרי ובעליו כבר אלפי שנים. הוא אדום, גודלו כשל אוכמנייה והוא גדל באביב עד הסתיו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-07-2014



פרי הגוג'י בתחנת הניסיונות ברמת נגב, צילום עופר גיא

הישר ממדבריות סין ומונגוליה ובקרוב במטבח הישראלי: בימים אלו נקטף, זו השנה הראשונה, היבול הראשון של פרי הגוג'י בתחנת הניסיונות רמת הנגב.  בתחנה נעשה חיפוש מתמיד אחר גידולים חדשים שתאימו לתנאי הנגב הקיצוניים ואף יקנו יתרון לחקלאי האזור, ובמסגרתו נבחנים זנים חדשים של ירקות ופירות, או שימוש בשיטות גידול ייחודיות בעיצוב הצמח או השקייתו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לעיתים מגיע לתחנה צמח חדש שעדיין לא גודל בישראל, ותפקיד המו"פ הוא לבחון את הפוטנציאל שלו. כך הגיעו ברמת הנגב לניסיונות האיקלום של צמח הגוג'י ברי, שיח רב שנתי ממשפחת הסולניים המכונה גם אטד פראי, אשר מגיע ממדבריות סין ומונגוליה. הפרי אדום וגודלו כשל אוכמנייה והוא מניב באשכולות באביב עד הסתיו.

פרי הגוגי' Goji - Lycium barbarum הוא פרי ייחודי ונחשב כמזון-על (Super Food), זאת משום שהוא מהווה את אחד המקורות העשירים ביותר לנוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים) הקיימים בטבע. הרפואה הסינית כבר עושה אלפי שנים שימוש בפרי ובעליו. הוא נצרך כטרי או כצימוק וכן בחליטות ומשחות. לפי האמונה ביכולתו להגן על הכבד, לחזק את מערכת החיסון להאריך תוחלת חיים, לשפר את מחזור הדם, לחזק את הראייה, שיפור התפקוד המיני, פוריות ותכונות נוספות.


פרי הגוג'י בתחנת הניסיונות ברמת נגב, צילום עופר גיא

בארצות הברית ומערב אירופה גילו את נפלאות הגוג'י ברי שהפך לחלק מהתפריט הבריאות משנות ה-2000. עבודות מדעיות שנעשו מצביעות על נוכחות 11 מינרלים חיוניים לגוף ו-22 יסודות קורט ביניהם אבץ, סלניום, סידן וברזל (בכמות רבה) , קרטנואידים, וויטמינים B,C,E ועוד וחומצות שומן. תזונאים מערבים אף סבורים כי גוג'ים מחזקים את מערכת החיסון, משפרים את רמות האנרגיה בגוף, מפחיתים חולשה ועייפות וכן ממתנים תאבון ובכך תורמים לתחושה טובה.

החוקרים בתחנת הנסיונות רמת נגב ממקדים עתה את המאמצים בפיתוח דרכי הגידול, קטיף, ושיפור חיי מדף של התוצרת הטרייה של הגוג'י. המטרה היא להגיע לפרי טרי איכותי הניתן לשיווק כגידול נישה ליצוא ולחנויות בריאות. כיום ניתן לקנות אותו בחנויות טבע בצורת צימוקים בלבד באריזות קטנות בעלות גבוהה של 120 ₪ לק"ג ויותר. חוקרי המו"פ מקווים כי בתוך כשנה יתאפשר גידול מסחרי של הגוג'י כמוצר נוסף של חקלאי רמת הנגב.