הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כוורות הדבורים מוצבות בשטח צבאי סגור: נזק של מליוני שקלים


מאז תחילת המבצע אסר צה''ל את הכניסה לאזורים אשר נמצאים תחת מתקפת הטילים בעוטף עזה. דבוראים רבים מדווחים, כי כוורות רבות נמצאות בסמוך לנקודות בהן התגלו פתחי המנהרות. ההפסד בשלב זה נאמד במיליוני שקלים. בנוסף, הדבוראים עובדים בשטחים פתוחים וחשופים לפגיעה ישירה מירי הטילים ללא כל מיגון בקרבת מקום

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-08-2014



משה לניאדו עובד בכוורות בשטחי החקלאות בעוטף עזה בזמן הלחימה, צילום אלון סיגרון

דבוראים מאזור עוטף עזה והדרום, שאלפי הכוורות שלהם ממוקמות בשטחי החקלאות אשר הוכרזו כשטח צבאי סגור, אינם יכולים להגיע ולטפל בהן כבר מעל לחודש וחוששים לבריאותן וגורלן של הדבורים.   מאז תחילת מבצע צוק איתן אסר צה"ל את הכניסה לאזורים אלו גם לחקלאים והדבוראים, מאחר הם נמצאים תחת מתקפה מתמדת של רקטות ופצמ"רים. דבוראים רבים מדווחים, כי כוורות רבות נמצאות בסמוך לנקודות בהן גילו חיילי צה"ל את פתחי המנהרות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק


הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש: ''הנזק נובע ממספר גורמים: אי יכולת לבצע האבקה בגידולים החקלאיים או הוצאת הכוורות לרדיית הדבש וכן פגיעה פיזית בכוורות. נקודות ההצבה של הכוורות ממוקמות בשטחי חקלאות לטובת האבקת הגידולים ובאין פעולה זו, נפגעת גם התפתחות הגידולים החקלאיים והמגדלים עצמם. כמו כן, הכוורות מוצבות לצורך אגירת דבש ובהיעדר יכולת להגיע לכוורות נמנעת הרדייה של דבש הקיץ. ההפסד לדבוראים, בשלב זה, נאמד במיליוני שקלים ואנו נערך עם סיום המבצע לבדוק את הנזקים. בנוסף, הדבוראים עובדים בשטחים פתוחים וחשופים לפגיעה ישירה מירי הטילים והפצמ"רים, ללא כל מיגון בקרבת מקום, עובדה המציבה אותם בסיכון חיים ממשי".

משה לניאדו, דבוראי מקיבוץ ארז, הנמצא בסמוך למחסום ארז מספר על קושי גדול להגיע לכוורות המוצבות במרחק מטרים ספורים מקו הגבול "לצערי, עד כה נפגעו עשרות כוורות מנפילות פצמ"רים ולא נוכל לשקמן. מדובר בסכנת חיים אמתית, איננו יכולים להגיע לכל הכוורות המפוזרות בשטחים חקלאיים פתוחים, יש לי לפחות 600 כוורות שאינני יכול לטפל בהם כבר זמן רב. הגיבורים שבינינו מנסים להגיע לשם מדי פעם, רק לוודא שהדבורים בחיים, אך זה קורה לעיתים רחוקות וכרוך בסכנה גדולה. חשוב להבין, כי קיימת משמעות גדולה למילים "נפילה בשטח פתוח". עבורנו, הפצמ"רים והרקטות הנופלות בשטחים פתוחים, נופלות בעצם בשטח העבודה שלנו, בשטחי חקלאות וכמעט כל נפילה כזו פוגעת בפרי עבודה של תקופת זמן ארוכה".

אמנון רוגולסקי, דבוראי מנתיב העשרה, במועצה אזורית חוף אשקלון, אומר: "כל הכוורות שלנו נמצאות באזורים הקרובים לגבול בהן חשפו חיילי צה"ל פתחי מנהרות. תמיד ידענו שיש מנהרות באזור בו אנו עובדים, אך לא ידענו כמה. אין לנו שום אפשרות היום להגיע לבדוק את הכוורות או להוציאן, כאשר אתה מותקף בטילים. רק פעם אחת הצלחתי להיכנס לאזור ולטפל במהירות בכוורות ולצאת מהשטח. נכון לעכשיו אנחנו בעיקר מנסים לשרוד, תחת מתקפת טילים יומיומית".

