הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחירי המנגו בשפל ורשתות השיווק חוגגות


המלחמה שיתקה את יצוא המנגו לרצועת עזה ולירדן, בשווקים נוצרו עודפים גדולים והחקלאים נאלצים למכור את התוצרת ב-1.5 ₪ או להשמיד אותה. אולם ברשתות השיווק המחירים נותרו גבוהים, ואף הגיעו למחיר של 17 ₪ לק''ג

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-08-2014



מטעי מנגו במושב אלמגור, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

פערי התיווך במנגו זינקו עד ל-1000 אחוזים - החקלאים והצרכנים מפסידים והסוחרים והרשתות חוגגים: מבצע צוק איתן גרם לפגיעה קשה במגדלי המנגו. השווקים של עזה וירדן אשר אמורים לקלוט בעונה זו של השנה כ-45% מיבולי המנגו של ישראל קלטו מתחילת המבצע פחות משליש מהכמות הרגילה. הכמויות העודפות של המנגו הופנו לשוק הישראלי, אך יש מי שמנצל בציניות את המצב וממשיך להפקיע מחירים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כתוצאה מהעלייה בכמויות המנגו ירד המחיר שמקבל החקלאי לשפל של 1.5 שקל לקילו, אשר גורם לחקלאים הפסדים כבדים, כיוון שעלות הגידול של הפרי היא מעל 2 שקל לקילו. הרשתות והסיטונאים גורפים את הרווח לכיסם ולא מגלגלים את ההוזלה המשמעותית לצרכן וכתוצאה מכך פערי התיווך גדלו למאות אחוזים. במקומות מסוימים נמכר קילו מנגו במחיר של 17 שקל, שמשמעותו פער תיווך של מעל ל-1000%!

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל איציק כהן, אומר שהרשתות מנצלות בצורה צינית את מצוקת החקלאים כדי להגדיל את רווחיהן. ''על כל גורמי התיווך לרסן את עצמם, לנהוג באחריות ולהסתפק ברווח סביר. אם מחיר המנגו לצרכן ירד הרי שהצרכנים יוכלו להרשות לעצמם לקנות כמויות גדולות יותר של פרי והדבר יסייע בוויסות העודפים'' אומר כהן

אבשי הרצוג ממושב אלמגור שבצפון הכנרת סיפר בתוכנית 'לילה כלכלי' על הנזק הרב למגדלים מהפגיעה בהעברת פירות לרצועה במהלך צוק איתן. צפו בכתבה ובדיון על פערי התיווך המופרזים.