יורם דרוקר, דבוראי ממושב דקל, במועצה האזורית אשכול, אשר כל 400 הכוורות שלו נמצאות באזור שטח צבאי סגור, גילה לאחרונה שבאחד מפתחי המנהרות שהתגלו הייתה נקודת הצבה של כוורות:
"יום יום אנו עובדים בשטח, באזור כיסופים, עין השלושה וכד', כשבעצם תחתנו נחפרו מנהרות. היום אינני יכול אפילו להיכנס לאזור ולהוציא משם את הכוורות, אם אצליח להיכנס זה רק בעזרת חיילי צה"ל שיאשרו זאת ויאבטחו אותנו בכניסה לתוך השטחים".

שמעון חורב, דבוראי ממושב שרשרת מועצה אזורית שדות נגב: "מתחילת הלחימה, כבר מעל חודש, שלא ראיתי את הכוורות ואיני יודע מה מצבן, אני חושש מאוד לגורלן. יש לי כמאה כוורות הנמצאות באזור שהוכרז כשטח צבאי ואסור לי להתקרב לשם, כולי תקווה שהכוורות במצב טוב. רק כאשר המצב יירגע אוכל לגשת לשם ולבדוק מה קרה. אנחנו חיים במצב חירום כבר 13 שנים, מדי יום אני עובד בשטחים הקרובים מאוד לגבול עם עזה ורק היום אני מבין שאני וחבריי הדבוראים היינו בסיכון ממשי יומיומי בשטחים בהן חפרו מנהרות תחתינו".

הדבוראי ניצן פצ'ורניק מנס ציונה, מציב את רוב הכוורות שלו בגבול עוטף עזה, בכל ימי הלחימה לא יכול היה להגיע אליהן ולבדוק את מצבן או אף להעביר אותן למקום אחר. "בתחילת הלחימה מהרנו להגיע למספר נקודות הצבה של הכוורות, לא הצלחנו להגיע אל כולן, החלה מתקפת פצמ"רים ולא יכולנו להישאר שם, מה גם שלא קיים באזור מרחב מוגן, מאחר וכל הכוורות נמצאות בשטחי חקלאות פתוחים. הגענו למספר כוורות שהוצבו כחצי קילומטר מהגבול, אך לצערי, מעל 600 כוורות עדיין נמצאות בשטח בסמוך לקיבוץ בארי, קיבוץ נחל עוז, קיבוץ רעים ועוד בשטחי חקלאות הנמצאים במרחק של 100 מטר בלבד מהגבול.  רוב הכוורות הוצבו בשטחי גידול החמניות להאבקה, נכון לעכשיו כבר תמה תקופת האבקה ועליי להעביר את הכוורות לאזור פריחת האשלים שמתחילה בתחילת אוגוסט עד אמצע ספטמבר וכנראה שנפספס גם את זה. לצערי הרב, מדובר באובדן הכנסה של קרוב ל- 200 אלף שקל".

בועז כנות, יו"ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל: "מועצת הדבש וארגון מגדלי הדבורים פועלים על מנת שכל הדבוראים שנפגעים הן במישור הכלכלי והן ברכוש, עקב המצב הביטחוני במבצע "צוק איתן", יקבלו את הפיצוי המתאים. אנו בקשר יומיומי עם כל הדבוראים במרחב דרום ובהתאם להנחיות מצה"ל אנו עוזרים להציל כמה שיותר כוורות, אם בכניסה לאזור ההצבה לטיפול ושיקום הכוורות או בהעברתן לנקודות הצבה רחוקות מקו האש. עדיין לצערנו מדובר בהפסד גדול וזאת בתקופה בה, גם כך אנו הדבוראים נאבקים כנגד כוונת משרד החקלאות לחוקק חוק חדש שיביא להרס ענף הדבש, הדבוראות והחקלאות בכלל. חשוב להבין שאם לא תתקיים האבקה ורעיית דבורים מוסדרת, ייפגעו כל שטחי הגידולים החקלאיים ברחבי הארץ ויהיה קושי רב להשיג פירות וירקות. לצערנו, כבר היום בעוטף עזה נפגעו שטחי חקלאות רבים, בין היתר, כתוצאה מאי פעולת האבקה מסודרת. היום, יותר מתמיד, לא ניתן ששיקולים פוליטיים כאלו או אחרים יהיו מעורבים בעתיד חקלאות והתיישבות עובדת בפריפריה, הממוקמת בגבולות המדינה ומהווה שמירה על שטחים פתוחים ויישובי ספר המתפרנסים מחקלאות, כדוגמת עוטף עזה".